Mechanisch operator B

Jij zorgt ervoor dat het productieproces op rolletjes blijft lopen. Je bedient en onderhoudt grote machines.

Opleiding niveau
Niveau 3
Opleiding duur
2-3 jaar
Leerweg
bol, bbl
Profiel
Produceren, installeren en energie (techniek)
Richting
Procesindustrie en laboratoria
Code
25760

Opleiding

Je leert de technieken die gebruikt worden in de procesindustrie, als hydrauliek en pneumatiek. Je krijgt vakken als wis-, natuur- en scheikunde. Je leert ook meet- en regeltechniek. Je leert hoe je op de kwaliteit kunt letten.

 

De vakken Nederlands, rekenen en burgerschap horen standaard bij deze opleiding en je kunt vaak nog extra keuzedelen kiezen om je verder te specialiseren.

Studie in cijfers

Studenten­tevredenheid 7,3
Landelijk rapportcijfer
Geslaagde studenten 68%
Landelijk percentage in het afgelopen schooljaar
Doorstroom naar andere mbo opleiding 5%
Landelijk percentage na het behalen van een mbo-diploma in het afgelopen schooljaar

Studie in cijfers

Kans op leerbaan Ruim voldoende
Landelijk in dit vakgebied

Descriptief transcript

"Praktijkleren_ Mechanisch operator B"

Beschrijver: De video gaat over het beroep "Mechanisch operator B". Een student mechanisch operator B spreekt samen met zijn praktijkopleider over zijn ervaringen en wat er nodig is om als mechanisch operator B aan de slag te gaan. Gedurende de video worden sfeerimpressies getoond van zijn beroep en zijn werkomgeving. Aan het eind van de video worden alle kenmerken en de benodigde vaardigheden allemaal op een rijtje gezet.

De video begint met centraal in beeld de titel: "Mechanisch operator B". Links onderin staat het logo van SBB. Op de achtergrond staat Peter en de volgende tekst verschijnt: "Student, Peter Joziasse". De scene gaat over naar Richard met de volgende tekst in beeld: "Praktijkopleider, Richard Lindenberg". Ze dragen beiden een haarnetje en een veiligheidshelm. In beeld staat het volgende weergeven: "Werkt in een procesmatige of mechanische productie-omgeving en werkt aan verschillende soorten installaties."

Als eerste horen we Peter. Hij neemt een selfie-video op. Op de achtergrond staan zijn collega's.

Peter: Ik ben Peter en dit zijn mijn ploeggenoten voor vanavond. Mannen, hebben jullie er zin in?

Beschrijver: Peter zijn collega's reageren.

Collega's: Helemaal, Peter.

Beschrijver: Richard neemt het woord over.

Richard: Wij zijn Lamb-Weston/Meijer. We zijn een internationaal aardappelverwerkingsbedrijf. Bij ons komen de trailers met aardappels binnen. Wij beoordelen en keuren ze. We doen een stukje registratie. En we lossen de aardappels. Dan worden ze gewassen en gesorteerd. En zo worden ze naar de fabriek gestuurd.

Beschrijver: Peter schilt en bekijkt een aardappel. Hij stelt een vraag aan Richard die naast hem staat.

Peter: Welke partij is dit, Richard?

Beschrijver: Richard beantwoordt Peter.

Richard: Dit zijn de Innovators. Ziet er goed uit. Mooie partij.

Beschrijver: Peter beaamt wat Richard zegt. Daarna vertelt Peter over wat hij doet. Ondertussen controleert Peter de aardappelen.

Peter: Ja, zeker.

Ik volg de Mechanisch Operator B opleiding. Onderdeel van mijn dagelijkse werkzaamheden bij Lamb-Weston/Meijer in Bergen op Zoom is het controleren van de grondstof die binnenkomt. Het sorteren van de grondstof. Het bijsturen van het proces. Het opzetten van de juiste kwaliteit voor zeker 24 uur, wat onderdeel is van de planning. En ook het onderhoud aan apparatuur, zodat het nog steeds goed functioneert.

Beschrijver: We gaan terug naar Richard. Ondertussen komt het bordje van SBB in beeld met daarop "Wij leiden vakmensen op", het logo van SBB en "Erkend leerbedrijf".

Richard: De stagiairs die hier binnenkomen leiden we op door overal bij mee te kijken, ze mee te laten draaien maar ook heel veel zelf te laten doen. Peter is op dit moment nog stagiair. Ik hoop dat hij straks in vast dienstverband bij ons in dienst komt. En hij is ook echt mijn buddy.

Beschrijver: Peter reageert op Richard. Ondertussen worden er sfeerimpressies getoond waar ze een machine bekijken. De video gaat vervolgens naar een afsluiting.

Peter: Dank je wel. Ik hoop het zelf ook. Ik vind het ook hartstikke goed en ik ben blij dat je mijn begeleider bent.

Beschrijver: In beeld staat "Vakfacts" met daaronder "Mechanisch operator B". De vakfacts staan opgesomd in beeld: "bedient apparatuur", "controleert procesverloop", "voert kwaliteitscontrole uit", "bewaakt de planning", "stuurt collega's aan". De volgende scene geeft weer: "Skills", "Mechanisch operator B" met daaronder de benodigde skills: "vakkundig", "gestructureerd", "verantwoordelijk", "aansturend". Ter afsluiting staat in beeld: "Dit is een productie van beroepsonderwijs (het logo van SBB) bedrijfsleven". "De opnamen voor deze film zijn gemaakt bij één of meer erkende leerbedrijven". Onder de tekst staat het logo van SBB.

Beroep

Als mechanisch operator B zorg je ervoor dat het productieproces goed verloopt. Je zorgt ervoor dat alle machines goed blijven werken. Je weet veel van het proces af en  grote, ingewikkelde apparaten zijn voor jou geen probleem. Als er iets mis dreigt te lopen, grijp je in, stuur je bij of verhelpt de storing. Daarbij houd je ook rekening met kwaliteit, werkvoorschriften, arbeidsomstandigheden en milieu. Je werkt  zelfstandig.

Studie in cijfers

Baankans (op dit moment) 10 Na je opleiding
Landelijk in jouw vakgebied, na je opleiding
Startsalaris €21
Landelijk gemiddeld bruto uurloon Lees meer over studie in cijfers
Afgestudeerden met werk 97%
Landelijk percentage studenten dat 1,5 jaar na behalen van het diploma werk heeft Lees meer over studie in cijfers

Check de toekomst van deze sector