Audicien

Als audicien zorg je dat mensen weer beter kunnen horen. Bijvoorbeeld met een hoortoestel of ander hulpmiddel.

Opleiding niveau
Niveau 4
Opleiding duur
3-4 jaar
Leerweg
bbl

Opleiding

Je leert hoe het menselijk oor en gehoor werkt. De vakken audiologie en geluidsleer horen daar bij. Je leert hoe je het gehoor bij mensen kunt meten en onderzoeken. Je leert welke apparaten er zijn om mensen te helpen beter te horen. Je leert ook hoe hoortoestellen in elkaar zitten en hoe je ze repareert of bijstelt.

 

De vakken Nederlands, Engels, rekenen en burgerschap horen standaard bij deze opleiding en je kunt vaak nog extra keuzedelen kiezen om je verder te specialiseren.

Studie in cijfers

Studenten­tevredenheid 7,1
Landelijk rapportcijfer
Geslaagde studenten 87%
Landelijk percentage in het afgelopen schooljaar
Doorstroom naar hbo 0%
Landelijk percentage na het behalen van een mbo-diploma in het afgelopen schooljaar

Studie in cijfers

Kans op leerbaan Goed
Landelijk in dit vakgebied

Descriptief transcript

"Praktijkleren_ Audicien"

Beschrijver: De video gaat over het beroep "Audicien". Een student audicien spreekt samen met zijn praktijkopleider over zijn ervaringen en wat er nodig is om als audicien aan de slag te gaan. Gedurende de video worden sfeerimpressies getoond van zijn beroep en zijn werkomgeving. Aan het eind van de video worden alle kenmerken en de benodigde vaardigheden allemaal op een rijtje gezet.

De video begint met centraal in beeld de titel: "Audicien". Links onderin staat het logo van SBB. Op de achtergrond staat Thomas en de volgende tekst verschijnt: "Student, Thomas Pieterse". De scene gaat over naar Patrick met de volgende tekst in beeld: "Praktijkopleider, Patrick Godschalk". In beeld staat het volgende weergeven: "Onderzoekt de gehoorfunctie en adviseert over de juiste hooroplossing."

Thomas neemt een selfie-video op. Op de achtergrond staat Patrick. We horen Thomas. In de volgende scene stelt hij zichzelf voor aan de camera van SBB.

Thomas: Ik ben Thomas en dit is mijn werkplek. Dit is Patrick, mijn praktijkopleider.

Ik volg de audiciensopleiding aan het DHTA in Utrecht. Ik loop stage in Apeldoorn bij Beter Horen.

Beschrijver: Na Thomas komt Patrick aan het woord. Er worden beelden getoond van Thomas die de oren controleert van een klant.

Patrick: Wij zijn de gehoorspecialist en mensen die hier binnenkomen met een gehoorprobleem willen we zo goed mogelijk helpen en adviseren.

Beschrijver: We gaan terug naar Thomas. In de volgende scene geeft hij uitleg aan de klant. Thomas zit vervolgens achter een computer voert hij de test uit. Op het bureau staat tevens het bordje van SBB met daarop "Wij leiden vakmensen op", het logo van SBB en "Erkend leerbedrijf".

Thomas: De werkzaamheden die ik hier uitvoer zijn het helpen van mensen, het adviseren van mensen met gehoorproblemen. Ik voer otoscopische inspecties uit en kijk naar het beeld van het oor. Of dat goed is of afwijkend is.

Wat ik zo ga doen, ik ga de koptelefoon op uw oren zetten. Dan laat ik een aantal piepjes horen. Op het moment dat u het piepje hoort, graag even drukken op de drukknop.

Beschrijver: Het woord gaat naar Patrick. In de volgende scene geeft hij uitleg aan Thomas. Daarna vertelt hij voer Thomas zijn leertraject.

Patrick: We vinden kwaliteit belangrijk daarom geven we veel aandacht aan de student.

Thomas, het is belangrijk dat je de goede lengte van de receiver pakt en die op het toestel klikt. Hij moet zo goed mogelijk bij de mensen op het oor komen te zitten. Dat hij mooi netjes zit en niet te hoog erboven uitsteekt.

Thomas kwam natuurlijk binnen met weinig kennis. Je ziet door de stageperiode heen hij zich ontwikkelt en dat is prachtig om te zien waar hij nu staat.

Beschrijver: Thomas vult Patrick aan waarop Patrick reageert. De video wordt daarna afgesloten.

Thomas: En wij hebben lol.

Patrick: Klopt.

Beschrijver: In beeld staat "Vakfacts" met daaronder "Audicien". De vakfacts staan opgesomd in beeld: "adviseert over hoortoestellen", "stelt hoortoestellen af", "geeft tips over preventie", "inspecteert het oor", "onderzoekt gehoorproblemen". De volgende scene geeft weer: "Skills", "Audicien" met daaronder de benodigde skills: "vakkundig", "zorgvuldig", "gedisciplineerd", "inlevingsvermogen", "geduldig". Ter afsluiting staat in beeld: "Dit is een productie van beroepsonderwijs (het logo van SBB) bedrijfsleven". "De opnamen voor deze film zijn gemaakt bij één of meer erkende leerbedrijven". Onder de tekst staat het logo van SBB.

Beroep

Het aantal slechthorenden in Nederland is de afgelopen jaren toegenomen. Een audicien weet alles van mogelijke hulpmiddelen bij slechthorendheid, zoals hoortoestellen, speciale telefoons, hoorbrillen, weksystemen en ringleidingen.Je meet met verschillende meetinstrumenten precies hoe goed de klant kan horen. Op basis van de meetuitkomsten stel je een hoortoestel af. Omdat een hoortoestel een high tech product is met geavanceerde software, werk je veel met de computer.

Studie in cijfers

Baankans (op dit moment) 10 Na je opleiding
Landelijk in jouw vakgebied, na je opleiding
Startsalaris €16
Landelijk gemiddeld bruto uurloon Lees meer over studie in cijfers
Afgestudeerden met werk 98%
Landelijk percentage studenten dat 1,5 jaar na behalen van het diploma werk heeft Lees meer over studie in cijfers

Check de toekomst van deze sector

  1. 1

    Wat speelt er in de sector?

    Met nieuwe materialen en productiemethoden worden hoortoestellen steeds beter en lichter. Ze zijn voorzien van geavanceerde technologieën zoals Bluetooth en apps op smartphones. De vraag naar maatwerk neemt daardoor toe. Het aanmeten en onderhoud van hoortoestellen gebeurt steeds vaker via online consulten. Ook komt er meer aandacht voor preventie van gehoorproblemen en het belang van gehoorbescherming. Door vooruitgang in de techniek kunnen steeds meer mensen met hoorproblemen geholpen worden. Van baby’s en kinderen, tot (jong)volwassenen en ouderen. De audicien neemt zorgtaken over van audiologische centra en KNO-artsen.

  2. 2

    Hoe ontwikkelt dit beroep zich?

    Audiciens gaan vaker op afstand hoortoestellen aanpassen, productadvies geven en helpen bij het onderhoud of het koppelen aan diensten. Bijvoorbeeld via een chatfunctie, online videoconsult en online video-instructies. Doordat de technologische vooruitgang maatwerk mogelijk maakt, zullen audiciens zich meer gaan richten op de individuele behoeften en wensen van de klant. Ook hebben ze meer aandacht voor voorlichting en preventie. Vanwege de verschuiving van de hoorzorg van de KNO-arts naar de audicien, wordt samenwerken met andere zorgprofessionals belangrijker.

  3. 3

    Wat betekent dat voor jou?

    Als audicien heb jij naast technische ook digitale skills nodig om klanten (op afstand) te begeleiden en advies te geven. Gespreksvaardigheden zijn daarbij belangrijk. Je werkt minder met standaardoplossingen en biedt meer zorg op maat. Dat betekent dat je goed moet kunnen luisteren en meedenken met jouw klanten. Je werkt niet alleen met oudere mensen, maar steeds vaker ook met (jonge) kinderen, en (jong) volwassenen. Ook dat stelt eisen aan je communicatieskills. Tot slot ben je een volwaardige gesprekspartner voor andere zorgprofessionals zoals audiologen en KNO-artsen.