Orthopedisch technisch specialist

Als orthopedisch technisch specialist help je mensen beter te bewegen en beter te werken. Je maakt protheses voor mensen met een lichamelijke handicap.

Opleiding niveau
Niveau 4
Opleiding duur
3-4 jaar
Leerweg
bol, bbl

Opleiding

Je leert hoe het menselijk lichaam functioneert en welke bewegingen het maakt. Je leert prothesen (kunstbeen of -arm) en orthesen (beugel of korset)  te maken van verschillende materialen. Je leert werken met de apparaten en gereedschappen die je nodig hebt. Uiteraard leer je ook omgaan met cliënten/patiënten en hoe je het beste jouw producten kunt meten en passen.

 

De vakken Nederlands, Engels, rekenen en burgerschap horen standaard bij deze opleiding en je kunt vaak nog extra keuzedelen kiezen om je verder te specialiseren.

Studie in cijfers

Studenten­tevredenheid 6,9
Landelijk rapportcijfer
Geslaagde studenten 65%
Landelijk percentage in het afgelopen schooljaar

Studie in cijfers

Leerweg:
Kans op leerbaan Niet bekend
Landelijk in dit vakgebied

Descriptief transcript

"Praktijkleren Orthopedisch Technisch Specialist"

Beschrijver: De video gaat over het beroep "Orthopedisch Technisch Specialist". Een student orthopedisch technisch specialist spreekt samen met zijn praktijkopleider over zijn ervaringen en wat er nodig is om als orthopedisch technisch specialist aan de slag te gaan. Gedurende de video worden sfeerimpressies getoond van zijn beroep en zijn werkomgeving. Aan het eind van de video worden alle kenmerken en de benodigde vaardigheden allemaal op een rijtje gezet.

De video begint met centraal in beeld de titel: "Orthopedisch Technisch Specialist". Links onderin staat het logo van SBB. Op de achtergrond staat Steef en de volgende tekst verschijnt: "Student, Steef Arrachart". De scene gaat over naar Tom met de volgende tekst in beeld: "Praktijkopleider, Tom Gort". Ze bevinden zich in een kliniek. In beeld staat het volgende weergeven: "Maakt orthopedische aanpassingen en protheses voor mensen met een lichamelijke handicap." Op de beelden bekijken Tom en Steef een prothese.

Als eerste neemt Steef het woord.

Steef: Ik zit in het tweede leerjaar bij DHTA in Utrecht.

Beschrijver: Tom neemt het woord over van Steef. Er worden ondertussen beelden getoond van Steef die een prothese aan het maken is.

Tom: OIM Orthopedie is een orthopedisch bedrijf dat hulpmiddelen aanmeet voor mensen met een beperking. Ze kunnen ledematen missen, een arm of een been. Of dat een arm of been verlamd is. Of niet zodanig functioneert en dat het ondersteuning nodig heeft.

Beschrijver: In deze scene laat Steef de prothese aan Tom zien. We horen eerst Steef en daarna Tom. Het woord gaat vervolgens over en weer.

Steef: Kijk Tom, hij loopt ietwat zwaar. Ik weet niet of ik hier wat moet weghalen of dat jij zegt: laat het maar zitten.

Tom: Misschien zijn de scharniervlakjes niet schoon. Dat die daarom...

Steef: Dus ietsje meer weghalen.

Tom: Even binnenin kijken of die schoon genoeg is. Voor de rest is die keurig gemaakt. Mooi geslepen.

Beschrijver: Na Tom gaat het woord terug naar Steef. Steef maakt op de beelden een prothese voor een been. In de volgende scene neemt hij een selfie-video op. Hij draagt een veiligheidsbril, gehoorbescherming en een mondmasker. Daarna horen we Steef tegen Tom.

Steef: Het grootste deel van mijn werk is het vervaardigen van ortheses. Dat is het allergrootste deel. Het maken en uitslijpen ervan. Het in elkaar zetten voor de eerste pasfase. Wat het werk bijzonder maakt: je voegt iets toe, voornamelijk voor de klant. Je zorgt dat de klant verder kan met de eventuele beperking die hij of zij heeft. Dat voelt gewoon heel goed.

Zo, hij is bijna klaar. Nog een paar kleine dingen en dan is die klaar voor de eerste pas.

Dat slijpen is een beetje lastig dingetje. Goed opletten. Kijken dat je niet te ver gaat, dat je niet te voorzichtig slijpt.

Beschrijver: Na Steef komt Tom aan het woord.

Tom: Ik vind het belangrijk dat Steef leert samenwerken met andere collega's. Dat hij een kwalitatief mooi product neerzet.

Beschrijver: Steef geeft nu feedback over Tom. Ondertussen komt het bordje van SBB in beeld met daarop "Wij leiden vakmensen op", het logo van SBB en "Erkend leerbedrijf". De video komt vervolgens aan een einde.

Steef: Ik leer een hoop van hem. Als ik vragen heb dan kom ik bij Tom terecht. Dan heeft hij altijd wel het juiste antwoord.

Beschrijver: In beeld staat "Vakfacts" met daaronder "Orthopedisch Technisch Specialist". De vakfacts staan opgesomd in beeld: "vervaardigt orthesen en prothesen", "past (semi-)confectieartikelen aan", "maakt werktekeningen en gipsafdrukken", "volgt innovatieve ontwikkelingen", "past de gezondheidstechnische voorziening en levert deze af". De volgende scene geeft weer: "Skills", "Orthopedisch Technisch Specialist" met daaronder de benodigde skills: "zelfstandig", "inlevingsvermogen", "sociaal", "gedisciplineerd", "technisch". Ter afsluiting staat in beeld: "Dit is een productie van beroepsonderwijs (het logo van SBB) bedrijfsleven". "De opnamen voor deze film zijn gemaakt bij één of meer erkende leerbedrijven". Onder de tekst staat het logo van SBB.

Beroep

Als orthopedisch technisch specialist maak je orthopedische schoenen, steunzolen en kunstvoeten. Daarnaast maak je ook steunkousen. Van de orthopedisch schoentechnoloog hoor je wat een klant nodig heeft. Je neemt de maten bij de klant. Dan maak je een goede opdracht voor de werkplaats. Daar wordt de schoen, steunzool, kunstvoet of steunkous van gemaakt. Daarna komt de klant om te passen. Soms moet je dan nog aanpassingen maken. Je kent de gevolgen van diverse aandoeningen voor het dagelijks leven. Je kunt goed met verschillende klanten omgaan. Ook kun je goed communiceren met collega’s. Je weet alles over technieken en materialen om orthopedische schoenen, steunzolen, prothesen en steunkousen te maken. Je bent nauwkeurig.

Studie in cijfers

Leerweg:
Baankans (op dit moment) 9 Na je opleiding
Landelijk in jouw vakgebied, na je opleiding
Baankans (op dit moment) 9 Na je opleiding
Landelijk in jouw vakgebied, na je opleiding

Check de toekomst van deze sector

  1. 1

    Wat speelt er in de sector?

    In deze sector neemt het belang van digitale technieken voor het aanmeten en maken van hulpmiddelen toe. Denk aan 3D-scannen, 3D-printen en brain computer interfaces (BCI) waarbij verlamde mensen via hun hersenen een prothese kunnen aansturen. Nieuwe materialen zoals lichtgewicht kunststof en carbonfiber maken orthopedische hulpmiddelen comfortabeler én duurzamer. Omdat zorgverzekeraars minder vergoeden is er naast maatwerk meer aandacht voor zogeheten semiconfectie. Daarbij worden orthopedische hulpmiddelen aangepast op basis van de wensen en behoeften van de klant. Om goedkoper en sneller te werken heeft de sector de productie deels geautomatiseerd. Orthopedische technici werken vaker samen met medisch specialisten en leveranciers van materialen en apparatuur. Zo kunnen zij de zorg en service beter afstemmen op wat de klant nodig heeft.

  2. 2

    Hoe ontwikkelt dit beroep zich?

    Orthopedische (schoen) technici werken steeds vaker met digitale technieken. Zowel bij het aanmeten van verschillende hulpmiddelen als bij het maken van werkplannen voor de werkplaats. Zij werken daarbij ook samen met maakbedrijven en leveranciers in het buitenland. Het is belangrijk dat orthopedische technici zich verdiepen in nieuwe technieken, materialen en productiemethoden. En inventieve oplossingen bieden aan klanten, afgestemd op hun wensen en behoeften. Samenwerken wordt steeds belangrijker in dit vak. Niet alleen met partners in het buitenland, maar ook met andere zorgprofessionals binnen de zorgketen.

  3. 3

    Wat betekent dat voor jou?

    Naast kennis van materialen als gips, leer en hout, verdiep je je in high tech-kunststoffen zoals carbonfiber. Je vindt het leuk om met digitale technieken te werken. Je gaat leren over digitaal aanmeten, 3D-scannen en -printen en digitaal frezen. Je werkt samen met fabrieken en leveranciers in het buitenland. Dus is het handig als je het Engels of Duits beheerst. Natuurlijk blijft ook het contact met de klant belangrijk. Met jouw inlevingsvermogen, communicatieskills én al je kennis, kun je inventieve oplossingen bedenken en (laten) uitvoeren voor je klanten.