Specialist internationale havenlogistiek

Als manager havenlogistiek is transport van goederen met zeeschepen jouw wereld. Het is een drukke wereld met internationale klanten. Ben jij een echte regelaar?

Opleiding niveau
Niveau 4
Opleiding duur
3-4 jaar
Leerweg
bol

Opleiding

Je leert de verschillende soorten vervoer kennen zoals zee- en binnenvaart, lucht-, weg- en spoorvervoer. Die kennis heb je nodig om transporten te kunnen regelen en op elkaar af te stemmen. Je leert hoe je de bijbehorende documenten opstelt. Daarnaast krijg je marketingkennis om je bedrijf succesvoller te maken. En je leert je talen spreken en schrijven.

 

De vakken Nederlands, Engels, rekenen en burgerschap horen standaard bij deze opleiding en je kunt vaak nog extra keuzedelen kiezen om je verder te specialiseren.

Studie in cijfers

Studenten­tevredenheid 6,9
Landelijk rapportcijfer
Geslaagde studenten 77%
Landelijk percentage in het afgelopen schooljaar
Doorstroom naar hbo 33%
Landelijk percentage na het behalen van een mbo-diploma in het afgelopen schooljaar

Studie in cijfers

Kans op leerbaan Niet bekend
Landelijk in dit vakgebied

Descriptief transcript

"Praktijkleren_ Specialist Internationale Havenlogistiek"

Beschrijver: De video gaat over het beroep "Specialist Internationale Havenlogistiek". Een student specialist internationale havenlogistiek spreekt samen met zijn praktijkopleider over zijn ervaringen en wat er nodig is om als specialist internationale havenlogistiek aan de slag te gaan. Gedurende de video worden sfeerimpressies getoond van zijn beroep en zijn werkomgeving. Aan het eind van de video worden alle kenmerken en de benodigde vaardigheden allemaal op een rijtje gezet.

De video begint met centraal in beeld de titel: "Specialist Internationale Havenlogistiek". Links onderin staat het logo van SBB. Op de achtergrond staat Koen en de volgende tekst verschijnt: "Student, Koen van der Klooster". De scene gaat over naar Rene met de volgende tekst in beeld: "Praktijkopleider, Rene Castel". Ze staan met hun oranje veiligheidsjas en helm op het haventerrein. Ze bekijken een formulier en Rene legt uit. In beeld staat het volgende weergeven: "Is eindverantwoordelijk voor alle transporten, aankomsten en vertrekken van schepen."

Als eerste komt Koen aan het woord. Ondertussen worden er sfeerimpressie getoond van het kantoor.

Koen: Informatie die je binnenkrijgt goed ordenen. Als de container hier aankomt, moeten wij zorgen dat hij op tijd wordt gestript en dat alles correct in de stellingen gaat. En voor de verladingen moeten we alles goed bij elkaar houden.

Beschrijver: Koen zit achter de computer en Rene stelt hem een vraag waarop Koen antwoordt. Het woord gaat over en weer.

Rene: De kraan is besteld?

Koen: Ja, kraan 8 om half vier. Dan begint hij gelijk hier en dan gaan we het zo doen.

Rene: IMO-lading erbij?

Koen: Nee, alles is zonder.

Rene: Kijk, voor mekaar.

Beschrijver: We horen nu Koen.

Koen: Het schip is nu bezig met het lossen van conventionele palletlading. We gaan zo kijken of alles volgens schema loopt en of de stuwadoor nog op- of aanmerkingen heeft.

Beschrijver: Na Koen gaan we naar Rene. Ondertussen worden er sfeerimpressies getoond van de kraanmachines die de zeecontainers verplaatsen.

Rene: De jongens die hier werken of de meiden maken stuwplannen: wat er op een schip zit, wat aankomt en de tijden. Het moet allemaal op tijd weggaan en terugkomen.

Beschrijver: Koen neemt het woord over van Rene.

Koen: Ik heb altijd affiniteit met schepen gehad, al vanaf toen ik klein was. Dan is de haven een van de mooiste plekken om te werken.

Beschrijver: Na Koen gaan we terug naar Rene.

Rene: Je moet het samen doen. De logistiek is teamwerk en geen eenmansbaantje. En niet van half acht tot half vijf.

Beschrijver: Koen neemt het woord. Ondertussen gaat Koen in de video naar een kraanchauffeur en nemen ze samen gegevens door.

Koen: Waar ik af en toe moeite mee heb, wat ik onder de knie moet krijgen is prioriteiten stellen. Wat is echt belangrijk en wat kan je even laten liggen? Je moet stressbestendig zijn. Het is zeker geen negen-tot-vijf-baantje. Je moet ook sterk in je schoenen staan, want je hebt veel te maken met klanten.

Beschrijver: We horen nu Rene.

Rene: Het leeft altijd en staat nooit stil. Het gaat dag en nacht door en dat is het mooie ervan.

Beschrijver: Koen neemt een selfie-video op. Op de achtergrond zit Rene. We horen Koen eerst en daarna Rene. De video gaat daarna naar een afsluiting.

Koen: We zijn in de haven van Vlissingen en daar zit mijn praktijkbegeleider.

Rene: Toppie, Koentje.

Beschrijver: In beeld staat "Vakfacts" met daaronder "Specialist Internationale Havenlogistiek". De vakfacts staan opgesomd in beeld: "organiseert transport van goederen", "regelt aankomst, verblijf en vertrek van schepen", "doet administratief werk", "stelt offertes op", "stuurt logistieke werkzaamheden aan", "overlegt met collega's". De volgende scene geeft weer: "Skills", "Specialist Internationale Havenlogistiek" met daaronder de benodigde skills: "vakkundig en commercieel", "organiserend en initiërend", "stressbestendig", "samenwerkend en servicegericht", "leidinggevend en aansturend", "taalvaardig en communicatief". Ter afsluiting staat in beeld: "Dit is een productie van beroepsonderwijs (het logo van SBB) bedrijfsleven". "De opnamen voor deze film zijn gemaakt bij één of meer erkende leerbedrijven". Onder de tekst staat het logo van SBB.

Beroep

Werken in de haven betekent: werken in een internationale en dynamische omgeving! Als specialist internationale havenlogistiek geef je leiding aan de medewerkers en de coördinatoren. Je bent eindverantwoordelijk voor het transportproces. Daarbij hoort dat je de financiële zaken op orde hebt. Je legt contact met nieuwe klanten en onderhoudt contacten met bestaande klanten. Je stelt offertes op en onderhandelt over opdrachten. Je bent een echte regelaar en onderhoudt contacten met klanten en bedrijven. Je hebt veel financieel inzicht en je spreekt verschillende talen.

Studie in cijfers

Baankans (op dit moment) 7 Na je opleiding
Landelijk in jouw vakgebied, na je opleiding
Startsalaris €14
Landelijk gemiddeld bruto uurloon Lees meer over studie in cijfers
Afgestudeerden met werk 95%
Landelijk percentage studenten dat 1,5 jaar na behalen van het diploma werk heeft Lees meer over studie in cijfers

Check de toekomst van deze sector