Systeemontwerper koude- en klimaatsystemen

Je zorgt voor het vers en koel houden van voeding en voor een prettige temperatuur in kantoren, ziekenhuizen en auto’s.

Opleiding niveau
Niveau 4
Opleiding duur
3-4 jaar
Leerweg
bol, bbl
Profiel
Produceren, installeren en energie (techniek)
Richting
Technische installaties en systemen
Code
25565

Opleiding

Je leert berekeningen maken voor koude- en klimaatsystemen bij klanten. Je maakt het ontwerp van de aanleg van het systeem. Je leert hoe je offertes kunt opstellen en hoe je contacten kunt onderhouden.

 

De vakken Nederlands, Engels, rekenen en burgerschap horen standaard bij deze opleiding en je kunt vaak nog extra keuzedelen kiezen om je verder te specialiseren.

Studie in cijfers

Geslaagde studenten 82%
Landelijk percentage in het afgelopen schooljaar

Studie in cijfers

Kans op leerbaan Ruim voldoende
Landelijk in dit vakgebied

Descriptief transcript

"Praktijkleren Systeemontwerper koude- en klimaatsystemen"

Beschrijver: De video gaat over het beroep "Systeemontwerper koude- en klimaatsystemen". Een student systeemontwerper koude- en klimaatsystemen spreekt samen met zijn praktijkopleider over zijn ervaringen en wat er nodig is om als systeemontwerper koude- en klimaatsystemen aan de slag te gaan. Gedurende de video worden sfeerimpressies getoond van zijn beroep en zijn werkomgeving. Aan het eind van de video worden alle kenmerken en de benodigde vaardigheden allemaal op een rijtje gezet.

De video begint met centraal in beeld de titel: "Systeemontwerper koude- en klimaatsystemen". Links onderin staat het logo van SBB. Op de achtergrond staat Pieter en de volgende tekst verschijnt: "Student, Pieter Kootstra". De scene gaat over naar Chris met de volgende tekst in beeld: "Praktijkopleider, Chris Muller". In beeld staat het volgende weergeven: "Ontwerpt (industriële) koude- en klimaatsystemen, zoals airconditioning en warmtepompsystemen." Er worden ondertussen beelden getoond van Pieter die aan het werk is achter een computer in een ontwerpprogramma.

Als eerste komt Pieter aan het woord. Er worden beelden getoond van Pieter en Chris die op locatie een installatie bekijken. Ze dragen een veiligheidsbril, gehoorbescherming en handschoenen. In de volgende scene zit Pieter samen met Chris aan tafel een tekening te bespreken.

Pieter: Ik ben Pieter Kootstra. Ik volg de opleiding systeemontwerper koude-en klimaatsystemen. Ik loop stage bij ENGIE Refrigeration in Emmeloord. Dat is een bedrijf dat veel doet in koude- en luchttechnieken. Mijn werkzaamheden bestaan uit het ontwerpen van een systeem, controleren van de tekeningen, controleren van het systeem zoals die gebouwd wordt.

Ga ik nog wel eerst even die nieuwe tekening opzoeken.

Beschrijver: We horen nu Chris. In de volgende scene vertelt hij over de werkzaamheden van Pieter.

Chris: Deze gebruiker zit er op. Hier zit nog een gebruiker op en die zit er op. Hier kan die afgetakt worden.

Pieter, gaat naar aanleiding van de offerte, een bestek, een ontwerp bepalen voor het koude of het klimaatsysteem.

Beschrijver: Pieter geeft feedback over Chris. In de volgende scene bevindt de camera zich in een kast. Pieter zet in de video een klapper in de kast.

Pieter: Met Chris is het hartstikke leuk werken. Qua begeleiding is het hartstikke leuk. De manier van begeleiden vind ik ook prettig. De eerste stap wat je gaat doen is in overleg gaan met de projectleider van: wat is er verkocht? En wat wil de klant? Aan de hand daarvan ga je een ontwerp samenstellen.

Helemaal goed. Toch even veranderen.

Beschrijver: Na Pieter neemt Chris het woord.

Chris: De mensen die wij opleiden, die bij ons komen, dus die beginnen, die moeten de ruimte krijgen om zich te ontplooien. Dus je moet ook calculeren dat mensen fouten mogen maken. Dus laat ze er zelf over nadenken en kijken met hun kennis wat ze in de opleiding meekrijgen om daar gestalte aan te geven in het ontwerp.

Beschrijver: Het woord gaat terug naar Pieter.

Pieter: Het moeilijkste of het meest lastige is eigenlijk: hoe selecteer ik mijn componenten? En waar haal ik de goede informatie vandaan? Dat is wat het moeilijkste van het hele verhaal is.

Beschrijver: Na Pieter gaat het woord naar Chris. Ondertussen bekijken ze op de beelden een ontwerptekening.

Chris: Altijd weer iets nieuws bedenken. Ontwikkelingen die doorgaan. En kijken of je daar handen en voeten aan kan geven. Het altijd weer naar een hoger plan tillen, is altijd weer een uitdaging.

Beschrijver: We horen nu Pieter tegen Chris. Na zijn verhaal gaat de video naar een afsluiting toe.

Pieter: Ik zou Chris willen bedanken voor de steun tijdens de stage. En alle kennis die hij mij heeft aangereikt.

Beschrijver: In beeld staat "Vakfacts" met daaronder "Systeemontwerper koude- en klimaatsystemen". De vakfacts staan opgesomd in beeld: "berekent (industriële) koude- en klimaatsystemen", "maakt ontwerp voor (industriële) koude- en klimaatsystemen", "onderhoudt contact met derden en rondt werkzaamheden af", "stelt offerte op", "verzamelt ontwerpgegevens". De volgende scene geeft weer: "Skills", "Systeemontwerper koude- en klimaatsystemen" met daaronder de benodigde skills: "nauwkeurig", "technisch inzicht", "zelfstandig", "beheerst de koudetechnische vaktaal". Ter afsluiting staat in beeld: "Dit is een productie van beroepsonderwijs (het logo van SBB) bedrijfsleven". "De opnamen voor deze film zijn gemaakt bij één of meer erkende leerbedrijven". Onder de tekst staat het logo van SBB.

Beroep

Als systeemontwerper koude- en klimaatsystemen zorg je ervoor dat koel-installaties blijven werken. Je monteert installaties en sluit ze aan. Koudetechniek heeft alles te maken met het goed houden van voedsel en een aangenaam koel (werk)klimaat in een gebouw of een auto. Denk bijvoorbeeld aan airco’s in scholen, ziekenhuizen, kantoren en auto’s, koel- en vrieskasten in de supermarkt en aan koudesystemen in bijvoorbeeld cafés en restaurants. Zonder koudetechniek bederft veel voedsel.

Studie in cijfers

Baankans (op dit moment) 10 Na je opleiding
Landelijk in jouw vakgebied, na je opleiding

Check de toekomst van deze sector

  1. 1

    Wat speelt er in de sector?

    In deze branche wordt steeds meer met nieuwe (digitale) techniek gewerkt. Denk aan slimme installaties en systemen voor smart homes, sensortechniek en Internet of Things (IoT). In moderne gebouwen zijn veel installaties met elkaar verbonden. Dat betekent dat ze niet allemaal apart worden aangelegd maar tegelijkertijd (integraal). Al die nieuwe digitale installaties leveren data op. Dataveiligheid is voor installatiebedrijven dan ook een belangrijk thema.

  2. 2

    Hoe ontwikkelt dit beroep zich?

    Installateurs werken met nieuwe digitale technieken. Steeds vaker zijn installaties en systemen met elkaar verbonden. Dat betekent dat installateurs zich niet met maar één systeem bezighouden. Ze moeten weten wat anderen doen en het werk op elkaar afstemmen. Ze werken steeds vaker met totaalinstallaties en –systemen. Meet- en regeltechniek blijft belangrijk. Op locatie van de klant worden de installaties modulair opgebouwd. Via BIM (Bouwwerk Informatie Model) werken bouwers, architecten en installateurs vaker samen.

  3. 3

    Wat betekent dat voor jou?

    Je leert veel over nieuwe digitale technieken en werken met data. Als installateur leer je ook verder kijken dan één installatie. Want veel systemen zijn met elkaar verbonden. Je werkt ook veel samen. Bijvoorbeeld met andere installateurs, en vakmensen op een (bouw)locatie.