Opticien

Als opticien heb je veel kennis nodig van het oog, zien en gezondheid. Bril of lenzen? Jij adviseert welke bril of lens het beste past.

Opleiding niveau
Niveau 4
Opleiding duur
3-4 jaar
Leerweg
bol, bbl

Opleiding

Je leert hoe je oogmetingen kunt doen en hoe je de resultaten daarvan kunt uitleggen. Je leert adviesgesprekken te voeren over wat het beste zou zijn voor een cliënt. Je leert hoe je brillenglazen slijpt en hoe je ze kunt monteren in een brilmontuur. Daarnaast leer je leidinggeven over medewerkers en komen ondernemersvaardigheden aan bod.

 

De vakken Nederlands, Engels, rekenen en burgerschap horen standaard bij deze opleiding en je kunt vaak nog extra keuzedelen kiezen om je verder te specialiseren.

Studie in cijfers

Leerweg:
Studenten­tevredenheid 7,0
Landelijk rapportcijfer
Geslaagde studenten 68%
Landelijk percentage in het afgelopen schooljaar
Doorstroom naar hbo 57%
Landelijk percentage na het behalen van een mbo-diploma in het afgelopen schooljaar
Studenten­tevredenheid 7,1
Landelijk rapportcijfer
Geslaagde studenten 64%
Landelijk percentage in het afgelopen schooljaar
Doorstroom naar hbo 3%
Landelijk percentage na het behalen van een mbo-diploma in het afgelopen schooljaar

Studie in cijfers

Leerweg:
Kans op leerbaan Goed
Landelijk in dit vakgebied

Descriptief transcript

"Praktijkleren_ Opticien"

Beschrijver: De video gaat over het beroep "Opticien". Een student opticien spreekt samen met haar praktijkopleider over haar ervaringen en wat er nodig is om als opticien aan de slag te gaan. Gedurende de video worden sfeerimpressies getoond van haar beroep en haar werkomgeving. Aan het eind van de video worden alle kenmerken en de benodigde vaardigheden allemaal op een rijtje gezet.

De video begint met centraal in beeld de titel: "Opticien". Links onderin staat het logo van SBB. Op de achtergrond staat Sem en de volgende tekst verschijnt: "Student, Sem Hageman". De scene gaat over naar John met de volgende tekst in beeld: "Praktijkopleider, John Gooijers". Ze staan in een brillenzaak. Sem is de ogen van een klant aan het meten door middel van een apparaat. In beeld staat het volgende weergeven: "Doet verkoop, oogmetingen en technische werkzaamheden in een brillenzaak."

Als eerste komt Sem aan het woord. Op het apparaat waar Sem mee werkt is het oog van de klant te zien. Er komt vervolgens een bonnetje uit het apparaat. Ze geeft deze aan John.

Sem: Ik ben Sem en ik ben leerling opticien. Ik leer alles over het oog. Hoe het oog in elkaar zit. Ik ga uiteindelijk ook leren meten. Hoe ik een bril moet uitzoeken met de klant. En hoe ik een klant kan adviseren.

Beschrijver: We horen nu John. Ondertussen meet John de oogsterkte van de klant.

John: Ik heb hier het bonnetje van de voormeting. Mooi, dan gaan we meten. Komt u verder. Als opticien ben je bezig met de oogzorg van de klant. We gaan eerst een voormeting doen. We gaan de oogdruk controleren. Daarna gaan we kijken met de gewone oogmeting waar alle sterktes van de ogen op uitkomen. Meten is weten. Daarna gaan we een montuur uitzoeken.

Meneer heeft een voorkeur voor groen dus we gaan nu eerst plus een kwart extra geven. Dus dan draaien we die een kwart naar beneden.

Beschrijver: Na John gaan we over naar Sem. Ondertussen stelt Sem in de video de lenssterktes bij.

Sem: In het begin wist ik natuurlijk nog niet heel veel over de opleiding of over het werk als opticien. Langzamerhand leer je steeds meer. Dat is eigenlijk ook leuker want ik wil steeds meer leren zodat ik meer kan doen.

Beschrijver: We horen nu John feedback geven over Sem. Ondertussen helpt Sem de klant bij het kiezen van een montuur.

John: Ze heeft een heel goede kijk op een montuur uitzoeken voor de klanten. Vaak is het gelijk of de eerste of de tweede die ze pakt. Dan is het pats, gelijk raak.

Beschrijver: Na John komt Sem weer aan het woord.

Sem: Ik vind het moeilijk als ik een bril moet repareren van de klant en als er een risico is dat die breekt.

Beschrijver: John neemt het woord over van Sem. Er worden ondertussen beelden getoond van Sem die bezig is met een reparatie.

John: Bij mijn eigen vader vroeger, heel lang geleden, het eerste wat ik kapot maakte kostte gelijk 300 euro. Maak hem maar stuk. Breek hem maar. Dat klinkt heel gek maar dat is de enige manier om het te doen. Om de ervaring te krijgen en om je over je angst heen te zetten. Er zal ongetwijfeld een keer wat kapot gaan.

Ze doet het leuk en ze pakt het leuk op. Ze is enthousiast. Ik kan alleen maar zeggen: hou dat vast, ga daar lekker mee door en dan komt het vanzelf.

Beschrijver: Na John gaan we terug naar Sem. Ondertussen tonen de beelden hoe Sem een glas aan het slijpen is. In de volgende scene plaatst ze het glas in het montuur.

Sem: Ik ben wel trots als klanten tevreden de deur uitgaan. Dat ze vervolgens een paar weken later terugkomen voor weer een bril omdat ze vinden dat ze goed geholpen zijn.

Dit is hem geworden. Zet hem maar eens op.

Beschrijver: We horen nu de klant. Hij zet de bril op die hij van Sem heeft gekregen.

Klant: Even testen. Ik kan die letters daar ook weer lezen, wat ik net niet kon lezen.

Beschrijver: Sem stelt de klant een vraag waarop hij antwoordt.

Sem: Hoe zit die?

Klant: Hij zit goed.

Beschrijver: Sem komt aan het woord. In de volgende scene neemt ze een selfie-video op samen met de klant. De klant draagt de nieuwe bril.

Sem: Helemaal mooi.

Nou, meneer, u ziet er weer scherp uit. Ziet u ook scherp?

Beschrijver: De klant beantwoordt de vraag van Sem. De video wordt daarna afgesloten.

Klant: Hartstikke. Dankjewel.

Beschrijver: In beeld staat "Vakfacts" met daaronder "Opticien". De vakfacts staan opgesomd in beeld: "werkt in een brillenwinkel", "adviseert klanten over brillen en lenzen", "voert diverse oogmetingen uit", "bepaalt keuze van glazen", "doet reparaties en monteert brillen", "heeft interesse in modetrends". De volgende scene geeft weer: "Skills", "Monteur mechatronica" met daaronder de benodigde skills: "vakkundig en nauwkeurig", "betrouwbaar en klantgericht", "ondernemend en commercieel", "leergierig en modebewust", "overtuigend en geduldig". Ter afsluiting staat in beeld: "Dit is een productie van beroepsonderwijs (het logo van SBB) bedrijfsleven". "De opnamen voor deze film zijn gemaakt bij één of meer erkende leerbedrijven". Onder de tekst staat het logo van SBB.

Beroep

Als opticien heb je verstand van ogen en van mode. Je werkt elke dag op verschillende plaatsen in een brillenzaak: in de winkel, in de werkplaats en in een aparte ruimte met speciale oogmeetapparatuur. In de winkel adviseer je klanten over brillen, glazen, monturen, zonnebrillen en contactlenzen. In de werkplaats slijp je brillenglazen, repareer je brillen en maak je brilmonturen passend. Ook monteer je glazen in monturen en verwerk je geleverde bestellingen.Je moet handig zijn met apparatuur en gereedschappen.  Als opticien voer je verder oogmetingen uit en stel je brilvoorschriften op. Ook moet je weten welke tests je moet uitvoeren en in welke volgorde en wat de resultaten van die tests betekenen.

Studie in cijfers

Leerweg:
Baankans (op dit moment) 8 Na je opleiding
Landelijk in jouw vakgebied, na je opleiding
Startsalaris €12
Landelijk gemiddeld bruto uurloon Lees meer over studie in cijfers
Afgestudeerden met werk 95%
Landelijk percentage studenten dat 1,5 jaar na behalen van het diploma werk heeft Lees meer over studie in cijfers
Baankans (op dit moment) 8 Na je opleiding
Landelijk in jouw vakgebied, na je opleiding
Startsalaris €14
Landelijk gemiddeld bruto uurloon Lees meer over studie in cijfers
Afgestudeerden met werk 99%
Landelijk percentage studenten dat 1,5 jaar na behalen van het diploma werk heeft Lees meer over studie in cijfers

Check de toekomst van deze sector

  1. 1

    Wat speelt er in de sector?

    Nieuwe digitale technologie zorgt voor grote veranderingen in de wereld van de optiek. Oogmetingen zijn nauwkeuriger waardoor de opticien nog beter advies kan geven. Slimme virtual reality (VR) en augmented reality (AR) helpt klanten bij het uitproberen van monturen, glazen of lenzen. En dankzij gezichtscans en 3D-printen kan een montuur op maat worden gemaakt. Ook worden er steeds meer multifunctionele brillen gemaakt. Brillen die niet alleen het zicht verbeteren maar ook beschermen tegen zonlicht en blauw licht van beeldschermen. De trend is dat steeds meer zelfstandige optiekbedrijven overgenomen worden door grote ketenbedrijven. Daarnaast gebeurt het inslijpen van glazen steeds vaker in inslijpcentrales. De online verkoop van monturen én van contactlenzen blijft toenemen. Tot slot zullen opticiens uitgebreidere oogzorg gaan bieden. Daarvoor werken zij vaker samen met optometristen, oogartsen, huisartsen én zorgverzekeraars.

  2. 2

    Hoe ontwikkelt dit beroep zich?

    In het vak van opticien komen techniek, zorg en mode samen. De ontwikkelingen op deze drie terreinen gaan snel en de opticien speelt daarop in. Ze hebben te maken met nieuwe digitale technologie, nieuwe (duurzame) materialen en producten. Er is meer zorg en advies op maat mogelijk. Bijvoorbeeld als het gaat om monturen of speciale brillen en lenzen die helpen bij het voorkomen van oogvermoeidheid en hoofdpijn. Opticiens gaan vaker samenwerken met andere zorgprofessionals zoals optometristen en oogartsen. Naast communicatievaardigheden zijn commerciële skills van belang. Opticiens hebben te maken met modetrends en richten zich ook meer op de online verkoop.

  3. 3

    Wat betekent dat voor jou?

    Je werkt met nieuwe (digitale) technologie en vindt het leuk om bij te blijven met de ontwikkelingen en trends. Je kunt meetwaarden en aanvullende informatie verwerken én vertalen naar een helder advies voor je klant. Er is steeds meer maatwerk mogelijk is. Daarmee kun je je goed inleven in wat jouw klant wil en nodig heeft. Niet alleen om (weer) goed te kunnen zien. Ook wat betreft smaak en een mooi passend montuur bijvoorbeeld. Je kent de producten en kunt goed meedenken in persoonlijke oplossingen. Natuurlijk heb je ook gevoel voor sales en uitbreiding van de oogzorg. Je vindt het leuk om samen te werken met andere zorgprofessionals zoals de optometrist.