Beschrijver: De video gaat over het beroep "Allround medewerker optiek". Een student allround medewerker optiek spreekt samen met haar praktijkopleider over haar ervaringen en wat er nodig is om als allround medewerker optiek aan de slag te gaan. Gedurende de video worden sfeerimpressies getoond van haar beroep en haar werkomgeving. Aan het eind van de video worden alle kenmerken en de benodigde vaardigheden allemaal op een rijtje gezet.
De video begint met centraal in beeld de titel: "Allround medewerker optiek". Links onderin staat het logo van SBB. Op de achtergrond staat Chantal en de volgende tekst verschijnt: "Student, Chantal van Vliet". De scene gaat over naar Joyce met de volgende tekst in beeld: "Praktijkopleider, Joyce Lievaart". In beeld staat het volgende weergeven: "Werkt in een brillenwinkel en houdt zich bezig met brillen, oogmetingen, glazen en reparatie." Ze bevinden zich in een brillenwinkel.
Chantal neemt als eerste het woord. Ze neemt een selfie-video op. Op de achtergrond is verschillende oogapparatuur te zien. In de video helpt Chantal een klant bij het uitzoeken van een bril.
Chantal: Hallo, ik ben Chantal en dit is mijn werkplek. Ik doe de opleiding tot allround medewerker optiek. Ik loop stage bij de Hans Anderswinkel in Naaldwijk. Als eerste haal ik alle glazen uit de kist en zorg ik ervoor dat alle glazen netjes worden gemonteerd. Dat zijn de brillen. Vervolgens zorg ik ervoor dat alles netjes op orde komt, alle dingen die over zijn gebleven van gisteren ruim ik allemaal netjes op. Ik probeer de klanten die binnenkomen zo goed mogelijk te helpen.
Beschrijver: Joyce neemt het woord over van Chantal.
Joyce: Wat ik zelf heel belangrijk vind is dat ze hun werk echt leuk vinden. Dus dat ze echt passie hebben voor het vak.
Beschrijver: In deze scène heeft Chantal de ogen van een klant gecontroleerd door middel van een machine. We horen Chantal. Daarna vertelt ze wat ze het leukst vindt aan haar werk.
Chantal: Dank u wel voor uw tijd. Hij is helemaal goed gegaan dus alles is in orde. Dankjewel.
Als ik specifiek één ding moet kiezen, vind ik het leukst om het montuur samen met de klant uit te zoeken.
Beschrijver: Het woord gaat terug naar Joyce. In een volgende scène geeft ze feedback over Chantal. Ondertussen komt het bordje van SBB in beeld met daarop "Wij leiden vakmensen op", het logo van SBB en "Erkend leerbedrijf".
Joyce: De klanten goed helpen en zichzelf daarin ook goed ontwikkelen.
Chantal is mijn nieuwste aanwinst. Echt een topper. Ik ben superblij met haar. Ze is heel goed in haar werk. Ze straalt ook enthousiasme uit, wat ook belangrijk is. Ik zou niks anders willen.
Beschrijver: Chantal neemt nu het woord. In een volgende scène overhandigt ze een bril aan een klant. We horen eerst Chantal en daarna de klant. Het woord gaat over en weer. De video gaat daarna naar een afsluiting.
Chantal: Je mag alles vragen, je kan alles vragen en er komt soms ook weleens een lolletje tussendoor.
Kijk eens aan, alstublieft.
Klant: Dankjewel.
Chantal: Mocht er wat zijn, u bent altijd van harte welkom. Heel veel plezier met de nieuwe bril.
Klant: Ik ben er heel blij mee. Dankjewel.
Chantal: Tot ziens.
Klant: Tot ziens.
Chantal: Dag.
Beschrijver: In beeld staat "Vakfacts" met daaronder "Allround medewerker optiek". De vakfacts staan opgesomd in beeld: "verkoopt en adviseert optische artikelen", "voert automatische refractie uit", "repareert brillen", "monteert en bewerkt brillen en glazen", "maakt artikelpresentaties". De volgende scene geeft weer: "Skills", "Allround medewerker optiek" met daaronder de benodigde skills: "vakkundig", "sociaal", "inlevingsvermogen", "geduldig", "klantvriendelijk". Ter afsluiting staat in beeld: "Dit is een productie van beroepsonderwijs (het logo van SBB) bedrijfsleven". "De opnamen voor deze film zijn gemaakt bij één of meer erkende leerbedrijven". Onder de tekst staat het logo van SBB.