Allround medewerker optiek

Een mooie combinatie van verkoop, mode en techniek, want je staat niet alleen in de winkel, maar je bewerkt ook monturen en brillenglazen.

Opleiding niveau
Niveau 3
Opleiding duur
2-3 jaar
Leerweg
bbl

Opleiding

Je leert over brillen, monturen, materialen, kleuren en trends daarin. Daarnaast leer je veel over het oog en welke problemen opgelost kunnen worden met brillen en lenzen. Je leert hoe je kunt adviseren en verkopen. Ook leer je hoe je monturen en brillenglazen kunt bewerken.

De vakken Nederlands, rekenen en burgerschap horen standaard bij deze opleiding en je kunt vaak nog extra keuzedelen kiezen om je verder te specialiseren.

Studie in cijfers

Studenten­tevredenheid 7,1
Landelijk rapportcijfer
Geslaagde studenten 48%
Landelijk percentage in het afgelopen schooljaar
Doorstroom naar andere mbo opleiding 82%
Landelijk percentage na het behalen van een mbo-diploma in het afgelopen schooljaar

Studie in cijfers

Leerweg:
Kans op leerbaan Voldoende
Voor deze opleiding, in dit jaar

Tekst van de video

"Praktijkleren_ Allround medewerker optiek"

Beschrijver: De video gaat over het beroep "Allround medewerker optiek". Een student allround medewerker optiek spreekt samen met haar praktijkopleider over haar ervaringen en wat er nodig is om als allround medewerker optiek aan de slag te gaan. Gedurende de video worden sfeerimpressies getoond van haar beroep en haar werkomgeving. Aan het eind van de video worden alle kenmerken en de benodigde vaardigheden allemaal op een rijtje gezet.

De video begint met centraal in beeld de titel: "Allround medewerker optiek". Links onderin staat het logo van SBB. Op de achtergrond staat Chantal en de volgende tekst verschijnt: "Student, Chantal van Vliet". De scene gaat over naar Joyce met de volgende tekst in beeld: "Praktijkopleider, Joyce Lievaart". In beeld staat het volgende weergeven: "Werkt in een brillenwinkel en houdt zich bezig met brillen, oogmetingen, glazen en reparatie." Ze bevinden zich in een brillenwinkel.

Chantal neemt als eerste het woord. Ze neemt een selfie-video op. Op de achtergrond is verschillende oogapparatuur te zien. In de video helpt Chantal een klant bij het uitzoeken van een bril.

Chantal: Hallo, ik ben Chantal en dit is mijn werkplek. Ik doe de opleiding tot allround medewerker optiek. Ik loop stage bij de Hans Anderswinkel in Naaldwijk. Als eerste haal ik alle glazen uit de kist en zorg ik ervoor dat alle glazen netjes worden gemonteerd. Dat zijn de brillen. Vervolgens zorg ik ervoor dat alles netjes op orde komt, alle dingen die over zijn gebleven van gisteren ruim ik allemaal netjes op. Ik probeer de klanten die binnenkomen zo goed mogelijk te helpen.

Beschrijver: Joyce neemt het woord over van Chantal.

Joyce: Wat ik zelf heel belangrijk vind is dat ze hun werk echt leuk vinden. Dus dat ze echt passie hebben voor het vak.

Beschrijver: In deze scène heeft Chantal de ogen van een klant gecontroleerd door middel van een machine. We horen Chantal. Daarna vertelt ze wat ze het leukst vindt aan haar werk.

Chantal: Dank u wel voor uw tijd. Hij is helemaal goed gegaan dus alles is in orde. Dankjewel.

Als ik specifiek één ding moet kiezen, vind ik het leukst om het montuur samen met de klant uit te zoeken.

Beschrijver: Het woord gaat terug naar Joyce. In een volgende scène geeft ze feedback over Chantal. Ondertussen komt het bordje van SBB in beeld met daarop "Wij leiden vakmensen op", het logo van SBB en "Erkend leerbedrijf".

Joyce: De klanten goed helpen en zichzelf daarin ook goed ontwikkelen.

Chantal is mijn nieuwste aanwinst. Echt een topper. Ik ben superblij met haar. Ze is heel goed in haar werk. Ze straalt ook enthousiasme uit, wat ook belangrijk is. Ik zou niks anders willen.

Beschrijver: Chantal neemt nu het woord. In een volgende scène overhandigt ze een bril aan een klant. We horen eerst Chantal en daarna de klant. Het woord gaat over en weer. De video gaat daarna naar een afsluiting.

Chantal: Je mag alles vragen, je kan alles vragen en er komt soms ook weleens een lolletje tussendoor.

Kijk eens aan, alstublieft.

Klant: Dankjewel.

Chantal: Mocht er wat zijn, u bent altijd van harte welkom. Heel veel plezier met de nieuwe bril.

Klant: Ik ben er heel blij mee. Dankjewel.

Chantal: Tot ziens.

Klant: Tot ziens.

Chantal: Dag.

Beschrijver: In beeld staat "Vakfacts" met daaronder "Allround medewerker optiek". De vakfacts staan opgesomd in beeld: "verkoopt en adviseert optische artikelen", "voert automatische refractie uit", "repareert brillen", "monteert en bewerkt brillen en glazen", "maakt artikelpresentaties". De volgende scene geeft weer: "Skills", "Allround medewerker optiek" met daaronder de benodigde skills: "vakkundig", "sociaal", "inlevingsvermogen", "geduldig", "klantvriendelijk". Ter afsluiting staat in beeld: "Dit is een productie van beroepsonderwijs (het logo van SBB) bedrijfsleven". "De opnamen voor deze film zijn gemaakt bij één of meer erkende leerbedrijven". Onder de tekst staat het logo van SBB.

Beroep

Als allround medewerker optiek werk je in een winkel waar brilmonturen, brillenglazen en contactlenzen worden verkocht. Je zorgt dat de winkel en de spullen er goed uitzien. Je adviseert de klant over: brillenglazen, monturen, zonnebrillen en contactlenzen. Je zet glazen in de monturen en repareert brillen. Hiervoor gebruik je machines en gereedschappen. Ook maak je brillen passend bij het ophalen. Regelmatig ga je op cursus om bij te blijven in het vak. Je leert dan met name over nieuwe technieken. Je volgt de trends voor brilmonturen en brillenglazen.

Studie in cijfers

Leerweg:
Baankans (op dit moment) 10 Na je opleiding
Landelijk in jouw vakgebied, na je opleiding
Baankans (op dit moment) 10 Na je opleiding
Landelijk in jouw vakgebied, na je opleiding

Check de toekomst van deze sector

  1. 1

    Wat speelt er in de sector?

    Nieuwe digitale technologie zorgt voor grote veranderingen in de wereld van de optiek. Oogmetingen zijn nauwkeuriger waardoor de opticien nog beter advies kan geven. Slimme virtual reality (VR) en augmented reality (AR) helpt klanten bij het uitproberen van monturen, glazen of lenzen. En dankzij gezichtscans en 3D-printen kan een montuur op maat worden gemaakt. Ook worden er steeds meer multifunctionele brillen gemaakt. Brillen die niet alleen het zicht verbeteren maar ook beschermen tegen zonlicht en blauw licht van beeldschermen. De trend is dat steeds meer zelfstandige optiekbedrijven overgenomen worden door grote ketenbedrijven. Daarnaast gebeurt het inslijpen van glazen steeds vaker in inslijpcentrales. De online verkoop van monturen én van contactlenzen blijft toenemen. Tot slot zullen opticiens uitgebreidere oogzorg gaan bieden. Daarvoor werken zij vaker samen met optometristen, oogartsen, huisartsen én zorgverzekeraars.

  2. 2

    Hoe ontwikkelt dit beroep zich?

    In het vak van opticien komen techniek, zorg en mode samen. De ontwikkelingen op deze drie terreinen gaan snel en de opticien speelt daarop in. Ze hebben te maken met nieuwe digitale technologie, nieuwe (duurzame) materialen en producten. Er is meer zorg en advies op maat mogelijk. Bijvoorbeeld als het gaat om monturen of speciale brillen en lenzen die helpen bij het voorkomen van oogvermoeidheid en hoofdpijn. Opticiens gaan vaker samenwerken met andere zorgprofessionals zoals optometristen en oogartsen. Naast communicatievaardigheden zijn commerciële skills van belang. Opticiens hebben te maken met modetrends en richten zich ook meer op de online verkoop.

  3. 3

    Wat betekent dat voor jou?

    Je werkt met nieuwe (digitale) technologie en vindt het leuk om bij te blijven met de ontwikkelingen en trends. Je kunt meetwaarden en aanvullende informatie verwerken én vertalen naar een helder advies voor je klant. Er is steeds meer maatwerk mogelijk is. Daarmee kun je je goed inleven in wat jouw klant wil en nodig heeft. Niet alleen om (weer) goed te kunnen zien. Ook wat betreft smaak en een mooi passend montuur bijvoorbeeld. Je kent de producten en kunt goed meedenken in persoonlijke oplossingen. Natuurlijk heb je ook gevoel voor sales en uitbreiding van de oogzorg. Je vindt het leuk om samen te werken met andere zorgprofessionals zoals de optometrist.