Verkoopmedewerker optiek

Brillen zijn hip! Als verkoopmedewerker optiek weet jij daar alles van. Jij adviseert mensen die een bril of lenzen nodig hebben.

Opleiding niveau
Niveau 2
Opleiding duur
1-2 jaar

Opleiding

Je leert over brillen, monturen, materialen, kleuren en trends daarin. Je leert hoe je kunt verkopen en hoe je monturen aan kunt passen. Je leert over hoe een winkel er uit moet zien en op welke manier je de brillen het beste presenteert.

De vakken Nederlands, rekenen en burgerschap horen standaard bij deze opleiding en je kunt vaak nog extra keuzedelen kiezen om je verder te specialiseren.

Studie in cijfers

Doorstroom naar andere mbo opleiding 82%
Landelijk percentage na het behalen van een mbo-diploma in het afgelopen schooljaar

Studie in cijfers

Leerweg:
Kans op leerbaan Niet bekend
Voor deze opleiding, in dit jaar

Tekst van de video

"Praktijkleren Verkoopmedewerker Optiek"

Beschrijver: De video gaat over het beroep "Verkoopmedewerker Optiek". Een student verkoopmedewerker optiek spreekt samen met haar praktijkopleider over haar ervaringen en wat er nodig is om als verkoopmedewerker optiek aan de slag te gaan. Gedurende de video worden sfeerimpressies getoond van haar beroep en haar werkomgeving. Aan het eind van de video worden alle kenmerken en de benodigde vaardigheden allemaal op een rijtje gezet.

De video begint met centraal in beeld de titel: "Verkoopmedewerker Optiek". Links onderin staat het logo van SBB. Op de achtergrond staat Alicia en de volgende tekst verschijnt: "Student, Alicia Alexandre". De scene gaat over naar Bea met de volgende tekst in beeld: "Praktijkopleider, Bea Bergenhenegouwen". Ze bevinden zich in een brillenzaak. In beeld staat het volgende weergeven: "Werkt in de verkoop bij een optiekbedrijf, adviseert klanten en voert verkoopgesprekken."

Als eerste neemt Alicia het woord. Ondertussen worden er beelden getoond van Alicia die een klant helpt bij het uitzoeken van een montuur.

Alicia: Ik volg de opleiding verkoopmedewerker optiek. Ik loop stage bij Opto-Ring Ambachtsplein. We doen eigenlijk een stukje van alles. Zoals het adviseren welke bril past nu echt bij de klant. Of welk model nu echt mooier staat dan de ander. En natuurlijk ook de klanten tevreden stellen. Dat is eigenlijk een beetje mijn taak.

Beschrijver: We horen nu Bea tegen Alicia. In de volgende scene vertelt ze over de werkzaamheden. Op de beelden werkt Alicia met de tonometer.

Bea: Alicia, omdat je het moeilijk vindt met de tonometer te werken, gaan we op elkaar oefenen. Tenminste, jij mag op mij oefenen.

Voor de verkoopmedewerker optiek moet ze eigenlijk alle verkoophandelingen kunnen doen. Het doen van een autorefractormeting. Het doen van een tonometing, dat is hoe je de oogdruk moet meten. Hoe stel ik een bril af? En kassahandelingen.

Beschrijver: Het woord gaat terug naar Alicia. In de volgende scene staan Bea en Alicia voor een aantal apparaten. Alicia heeft een bril in de hand en maakt vervolgens gebruik van een apparaat.

Alicia: Ik vind het leuk om mensen te helpen en advies te geven. Style en mode zit er ook een beetje in. Je adviseert klanten op het gebied van mode en hoe de bril ze staat. En dat vind ik persoonlijk echt heel leuk.

We gaan nu een bril opmeten met de topsterktemeter. Zullen we het doen?

Beschrijver: Bea reageert op Alicia.

Bea: Ja, ga je gang!

Beschrijver: Na Bea neemt Alicia het woord. Na het verhaal van Alicia gaat de video naar een afsluiting toe.

Alicia: Wat ik zo fijn vind, is dat ik een hele aardige stagebegeleider heb. Die toch het enthousiasme brengt. Ze is een leuke stagebegeleider maar ook een beetje een gekke. Ik kan altijd met haar lachen en dat maakt het werk zo leuk hier.

Beschrijver: In beeld staat "Vakfacts" met daaronder "Verkoopmedewerker Optiek". De vakfacts staan opgesomd in beeld: "voert handelingen voor refractie uit", "verzamelt basisinformatie met de klant", "verricht verkoop- en advieswerkzaamheden", "voert assortimentsbeheer uit", "verzorgt artikelpresentatie". De volgende scene geeft weer: "Skills", "Verkoopmedewerker Optiek" met daaronder de benodigde skills: "klantvriendelijk", "servicegericht", "trendbewust", "enthousiast", "communicatief". Ter afsluiting staat in beeld: "Dit is een productie van beroepsonderwijs (het logo van SBB) bedrijfsleven". "De opnamen voor deze film zijn gemaakt bij één of meer erkende leerbedrijven". Onder de tekst staat het logo van SBB.

Beroep

Als verkoopmedewerker optiek werk je voornamelijk in de winkel. Je zorgt dat de winkel en de spullen er goed uitzien. Je adviseert klanten. Je geeft de klant genoeg informatie. Dan kan hij een goede keuze maken. Ook maak je brillen passend bij het ophalen. Je bent klantvriendelijk. Kleine reparaties voer je zelf uit in de werkplaats. Je werkt dan precies en veilig. Je werkt onder toezicht van je leidinggevende. Zo nodig kun je hem om hulp vragen. Regelmatig ga je op cursus om bij te blijven in het vak. Je weet veel van brillen en trends. Je kunt de klant een persoonlijk advies geven.

Studie in cijfers

Baankans (op dit moment) 10 Na je opleiding
Landelijk in jouw vakgebied, na je opleiding

Check de toekomst van deze sector

  1. 1

    Wat speelt er in de sector?

    Nieuwe digitale technologie zorgt voor grote veranderingen in de wereld van de optiek. Oogmetingen zijn nauwkeuriger waardoor de opticien nog beter advies kan geven. Slimme virtual reality (VR) en augmented reality (AR) helpt klanten bij het uitproberen van monturen, glazen of lenzen. En dankzij gezichtscans en 3D-printen kan een montuur op maat worden gemaakt. Ook worden er steeds meer multifunctionele brillen gemaakt. Brillen die niet alleen het zicht verbeteren maar ook beschermen tegen zonlicht en blauw licht van beeldschermen. De trend is dat steeds meer zelfstandige optiekbedrijven overgenomen worden door grote ketenbedrijven. Daarnaast gebeurt het inslijpen van glazen steeds vaker in inslijpcentrales. De online verkoop van monturen én van contactlenzen blijft toenemen. Tot slot zullen opticiens uitgebreidere oogzorg gaan bieden. Daarvoor werken zij vaker samen met optometristen, oogartsen, huisartsen én zorgverzekeraars.

  2. 2

    Hoe ontwikkelt dit beroep zich?

    In het vak van opticien komen techniek, zorg en mode samen. De ontwikkelingen op deze drie terreinen gaan snel en de opticien speelt daarop in. Ze hebben te maken met nieuwe digitale technologie, nieuwe (duurzame) materialen en producten. Er is meer zorg en advies op maat mogelijk. Bijvoorbeeld als het gaat om monturen of speciale brillen en lenzen die helpen bij het voorkomen van oogvermoeidheid en hoofdpijn. Opticiens gaan vaker samenwerken met andere zorgprofessionals zoals optometristen en oogartsen. Naast communicatievaardigheden zijn commerciële skills van belang. Opticiens hebben te maken met modetrends en richten zich ook meer op de online verkoop.

  3. 3

    Wat betekent dat voor jou?

    Je werkt met nieuwe (digitale) technologie en vindt het leuk om bij te blijven met de ontwikkelingen en trends. Je kunt meetwaarden en aanvullende informatie verwerken én vertalen naar een helder advies voor je klant. Er is steeds meer maatwerk mogelijk is. Daarmee kun je je goed inleven in wat jouw klant wil en nodig heeft. Niet alleen om (weer) goed te kunnen zien. Ook wat betreft smaak en een mooi passend montuur bijvoorbeeld. Je kent de producten en kunt goed meedenken in persoonlijke oplossingen. Natuurlijk heb je ook gevoel voor sales en uitbreiding van de oogzorg. Je vindt het leuk om samen te werken met andere zorgprofessionals zoals de optometrist.