Software developer

Computers, tablets en smartphones kunnen niks zonder software. Dat zijn de programma's waar je dagelijks mee werkt: apps, games of websites. Als software developer zorg jij dat programma's worden gemaakt en doorontwikkeld.  

Opleiding niveau
Niveau 4
Opleiding duur
3-4 jaar
Leerweg
bol, bbl

Opleiding

Je leert in de opleiding hoe je goed kunt doorvragen wat de klant (eigenlijk) nodig heeft. Op basis daarvan leer je applicaties ontwerpen en ontwikkelen. Je leert ook scripts schrijven en programmeren in verschillende programmeertalen. Je leert hoe je databases opzet waar de gegevens in komen te staan. Testen of het werkt is belangrijk, dus dat testen leer je ook.

 

De vakken Nederlands, Engels, rekenen en burgerschap horen standaard bij deze opleiding en je kunt vaak nog extra keuzedelen kiezen om je verder te specialiseren.

Studie in cijfers

Leerweg:
Studenten­tevredenheid 6,9
Landelijk rapportcijfer
Geslaagde studenten 54%
Landelijk percentage in het afgelopen schooljaar
Doorstroom naar hbo 67%
Landelijk percentage na het behalen van een mbo-diploma in het afgelopen schooljaar
Geslaagde studenten 48%
Landelijk percentage in het afgelopen schooljaar

Studie in cijfers

Leerweg:
Kans op leerbaan Matig
Voor deze opleiding, in dit jaar

Descriptief transcript

"Praktijkleren_ Software Developer"

Beschrijver: De video gaat over het beroep "Software developer". Een student software developer spreekt samen met haar praktijkopleider over haar ervaringen en wat er nodig is om als software developer aan de slag te gaan. Gedurende de video worden sfeerimpressies getoond van haar beroep en haar werkomgeving. Aan het eind van de video worden alle kenmerken en de benodigde vaardigheden allemaal op een rijtje gezet.

De video begint met centraal in beeld de titel: "Software developer". Links onderin staat het logo van SBB. Op de achtergrond staat Sarai en de volgende tekst verschijnt: "Student, Sarai Misidjan". De scene gaat over naar Marleen met de volgende tekst in beeld: "Praktijkopleider, Marleen Romijn". In beeld staat het volgende weergeven: "Maakt en beheert software voor toepassingen zoals websites, games, industriële software, zorg, onderwijs en financiële software." Er worden beelden getoond van Sarai die bezig is in de back-end.

Als eerste komt Sarai aan het woord.

Sarai: Mijn naam is Sarai. Ik ben 19 jaar en ik doe de opleiding software developer op ROC Almere. Ik loop stage bij Conduction en zij maken voornamelijk webapplicaties voor gemeentes.

Beschrijver: We horen Marleen in een videocall met Sarai. Sarai reageert daar vervolgens op.

Marleen: Daar onderaan staat volgens mij nog...

Sarai: Dat één plus één is drie en...

Beschrijver: We horen weer Marleen. Ze stelt zich daarna voor aan de camera van SBB.

Marleen: Ja.

Ik ben Marleen en ik werk bij Conduction. Wij zijn nu bezig met het bouwen van een online stageplatform.

Beschrijver: Het woord gaat terug naar Sarai.

Sarai: Voor het project doe ik voornamelijk grafische dingen want je ziet ze op de website. Er zit natuurlijk een onderliggende gedachte achter. Dus het is wel, ze noemen het hier business logica. Dus het is echt wel een beetje de back-end, wat wel op de voorkant gezien wordt. Dat gaat natuurlijk steeds een stapje verder. We beginnen bij de voorkant en eindigen bij de achterkant.

Beschrijver: Marleen vertelt over haar ervaring met stagiaires.

Marleen: Het onderlinge contact tussen de stagiaires is eigenlijk heel goed. We hebben nu een team van studenten. Ze zoeken elkaar altijd op.

Beschrijver: Sarai zit in een videocall met haar medestagiaires. We horen haar nu.

Sarai: We communiceren elke ochtend met elkaar in een ochtendmeeting. En daar hebben we het over wat we gaan doen of we ergens op vastlopen. Samen bespreken we issues. Als ik een issue heb die eigenlijk meer aansluit bij iemand anders, dan nemen we even contact met elkaar op zo van wil je die van mij overnemen? Of ben je ermee bezig? Of is het misschien makkelijker om... Zo communiceren we dat en spreken we dat af.

Beschrijver: Marleen neemt het woord over van Sarai.

Marleen: Studenten kunnen bij ons leren hoe het is om binnen een bedrijf te werken. Zoals het werken in een team of werken onder druk. Maar ook daadwerkelijk skills ontwikkelen.

Beschrijver: Na Marleen gaan we terug naar Sarai. In de volgende scene neemt ze een selfie-video op. Ze richt haar camera op haar beeldscherm. Op het beeldscherm zijn haar medestagiaires te zien in een videocall.

Sarai: Tijdens deze stage heb ik heel veel dingen anders geleerd dan op school. Sowieso met verschillende programma's werken.

Vandaag ga ik zitten aan het stageplatform. Ik ga nu even met mijn medestagiairs bespreken wat we gaan doen. Plan van Aanpak bedenken. Hey guys!

Beschrijver: In beeld staat "Vakfacts" met daaronder "Software developer". De vakfacts staan opgesomd in beeld: "ontwerpt software", "doet verbetervoorstellen voor software", "plant werkzaamheden en bewaakt voortgang", "realiseert (onderdelen van) software", "test software". De volgende scene geeft weer: "Skills", "Software developer" met daaronder de benodigde skills: "logisch én creatief denken", "analytisch", "nauwkeurig", "klantgericht", "communicatief vaardig". Ter afsluiting staat in beeld: "Dit is een productie van beroepsonderwijs (het logo van SBB) bedrijfsleven". "De opnamen voor deze film zijn gemaakt bij één of meer erkende leerbedrijven". Onder de tekst staat het logo van SBB.

Beroep

Als software developer bedenk en maak je computerprogramma’s. Denk aan app’s, games en websites. Je zorgt ervoor dat ze goed werken. Je houdt ook in de gaten of bestaande programma’s goed blijven werken of moeten worden uitgebreid. Je werkt in een team met andere ontwikkelaars en collega’s. Je kunt jouw werk goed presenteren en uitleggen.

Studie in cijfers

Leerweg:
Baankans (op dit moment) 8 Na je opleiding
Landelijk in jouw vakgebied, na je opleiding
Startsalaris €13
Landelijk gemiddeld bruto uurloon Lees meer over studie in cijfers
Afgestudeerden met werk 80%
Landelijk percentage studenten dat 1,5 jaar na behalen van het diploma werk heeft Lees meer over studie in cijfers
Baankans (op dit moment) 8 Na je opleiding
Landelijk in jouw vakgebied, na je opleiding
Startsalaris €15
Landelijk gemiddeld bruto uurloon Lees meer over studie in cijfers
Afgestudeerden met werk 100%
Landelijk percentage studenten dat 1,5 jaar na behalen van het diploma werk heeft Lees meer over studie in cijfers

Check de toekomst van deze sector

  1. 1

    Wat speelt er in de sector?

    De ICT-sector is voortdurend in beweging. Denk bijvoorbeeld aan de snelle ontwikkeling van kunstmatige intelligentie (AI), Internet of Things, en cloud- en edge computing met een enorm snelle rekenkracht. Ook softwareontwikkeling en de technologie om apps te bouwen staan niet stil, er komen voortdurend nieuwe mogelijkheden bij die tot nieuwe oplossingen kunnen leiden. Als developer kun je hieraan bijdragen door deze te ontwikkelen, te implementeren en te testen, of te onderhouden. De software development lifecycle, en de rol van de developer hierin, is in beweging. Duurzaamheid en cybersecurity (ook door nieuwe regelgeving) zijn daarnaast nog belangrijker dan voorheen.

  2. 2

    Hoe ontwikkelt dit beroep zich?

    Cloud computing heeft de manier waarop apps gemaakt worden veranderd. Software ontwikkelaars zijn daarom bekend met gedistribueerde systemen en het werken met externe servers. Software ontwikkeling verandert continue en gaat niet alleen meer om coderen maar ook om goed samenwerken. Door de opkomst van kunstmatige intelligentie (AI) leren ontwikkelaars over nieuwe toepassingen en worden prompts (opdrachten) steeds belangrijker. Ze werken met steeds slimmer wordende tools. Het toenemende belang van cyberbeveiliging betekent dat ze een cruciale rol spelen bij het beschermen van gegevens en systemen. Door het grote gebruik van mobiele technologieën is er steeds meer vraag naar ontwikkelaars die apps kunnen maken voor diverse apparaten.

  3. 3

    Wat betekent dat voor jou?

    Als software ontwikkelaar maak je samen met je team gave applicaties. Een succesvolle ontwikkelaar is flexibel, wil voortdurend leren en kan de gehele levenscyclus van softwareontwikkeling begrijpen. Je kunt je onderscheiden in de markt als je bijvoorbeeld graag effectieve applicaties kunt maken die ook goed onderhoudbaar zijn, of als je slimmere en meer adaptieve software wilt bouwen. Of bijvoorbeeld door te leren hoe je gebruiksvriendelijke applicaties voor verschillende apparaten maakt. Je kunt aan het werk bij een ICT-bedrijf, waarbij je soms deels vanuit huis kan werken. Je kunt ook gaan werken als zelfstandig ondernemer. De helft van de studenten studeert door aan een (deeltijd of voltijd) hbo ICT-opleiding.