Beschrijver: De video gaat over het beroep "Assistent Mobiliteitsbranche". Een student assistent mobiliteitsbranche spreekt samen met zijn praktijkopleider over zijn ervaringen en wat er nodig is om als assistent mobiliteitsbranche aan de slag te gaan. Gedurende de video worden sfeerimpressies getoond van zijn beroep en zijn werkomgeving. Aan het eind van de video worden alle kenmerken en de benodigde vaardigheden allemaal op een rijtje gezet.
De video begint met centraal in beeld de titel: "Assistent Mobiliteitsbranche". Links onderin staat het logo van SBB. Op de achtergrond staat Ynigo en de volgende tekst verschijnt: "Student, Ynigo de Jager". De scene gaat over naar Jos met de volgende tekst in beeld: "Praktijkopleider, Jos Lock". Ze bevinden zich in een fietsenzaak. In beeld staat het volgende weergeven: "Voert technische werkzaamheden uit aan voertuigen." Op de beelden vervangt Ynigo een fietsband.
Als eerste neemt Ynigo het woord. Ondertussen komt het bord van Leren Doen op de gevel van het pand een beeld.
Ynigo: Ik ben Ynigo de Jager, ik doe de opleiding Assistent Mobiliteitsbranche. Ik loop stage bij stichting Leren Doen.
Beschrijver: Het woord gaat over naar Jos.
Jos: Mijn naam is Jos en ik ben een praktijkinstructeur bij stichting Leren Doen. Stichting Leren Doen is een praktijkopleiding voor de mbo 1-student met name instroom eigenlijk. We leiden ze op tot assistent fietsenmaker niveau 1. Wij zorgen ervoor dat Haagse minima, kinderen met name, goede fietsen krijgen middels studenten ook die daaraan meewerken.
Beschrijver: In deze scène neemt Ynigo een selfie-video op. Op de achtergrond hangt een fiets.
Ynigo: Hoi, ik ben Ynigo en ik ga nu de achterband van deze fiets vervangen.
Beschrijver: Jos heeft een formulier in de hand en geeft instructie aan Ynigo.
Jos: Wat gaan we doen? Lees het even door je hoofdstuk, vul in wat je in moet vullen, haal het eraf. Ik heb nieuw spul voor je klaargezet.
Beschrijver: In deze scène deelt Ynigo zijn werkervaringen. Ynigo vervangt ondertussen in de video een fietsenband.
Ynigo: Ik vind het heel erg leuk, kettingspanningen of een trapper vervangen of een tandwiel. Dat vind ik heel erg leuk. Ik heb het gewoon altijd naar mijn zin. Ja, ik houd van sleutelen.
Beschrijver: Na Ynigo gaat het woord over naar Jos. Op de beelden plaatst Ynigo een fietswiel.
Jos: De studenten werken via praktijkopdrachten aan de fietsen dat varieert van banden tot remmen et cetera. Met name het technische gedeelte. Als de fietsen gereed zijn worden ze vervolgens doorgeschoven in de winkel en dan worden die besteed aan kinderen van Den Haag.
Beschrijver: Na Jos neemt Ynigo weer het woord.
Ynigo: Ik vind het gewoon een hele chille plek om te studeren en te werken.
Beschrijver: Ynigo speelt samen met Jos tafelvoetbal tegen twee andere collega's. Na deze scène vertelt Jos over zijn functie als praktijkopleider. Daarna komt de video aan een einde.
Jos: Het begeleiden van studenten is vrij intensief met name communicatie bij sommige studenten is nog wel even een dingetje. Ze zijn kort in Nederland, dus dat vereist toch wel handen en voetenwerk maar samen komen we er altijd wel uit.
Beschrijver: In beeld staat "Vakfacts" met daaronder "Assistent Mobiliteitsbranche". De vakfacts staan opgesomd in beeld: "assisteert bij technische werkzaamheden aan voertuigen", "verzorgt materialen en gereedschappen", "ruimt de werkplek op en maakt deze schoon", "samenwerken en veilig werken zijn belangrijk". De volgende scene geeft weer: "Skills", "Assistent Mobiliteitsbranche" met daaronder de benodigde skills: "handig", "zorgvuldig", "samenwerken", "instructies opvolgen". Ter afsluiting staat in beeld: "Dit is een productie van beroepsonderwijs (het logo van SBB) bedrijfsleven". "De opnamen voor deze film zijn gemaakt bij één of meer erkende leerbedrijven". Onder de tekst staat het logo van SBB.