Opperman bestratingen

Als opperman bestratingen zorg jij ervoor dat de straatmaker goed zijn werk kan doen. Je werkt lekker buiten en op verschillende plekken.

Opleiding niveau
Niveau 2
Opleiding duur
1-2 jaar
Leerweg
bbl

Opleiding

Je werkt samen met een straatmaker aan wegen, voetpaden, fietspaden en andere bestratingen. Je bereidt het werk voor. Je maakt de werkplek in orde en je zorgt dat  kabels en leidingen veilig liggen. Je voert zand en stenen aan en je maakt passtukken. Je veegt de straat aan en helpt de straatmaker om alles weer terug te zetten. Je zorgt voor een veilige afzetting van de weg.

De vakken Nederlands, Engels, rekenen en burgerschap horen standaard bij deze opleiding. Je kunt vaak nog extra keuzedelen kiezen om je verder te specialiseren.

Studie in cijfers

Studenten­tevredenheid 7,0
Landelijk rapportcijfer
Geslaagde studenten 66%
Landelijk percentage in het afgelopen schooljaar
Doorstroom naar andere mbo opleiding 41%
Landelijk percentage na het behalen van een mbo-diploma in het afgelopen schooljaar

Studie in cijfers

Kans op leerbaan Ruim voldoende
Landelijk in dit vakgebied

Descriptief transcript

"Praktijkleren Opperman bestratingen"

Beschrijver: De video gaat over het beroep "Opperman bestratingen". Een student opperman bestratingen spreekt samen met zijn praktijkopleider over zijn ervaringen en wat er nodig is om als opperman bestratingen aan de slag te gaan. Gedurende de video worden sfeerimpressies getoond van zijn beroep en zijn werkomgeving. Aan het eind van de video worden alle kenmerken en de benodigde vaardigheden allemaal op een rijtje gezet.

De video begint met centraal in beeld de titel: "Opperman bestratingen". Links onderin staat het logo van SBB. Op de achtergrond staat Tyrell en de volgende tekst verschijnt: "Student, Tyrell Kok". De scene gaat over naar John met de volgende tekst in beeld: "Praktijkopleider, John Buisman". Ze dragen beiden een veiligheidshesje. In beeld staat het volgende weergeven: "Brengt verhardingen aan op straten en trottoirs." In de video wordt een nieuwe weg aangelegd. Op de voorgrond staan stenen en een kruiwagen met bezem.

Als eerste neemt Tyrell het woord. Ondertussen worden er beelden getoond van Tyrell die langs een open straat loopt. Daarna legt hij de stenen in het zand.

Tyrell: Ik volg de opleiding opperman bestratingen bij het SPG. Ik ben begonnen met zand kruien en stenen brengen voor de stratenmakers. Tegenwoordig zit ik veel op de shovel en loop ik bij de machine.

Beschrijver: John geeft uitleg aan Tyrell. Ze bekijken een tekening.

John: Tyrell, ik heb hier een tekening gekregen van onze uitvoerder. Wij hebben hier een deel gerepareerd.

Beschrijver: Na John gaat het woord terug naar Tyrell.

Tyrell: Op dit moment loop ik bij de machinale ploeg. Dat houdt in dat parkeervakken en straatwerk machinaal worden aangebracht met een machine. En dan moet iemand bij de klem lopen om de overige vier stenen die die niet kan pakken erin te doen. En helpen voorbereiden. Dat zijn mijn werkzaamheden op dit ogenblik.

Beschrijver: John neemt het woord over van Tyrell. Er worden ondertussen beelden getoond van de machine die helpt bij het bestraten. Daarna zitten ze samen op het zand. John geeft uitleg aan Tyrell. In de volgende scene geeft hij feedback over Tyrell. Ondertussen komt het bordje van SBB in beeld met daarop "Wij leiden vakmensen op", het logo van SBB en "Erkend leerbedrijf".

John: SPG is een stichting van verschillende aannemers. Die nemen van ons leerlingen af. Die leiden wij op voor het vak stratenmaker, zoals ik doe. En ik werk met de leerlingenploeg van het SPG. Wij werken voor alle 60 aannemers op verschillende locaties in Noord-Holland.

Zou jij hier een hoogte willen plaatsen? Acht onder de band. Zodat er acht zicht aan het parkeervak komt.

Tyrell is een goede jongen. Hij wil veel leren. Er zijn altijd verbeterpuntjes maar hij heeft zich in een jaar tijd goed ontwikkeld. Hij weet hoe het werkt. Ik zie eigenlijk dat hij meer kan dan alleen opperman straten maken.

Beschrijver: Tyrell geeft nu feedback over John. Daarna neemt hij een selfie-video op. Op de achtergrond is die nieuwe bestrating te zien. De video gaat daarna naar een afsluiting.

Tyrell: Ja, ik wil hem zeker bedanken voor alle kennis die ik hier heb opgedaan. Dat heb ik allemaal niet zelf geleerd, dat is toch dankzij hem.

Yo! Ik ben Tyrell! Mijn werkdag zit er bijna op en dan is deze wijk weer voorzien van nieuwe parkeervakken.

Beschrijver: In beeld staat "Vakfacts" met daaronder "Opperman bestratingen". De vakfacts staan opgesomd in beeld: "werkzaam in de grond-, water- en wegenbouw (gww)", "richt verkeersafzetting in en onderhoudt deze", "richt werkterrein in en onderhoudt deze", "Brengt verhardingen op straat aan", "verwijdert en plaatst straatmeubilair". De volgende scene geeft weer: "Skills", "Opperman bestratingen" met daaronder de benodigde skills: "buitenmens", "fysiek sterk", "flexibel". Ter afsluiting staat in beeld: "Dit is een productie van beroepsonderwijs (het logo van SBB) bedrijfsleven". "De opnamen voor deze film zijn gemaakt bij één of meer erkende leerbedrijven". Onder de tekst staat het logo van SBB.

Beroep

Je werkt samen met een straatmaker aan wegen, voetpaden, fietspaden en andere bestratingen. Je bereidt het werk voor. Je maakt de werkplek in orde en je zorgt dat  kabels en leidingen veilig liggen. Je voert zand en stenen aan en je maakt passtukken. Je veegt de straat aan en helpt de straatmaker om alles weer terug te zetten. Je zorgt voor een veilige afzetting van de weg.

Studie in cijfers

Baankans (op dit moment) 10 Na je opleiding
Landelijk in jouw vakgebied, na je opleiding
Startsalaris €15
Landelijk gemiddeld bruto uurloon Lees meer over studie in cijfers
Afgestudeerden met werk 97%
Landelijk percentage studenten dat 1,5 jaar na behalen van het diploma werk heeft Lees meer over studie in cijfers

Check de toekomst van deze sector

  1. 1

    Wat speelt er in de sector?

    Of het nu gaat over straten, bruggen, wegen, treinrails, windmolens, dijken, kanalen, zonnepanelen of laadpalen; goede infrastructuur is superbelangrijk voor ons land. Nu, maar zeker ook in de toekomst. Dankzij de infra komen we veilig en snel van a naar b. En in de infra is altijd genoeg te doen.

  2. 2

    Hoe ontwikkelt dit beroep zich?

    Duurzaamheid wordt steeds belangrijker. Dat merk je in dat wat we maken, zoals energie neutrale snelwegen, windmolenparken en laadpalen voor elektrische auto’s. Maar ook in de manier waarop we werken. Want door gebruik te maken van de nieuwste technieken zorgen we dat we steeds slimmer kunnen doen. Bijvoorbeeld door de inzet van een straatrobot, die de stratenmaker ondersteunt bij het werk. Of door te werken met 3D modellen waardoor een grondwerker tijdens het graven in de kraan tot op de centimeter nauwkeurig op een scherm in de cabine kan zien waar gegraven moet worden.

  3. 3

    Wat betekent dat voor jou?

    Als je houdt van samen met een team werken in de buitenlucht aan verschillende projecten, dan is de infra echt iets voor jou. In de toekomst zullen de machines waarmee je werkt steeds vaker elektrisch zijn. En maak je meer en meer gebruik van slimme digitale oplossingen. Omdat die technieken steeds veranderen is het belangrijk dat je blijft bijleren. Dat er genoeg werk is, dat is zeker, want in de infra bouw je mee aan je eigen toekomst en die van Nederland.