Middenkaderfunctionaris Verkeer en Stedenbouw

Stel je eens voor dat jij zou kunnen bedenken hoe een stad er uitziet. Hoe de wegen lopen, waar de huizen staan en waar het winkelcentrum ligt.

Opleiding niveau
Niveau 4
Opleiding duur
3-4 jaar
Leerweg
bol
Profiel
Bouwen, wonen en interieur
Richting
Infra
Code
25873

Opleiding

Je leert tijdens deze opleiding hoe je de openbare ruimte goed in kan richten. Je leert over de kosten, veiligheid, duurzaamheid en of de plannen toekomstigbestendig zijn. Je leert plattegronden tekenen en werkt met grafische tekenprogramma’s. Daarnaast leer je de gegevens te verzamelen en uit te werken naar haalbare plannen.

 

De vakken Nederlands, Engels en rekenen horen standaard bij deze opleiding. Je kunt vaak nog extra keuzedelen kiezen om je verder te specialiseren.

Studie in cijfers

Studenten­tevredenheid 6,8
Landelijk rapportcijfer
Geslaagde studenten 70%
Landelijk percentage in het afgelopen schooljaar
Doorstroom naar hbo 62%
Landelijk percentage na het behalen van een mbo-diploma in het afgelopen schooljaar

Studie in cijfers

Kans op leerbaan Niet bekend
Landelijk in dit vakgebied

Descriptief transcript

"Praktijkleren Middenkaderfunctionaris Verkeer en Stedenbouw"

Beschrijver: De video gaat over het beroep "Middenkaderfunctionaris Verkeer en Stedenbouw". Een student middenkaderfunctionaris verkeer en stedenbouw spreekt samen met haar praktijkopleider over haar ervaringen en wat er nodig is om als middenkaderfunctionaris verkeer en stedenbouw aan de slag te gaan. Gedurende de video worden sfeerimpressies getoond van haar beroep en haar werkomgeving. Aan het eind van de video worden alle kenmerken en de benodigde vaardigheden allemaal op een rijtje gezet.

De video begint met centraal in beeld de titel: "Middenkaderfunctionaris Verkeer en Stedenbouw". Links onderin staat het logo van SBB. Op de achtergrond staat Yvonne en de volgende tekst verschijnt: "Student, Yvonne van den Dobbelsteen". De scene gaat over naar Hans met de volgende tekst in beeld: "Praktijkopleider, Hans van Haeften". Ze bevinden zich op kantoor. In beeld staat het volgende weergeven: "Voert onderzoek uit en maakt ontwerpen voor onder andere steden- en wegenbouw." In de video zit Yvonne achter de computer.

Als eerste komt Yvonne aan het woord. Ondertussen bekijken Yvonne en Hans in de video een tekening van een plattegrond. In de volgende scene haalt ze een plattegrond uit de printer.

Yvonne: Ik loop stage bij Copier project en engineering. Dat is een ingenieursbureau. Die doen eigenlijk alles van ontwerp tot helemaal de uitwerking.

Zo, geprint en wel. Klaar om te vouwen.

Beschrijver: Hans neemt het woord over van Yvonne.

Hans: Welke werkzaamheden komen er nu eigenlijk om de hoek? Met name voor de mbo-stagiaires die wij hier ook hebben, praktikanten, afstudeerders, daar ga ik altijd de diversiteit in. Oftewel, wat doen wij dan eigenlijk? Datgene wat zij op school leren. Maar daarnaast daag ik hen altijd uit om wat meer te doen dan ze eigenlijk gewend zijn. Ook vooral de vreemde dingen op te pakken. Het optellen van een rapport, ondersteuning op verschillende aandachtsgebieden die wij hebben.

Beschrijver: Na Hans gaan we terug naar Yvonne. Op de beelden bekijkt Yvonne een boek met verschillende plattegronden.

Yvonne: Als je een opdracht krijgt dan begin je meestal met een inventarisatie op het internet over het algemeen. Dan start ik in Google maps. Hoe ziet die locatie eruit? Waar spreken we nu eigenlijk over? Dan lees je nog eens in over de plek. Dan is het gewoon verzamelen. Kijken, wat is er voor mij relevant? Wat kan ik gebruiken?

Beschrijver: In deze scene bespreekt Hans een project met Yvonne.

Hans: Yvonne, volgende project. Gemeente Sint Anthonis. In Oploo de Beeksenhof woonrijp maken.

Beschrijver: Yvonne neemt het woord.

Yvonne: Ik vind het leukste om ontwerpen in detail uit te werken. Want dit is natuurlijk mbo-niveau. En je werkt dan vaak samen met een senior ontwerper. Die zal in eerste instantie in grote lijnen een ontwerp maken. Dat moet uitgewerkt worden. En dat vind ik leuk om te doen. Om dat om te zetten naar iets realistisch.

Beschrijver: In deze scene geeft Hans feedback aan Yvonne. Ondertussen komt het bordje van SBB in beeld met daarop "Wij leiden vakmensen op", het logo van SBB en "Erkend leerbedrijf". Daarna gaat de video naar een afsluiting.

Hans: Houd in ieder geval je enthousiasme vast. En blijf erin duiken, dat doe je goed. Dat vond je eerst een valkuil. Ik vind het namelijk een groot voordeel. Dit gaan we beetpakken en dit gaan we omzetten naar een bepaald stuk. Dus ga daar in door, gewoon doen.

Beschrijver: In beeld staat "Vakfacts" met daaronder "Middenkaderfunctionaris Verkeer en Stedenbouw". De vakfacts staan opgesomd in beeld: "verzamelt, verwerkt en integreert projectinformatie", "voert historisch, juridisch en omgevingsonderzoek uit", "verbeeldt informatie", "werkt ontwerp uit". De volgende scene geeft weer: "Skills", "Middenkaderfunctionaris Verkeer en Stedenbouw" met daaronder de benodigde skills: "zelfstandig", "flexibel", "verantwoordelijk", "overtuigend", "creatief". Ter afsluiting staat in beeld: "Dit is een productie van beroepsonderwijs (het logo van SBB) bedrijfsleven". "De opnamen voor deze film zijn gemaakt bij één of meer erkende leerbedrijven". Onder de tekst staat het logo van SBB.

Beroep

Je bedenkt oplossingen voor de inrichting van gebieden. Bijvoorbeeld voor wegen en gebouwen in nieuwe of bewoonde situaties. Je kijkt goed naar de bestaande situatie. Hoe mensen werken, wonen en zich bewegen van de ene plek naar de andere. Je werk is afwisselend. De ene dag bekijk je buiten een locatie en de volgende dag zit je op kantoor om gegevens uit te werken. Je werkzaamheden bestaan uit het verzamelen en het verwerken van gegevens. Je werkt ontwerpen uit en je maakt werktekeningen en presentaties.

Studie in cijfers

Baankans (op dit moment) 10 Na je opleiding
Landelijk in jouw vakgebied, na je opleiding

Check de toekomst van deze sector

  1. 1

    Wat speelt er in de sector?

    Of het nu gaat over straten, bruggen, wegen, treinrails, windmolens, dijken, kanalen, zonnepanelen of laadpalen; goede infrastructuur is superbelangrijk voor ons land. Nu, maar zeker ook in de toekomst. Dankzij de infra komen we veilig en snel van a naar b. En in de infra is altijd genoeg te doen.

  2. 2

    Hoe ontwikkelt dit beroep zich?

    Duurzaamheid wordt steeds belangrijker. Dat merk je in dat wat we maken, zoals energie neutrale snelwegen, windmolenparken en laadpalen voor elektrische auto’s. Maar ook in de manier waarop we werken. Want door gebruik te maken van de nieuwste technieken zorgen we dat we steeds slimmer kunnen doen. Bijvoorbeeld door de inzet van een straatrobot, die de stratenmaker ondersteunt bij het werk. Of door te werken met 3D modellen waardoor een grondwerker tijdens het graven in de kraan tot op de centimeter nauwkeurig op een scherm in de cabine kan zien waar gegraven moet worden.

  3. 3

    Wat betekent dat voor jou?

    Als je houdt van samen met een team werken in de buitenlucht aan verschillende projecten, dan is de infra echt iets voor jou. In de toekomst zullen de machines waarmee je werkt steeds vaker elektrisch zijn. En maak je meer en meer gebruik van slimme digitale oplossingen. Omdat die technieken steeds veranderen is het belangrijk dat je blijft bijleren. Dat er genoeg werk is, dat is zeker, want in de infra bouw je mee aan je eigen toekomst en die van Nederland.