Tekenaar constructeur

Lijkt het je prachtig om een product dat jij getekend hebt in het echt terug te zien? Als tekenaar constructeur werk je mee aan het ontwerpen van bijvoorbeeld machines of onderdelen daarvan.

Opleiding niveau
Niveau 4
Opleiding duur
3-4 jaar
Leerweg
bol, bbl
Profiel
Produceren, installeren en energie (techniek)
Richting
Metaal en metalektro
Code
25312

Opleiding

Je leert te werken met een CAD-tekenpakket, dat speciaal gemaakt is om technische tekeningen te maken. Je leert hoe je precieze tekeningen van werktuigbouwkundige producten of onderdelen daarvan kunt maken. Ook leer je hoe je de juiste maten aan kunt geven en hoe je het geheel kunt controleren.

 

De vakken Nederlands, rekenen en burgerschap horen standaard bij deze opleiding en je kunt vaak nog extra keuzedelen kiezen om je verder te specialiseren.

Studie in cijfers

Studenten­tevredenheid 7,2
Landelijk rapportcijfer
Geslaagde studenten 70%
Landelijk percentage in het afgelopen schooljaar

Studie in cijfers

Kans op leerbaan Ruim voldoende
Landelijk in dit vakgebied

Descriptief transcript

"Praktijkleren Tekenaar constructeur"

Beschrijver: De video gaat over het beroep "Tekenaar constructeur". Een student tekenaar constructeur spreekt samen met zijn praktijkopleider over zijn ervaringen en wat er nodig is om als tekenaar constructeur aan de slag te gaan. Gedurende de video worden sfeerimpressies getoond van zijn beroep en zijn werkomgeving. Aan het eind van de video worden alle kenmerken en de benodigde vaardigheden allemaal op een rijtje gezet.

De video begint met centraal in beeld de titel: "Tekenaar constructeur". Links onderin staat het logo van SBB. Op de achtergrond staat Erik en de volgende tekst verschijnt: "Student, Erik ter Schiphorst". De scene gaat over naar Karel met de volgende tekst in beeld: "Praktijkopleider, Karel van Heeringen". In beeld staat het volgende weergeven: "Werkt mee aan het ontwerp van werkbouwkundige producten."

Erik neemt een selfie-video op. We horen hem nu. Hij laat de werkplek zien. Er staan meerdere bureaus met een computer. Daarna vertelt hij over zijn werkzaamheden voor de camera van SBB. In de volgende scene bespreekt Erik samen met Karel een bouwtekening. Daarna horen we Karel. Hij woord gaat vervolgens over en weer. Karel stelt zich in de daaropvolgende scene voor. Ondertussen komt het bordje van SBB in beeld met daarop "Wij leiden vakmensen op", het logo van SBB en "Erkend leerbedrijf".

Erik: Hallo, ik ben Erik. We zijn hier op de tekenkamer.

Ik doe de opleiding tekenaar constructeur. En ik loop mijn stage bij Qbtec. Mijn werkzaamheden bedragen het maken van technische tekeningen. We krijgen orders binnen. Klanten die willen graag een bepaald product hebben, een oven. En wij werken de opdrachten uit.

Is dit duidelijk voor degene die de onderdelen moet zagen?

Karel: Ik denk het wel. Je hebt de onderste kokers van de RVS uitgevoerd?

Erik: Ja.

Karel: Oké. Printen we alles op een rvs.

Ik ben Karel van Heeringen. Ik werk bij Qbtec. Ik ben hier tekenaar en wij zijn fabrikant van frituurinstallaties en kookbenodigdheden. Als tekenconstructeur werk je hier informatie uit voor werkbare informatie voor de productie. Dat betekent dat je in kaart brengt wat er nodig is aan materiaal, wat er gedaan moet worden in werkzaamheden en hoe het product er uiteindelijk uit komt te zien.

Beschrijver: Erik heeft een tekening vast. We horen hem tegen een collega. In de volgende scene vertelt hij over zijn werkzaamheden. Op de beelden werkt Erik achter de computer in een ontwerpprogramma.

Erik: Dat is wel een punt voor de volgende keer dan. Dat kunnen we dan meenemen. Dan zal ik er voor zorgen dat die maat er nog bij staat.

Vaak zijn er ook klantspecifieke onderdelen. Die maken we dan precies op maat, naar de wensen van de klant. Als je dan een stukje hebt gemaakt, een nieuw idee hebt gemaakt of innovatie. En het gaat goed en soepel in het productieproces. Dan kun je er echt trots op zijn.

Beschrijver: Karel heeft het nu tegen Erik.

Karel: Erik, je bent al een tijd hier bezig als tekenaar in opleiding. Hoe vind je het gaan?

Beschrijver: Erik reageert op Karel. Ondertussen bakt Erik friet met een frituurinstallatie. De video gaat daarna naar een afsluiting.

Erik: Ik ben tevreden over hoe het gaat. Ik heb de ruimte gekregen om te leren. Heb ik als fijn ervaren.

Beschrijver: In beeld staat "Vakfacts" met daaronder "Tekenaar constructeur". De vakfacts staan opgesomd in beeld: "tekent een product of installatie", "stelt materiaaloverzichten op", "verzamelt informatie voor het tekenen van technische producten en installaties", "onderzoekt informatie voor het opstellen van ontwerpspecificaties", "werkt het ontwerp voor werktuigbouwkundige producten uit". De volgende scene geeft weer: "Skills", "Tekenaar constructeur" met daaronder de benodigde skills: "creatief", "kostenbewust", "besluitvaardig", "communicatief", "zelfstandig", "zorgvuldig". Ter afsluiting staat in beeld: "Dit is een productie van beroepsonderwijs (het logo van SBB) bedrijfsleven". "De opnamen voor deze film zijn gemaakt bij één of meer erkende leerbedrijven". Onder de tekst staat het logo van SBB.

Beroep

Zonder technische tekeningen en gedegen werkvoorbereiding vanuit het kantoor, kan geen technische vakman goed aan de slag. Als tekenaar constructeur werk je mee aan het ontwerpen van bijvoorbeeld machines of onderdelen daarvan. Daarbij gebruik je Computer Aided Design (CAD) programma’s. Je kan dus goed met computers omgaan. Je werkt nauwkeurig, want het maken van technische tekeningen is millimeterwerk. Je werkt samen met andere werkvoorbereiders en natuurlijk met je opdrachtgever.

Studie in cijfers

Baankans (op dit moment) 10 Na je opleiding
Landelijk in jouw vakgebied, na je opleiding

Check de toekomst van deze sector

  1. 1

    Wat speelt er in de sector?

    De metaal en metalektro is een brede sector. Er worden producten gemaakt zoals auto’s, fietsen, apparatuur voor de gezondheidszorg en onderdelen voor de bouw. Het werk in deze sector verandert snel. Er wordt met elektrische en mechanische machines gewerkt, en ook met computergestuurde systemen. Ook neemt het gebruik van robots toe. Dat maakt het werk afwisselend en uitdagend. Daarnaast werkt de sector aan eisen voor verduurzaming. Er wordt veel aandacht besteed aan hergebruik en recycling van materialen.

  2. 2

    Hoe ontwikkelt dit beroep zich?

    Vakmensen in deze sector houden zich bezig met ontwerpen, productie en logistiek. Zij werken vaak met moderne computergestuurde machines. Daarvoor hebben ze meer kennis nodig van besturingssystemen, 3D printing, lasersnijden en -graveren. Ze kunnen goed vooruitdenken en in de gaten houden of alle processen juist lopen. Ook hebben ze oog voor duurzame productiemethoden en materiaalgebruik. Het zijn mensen die het leuk vinden om bij te blijven met alle nieuwe ontwikkelingen in hun vakgebied. Dat is nodig want de sector zal zich blijven ontwikkelen met slimme technologie, productinnovatie en vernieuwing van processen.

  3. 3

    Wat betekent dat voor jou?

    Je leert technieken, gereedschappen digitale besturingssystemen en machines kennen die in deze sector worden gebruikt. Daar komt meer denkwerk aan te pas. Je leert hoe je verantwoord en zelfstandig (computergestuurde) machines kunnen bedienen. Verder leer je veel over duurzame technieken en materialen. Samenwerken met verschillende vakspecialisten is ook van belang. In je studie is niet alleen aandacht voor technische vaardigheden maar ook voor sociale vaardigheden.