Tekenaar werktuigbouw

In de werktuigbouwkunde en elektronica worden installaties gemaakt om fabrieken, machines of apparaten te laten werken. De basis van die installaties wordt gelegd in een technische tekening. Wat moet waarmee worden verbonden? Welke schakelingen en verbindingen zijn er nodig? Is dat echt iets voor jou?

Opleiding niveau
Niveau 3
Opleiding duur
2-3 jaar
Leerweg
bol, bbl
Profiel
Produceren, installeren en energie (techniek)
Richting
Metaal en metalektro
Code
25315

Opleiding

Je leert te werken met een CAD-tekenpakket, dat speciaal gemaakt is om technische tekeningen te maken. Je leert hoe je de juiste informatie verzamelt en invoert. In dit beroep werk je veel samen. Je leert dan ook hoe je de technische tekeningen kunt afstemmen en welke details belangrijk zijn voor anderen.

 

De vakken Nederlands, rekenen en burgerschap horen standaard bij deze opleiding en je kunt vaak nog extra keuzedelen kiezen om je verder te specialiseren.

Studie in cijfers

Geslaagde studenten 82%
Landelijk percentage in het afgelopen schooljaar

Studie in cijfers

Leerweg:
Kans op leerbaan Ruim voldoende
Voor deze opleiding, in dit jaar

Descriptief transcript

"Praktijkleren Tekenaar werktuigbouw"

Beschrijver: De video gaat over het beroep "Tekenaar werktuigbouw". Een student tekenaar werktuigbouw spreekt samen met zijn praktijkopleider over zijn ervaringen en wat er nodig is om als tekenaar werktuigbouw aan de slag te gaan. Gedurende de video worden sfeerimpressies getoond van zijn beroep en zijn werkomgeving. Aan het eind van de video worden alle kenmerken en de benodigde vaardigheden allemaal op een rijtje gezet.

De video begint met centraal in beeld de titel: "Tekenaar werktuigbouw". Links onderin staat het logo van SBB. Op de achtergrond staat Ties en de volgende tekst verschijnt: "Student, Ties Verreck". De scene gaat over naar Jos met de volgende tekst in beeld: "Praktijkopleider, Jos Rings". In beeld staat het volgende weergeven: "Maakt technische tekeningen voor in de metaalproductenindustrie, machinebouw of transportmiddelenindustrie." Er worden beelden getoond van Ties en Jos die bij een ontwerp staan.

Als eerste neemt Ties het woord.

Ties: Ik volg de opleiding tekenaar werktuigbouw. Ik loop vier dagen in de week stage en een dag ga ik naar school.

Beschrijver: Ties en Jos bekijken samen een tekening. We horen nu Jos tegen Ties. Daarna vertelt Jos over zijn werkgever.

Jos: Ties, ik heb de tekening van jou na gekeken en er zijn een aantal aandachtspuntjes en opmerkingen opgeschreven. Die wil ik even kort met je doorlopen en doornemen. Hier hebben we een stukje dat je uit een stuk hebt geconstrueerd. Dat willen we als los onderdeel bijvoegen.

Van der Zalm is een bedrijf die een aantal disciplines in huis heeft met name machinebouw, apparatenbouw en engineering.

Beschrijver: Het woord gaat terug naar Ties. In de volgende scene heeft Ties een ontwerp op zijn computer staan. Hij stelt een vraag aan Jos, die naast hem zit.

Ties: Ik kom hier aan en zet mijn computer aan. Kruip ik erachter om wat te tekenen, wat dingen uit te zoeken en ontwerpen op de computer. En daar uiteindelijk een werktekening van te maken.

Ik heb hier een ketting in zitten en ik vraag mij eigenlijk af of dat zo kan zoals ik dat van plan ben. Wat ik dan doe is de ketting hier zo laten lopen en dan de kettingwielen. Dan gaat die hier naar de aandrijfmotor. De ketting die draait dan om deze as heen. De as die zit vast.

Beschrijver: Jos geeft feedback over het werk van Ties. Ondertussen bekijken Jos en Ties het ontwerp wat gebouwd is.

Jos: Prima ja. Moet kunnen zo.

Beschrijver: Ties neemt weer het woord. Ondertussen bekijken Jos en Ties het ontwerp wat gebouwd is.

Ties: Als het productieproces klaar is, dan worden er hier en daar nog wat aanpassingen gedaan in de werkplaats door mannen die dan denken, dit werkt niet, dit moeten even anders doen. Dan voeren we die aanpassingen door naar de tekening als een As-Built pakket, van zo is het gemaakt.

Beschrijver: Jos geeft nu feedback over Ties.

Jos: Met name in het begin van zijn stage had hij moeite met regelmaat en werktijden, dat soort zaken. In onderling overleg hebben we daar afspraken over gemaakt en hij heeft dat perfect opgepakt en loopt dat zoals het hoort te lopen. Daar zijn we heel blij en positief over.

Beschrijver: De camera is gevestigd aan een constructie. Ties is in beeld en we horen hem uitleg geven over de constructie aan Jos.

Ties: Ik heb hier rekening gehouden dat je met een sleutel er makkelijk bij komt. Dat je de kabels goed in de motor kan stoppen. Ook hier dat je er makkelijk bij komt.

Beschrijver: In beeld staat "Vakfacts" met daaronder "Tekenaar werktuigbouw". De vakfacts staan opgesomd in beeld: "tekent een product of installatie", "stelt materiaal overzichten op", "verzamelt informatie voor het tekenen van technische producten en installaties", "bereidt werkzaamheden voor", "optimaliseert de productie van technische producten", "ondersteunt de ontwerpfase van een werktuigbouwkundig product". De volgende scene geeft weer: "Skills", "Tekenaar werktuigbouw" met daaronder de benodigde skills: "kwaliteitsbewust", "zorgvuldig", "zelfstandig", "techneut", "communicatief sterk". Ter afsluiting staat in beeld: "Dit is een productie van beroepsonderwijs (het logo van SBB) bedrijfsleven". "De opnamen voor deze film zijn gemaakt bij één of meer erkende leerbedrijven". Onder de tekst staat het logo van SBB.

Beroep

Als tekenaar werktuigbouw maak je nieuwe tekeningen en je wijzigt bestaande tekeningen. De tekeningen samen met de materiaaloverzichten bevatten voldoende informatie om een product of installatie te maken. Je tekent uiteenlopende producten of onderdelen voor de metaalproductenindustrie, machinebouw of transportmiddelenindustrie. Goede communicatieve en sociale vaardigheden zijn van groot belang. Je bent namelijk een belangrijke schakel. Je levert tekeningpakketten op waarmee producten worden gemaakt of installaties worden aangelegd.

Studie in cijfers

Leerweg:
Baankans (op dit moment) 10 Na je opleiding
Landelijk in jouw vakgebied, na je opleiding
Baankans (op dit moment) 10 Na je opleiding
Landelijk in jouw vakgebied, na je opleiding

Check de toekomst van deze sector

  1. 1

    Wat speelt er in de sector?

    De metaal en metalektro is een brede sector. Er worden producten gemaakt zoals auto’s, fietsen, apparatuur voor de gezondheidszorg en onderdelen voor de bouw. Het werk in deze sector verandert snel. Er wordt met elektrische en mechanische machines gewerkt, en ook met computergestuurde systemen. Ook neemt het gebruik van robots toe. Dat maakt het werk afwisselend en uitdagend. Daarnaast werkt de sector aan eisen voor verduurzaming. Er wordt veel aandacht besteed aan hergebruik en recycling van materialen.

  2. 2

    Hoe ontwikkelt dit beroep zich?

    Vakmensen in deze sector houden zich bezig met ontwerpen, productie en logistiek. Zij werken vaak met moderne computergestuurde machines. Daarvoor hebben ze meer kennis nodig van besturingssystemen, 3D printing, lasersnijden en -graveren. Ze kunnen goed vooruitdenken en in de gaten houden of alle processen juist lopen. Ook hebben ze oog voor duurzame productiemethoden en materiaalgebruik. Het zijn mensen die het leuk vinden om bij te blijven met alle nieuwe ontwikkelingen in hun vakgebied. Dat is nodig want de sector zal zich blijven ontwikkelen met slimme technologie, productinnovatie en vernieuwing van processen.

  3. 3

    Wat betekent dat voor jou?

    Je leert technieken, gereedschappen digitale besturingssystemen en machines kennen die in deze sector worden gebruikt. Daar komt meer denkwerk aan te pas. Je leert hoe je verantwoord en zelfstandig (computergestuurde) machines kunnen bedienen. Verder leer je veel over duurzame technieken en materialen. Samenwerken met verschillende vakspecialisten is ook van belang. In je studie is niet alleen aandacht voor technische vaardigheden maar ook voor sociale vaardigheden.