Beschrijver: De video gaat over het beroep "Tekenaar ontwerper elektrotechniek". Een student tekenaar ontwerper elektrotechniek spreekt samen met zijn praktijkopleider over zijn ervaringen en wat er nodig is om als tekenaar ontwerper elektrotechniek aan de slag te gaan. Gedurende de video worden sfeerimpressies getoond van zijn beroep en zijn werkomgeving. Aan het eind van de video worden alle kenmerken en de benodigde vaardigheden allemaal op een rijtje gezet.
De video begint met centraal in beeld de titel: "Tekenaar ontwerper elektrotechniek". Links onderin staat het logo van SBB. Op de achtergrond staat Jasper en de volgende tekst verschijnt: "Student, Jasper van den Berg". De scene gaat over naar Arjan met de volgende tekst in beeld: "Praktijkopleider, Arjan Jansen". In beeld staat het volgende weergeven: "Verricht vooral voorbereidend werk bij een bedrijf dat machines en elektrotechnische installaties maakt."
Als eerste neemt Jasper het woord. Er worden ondertussen beelden getoond van Jasper die werkt achter de computer en een tekening bestudeert samen met Arjan.
Jasper: Ik doe de opleiding tekenaar ontwerper elektrotechniek aan het Deltion College in Zwolle. Hier teken ik veel revisiewerk. Dat is het verwerken van wijzigingen die zijn aangebracht in een gebouw. Dat moet je dan verwerken op een tekening zodat als jij de tekening pakt, dat nog echt zo is als dat het in dat gebouw zit.
Beschrijver: Na Jasper neemt Arjan het woord. In de volgende scene heeft Arjan het tegen Jasper. Ze zitten samen achter een computer.
Arjan: Je bent hier vandaag bij Croonwolter & dros. Wij maken elektrotechnische installaties en werktuigbouwkundige installaties.
Jasper, kun je mij op de tekening en op het scherm aangeven welke installatie op welke plek is aangesloten?
Beschrijver: Jasper reageert op Arjan. Hij laat ondertussen zien wat hij bedoelt op een digitale tekening.
Jasper: Dat kan, dat staat er allemaal zo bij vermeld. Ze zijn allemaal aangesloten op glasvezel. Dat kun je dan weer vinden in het renvooi.
Beschrijver: Na Jasper vervolgt Arjan zijn verhaal.
Arjan: Jasper zit op een afdeling waar engineering gebeurt voor tekenwerk. En hij kan in principe bij alle mensen op de afdeling terecht. Maar hij heeft een aantal vaste personen die hem begeleiden en die hem ook het werk geven.
Beschrijver: We gaan terug naar Jasper. In de volgende scene neemt Jasper een tekening uit de printer.
Jasper: Als eerste verzamel ik alle informatie voor het verwerken van de nieuwe tekening. Dat is dan alle locaties van de producten, van de lampen en armaturen in het plafond. En dan ga ik dat verwerken op tekening. Dat krijg je dan in de elektrotechnische installatie. Daar kan dan de monteur vanuit werken. Dan krijg je werktekeningen. Is dat in het gebouw gezet dan krijg je revisiewerk voor als er wat verandert in het gebouw. Dat moet je dan ook weer verwerken. Dus als jij de tekening pakt, dan is dat ook weer zoals het in het gebouw zit.
Deze tekening kan weer door naar de klant.
Beschrijver: Arjan geeft nu feedback over Jasper.
Arjan: Ik vind Jasper een hele fijne collega. Hij is leergierig en is niet afwachtend. Als er vragen zijn dan komt hij naar een van ons toe.
Beschrijver: Jasper reageert op Arjan. De video gaat na Jasper naar een afsluiting toe.
Jasper: Dat herken ik wel want het is nog wel spannend als je naar iemand toe loopt. Is het geen domme vraag? Want zij weten veel meer dan dat jij weet. Maar je moet het gewoon vragen, gewoon doen. Je wordt er alleen maar beter van.
Beschrijver: In beeld staat "Vakfacts" met daaronder "Tekenaar ontwerper elektrotechniek". De vakfacts staan opgesomd in beeld: "tekent een product of installatie", "verzamelt informatie voor het tekenen t.b.v. technische producten en installaties", "ondersteunt het ontwerp van producten en installaties", "optimaliseert het productie- of installatieproces van elektrotechnische producten of installaties". De volgende scene geeft weer: "Skills", "Tekenaar ontwerper elektrotechniek" met daaronder de benodigde skills: "technisch", "klantgericht", "kwaliteitsbewust", "kostenbewust", "zelfstandig", "verantwoordelijk". Ter afsluiting staat in beeld: "Dit is een productie van beroepsonderwijs (het logo van SBB) bedrijfsleven". "De opnamen voor deze film zijn gemaakt bij één of meer erkende leerbedrijven". Onder de tekst staat het logo van SBB.