Beschrijver: De video gaat over Een student allround vakkracht onderhoud- en klussenbedrijf spreekt samen met zijn praktijkopleider over zijn ervaringen en wat er nodig is om als allround vakkracht onderhoud- en klussenbedrijf aan de slag te gaan. Gedurende de video worden sfeerimpressies getoond van zijn beroep en zijn werkomgeving. Aan het eind van de video worden alle kenmerken en de benodigde vaardigheden allemaal op een rijtje gezet.
De video begint met centraal in beeld de titel: "Allround vakkracht onderhoud- en klussenbedrijf". Links onderin staat het logo van SBB. Op de achtergrond staat Kevin en de volgende tekst verschijnt: "Student, Kevin Dijkshoorn". De scene gaat over naar Jappe met de volgende tekst in beeld: "Praktijkopleider, Jappe Moons". Ze zijn werkzaam voor Jan Snel en staan in een werkplaats In beeld staat het volgende weergeven: "Verricht onderhoudswerk aan gebouwen en technische installaties."
Kevin komt als eerste aan het woord. Ondertussen Kevin en Jappe houten panelen uit het magazijn halen.
Kevin: Op mijn opleiding leer ik van alles wat met de bouw te maken heeft. Timmeren is het hoofdvak, maar daarnaast krijgen we ook installatietechniek, schilderen en elektropraktijk. Op school gaat alles heel makkelijk. Dan is alles binnen handbereik en hier moet je toch meer roeien met de riemen die je hebt. Soms moet het iets anders dan hoe het eigenlijk hoort.
Beschrijver: Jappe geeft vervolgens uitleg aan Kevin. Jappe heeft een bouwtekening vast.
Jappe: We gaan deze kop even dicht bouwen. We beginnen met een 15,5 ...? [00:00:33], een 20 ...? [00:00:34] en let hier wel op het lichtschakelaartje.
Kevin: Dat is goed.
Beschrijver: Jappe is weer aan het woord. Jappe en Kevin een wand installeren.
Jappe: Wij verbouwen units en als er bijvoorbeeld brand is, dan kunnen wij in twee weken een heel nieuw pand neerzetten.
Heel mooi. Een tikje met de hamer.
Beschrijver: Kevin legt verder uit wat ze aan het doen zijn.
Kevin: We zijn nu bezig voor een kinderdagverblijf zodat die weer in een mooi, fris pand komen tijdelijk. Het moet natuurlijk snel geleverd worden. Die kinderen zitten ook thuis.
Ik zie de toekomst voor me dat ik de eerste paar jaar voor een baas ga werken. Als de mogelijkheid er is ga ik daarna voor mezelf beginnen.
Beschrijver: Jappe geeft instructies aan Kevin en geeft hem een paneel aan.
Jappe: Bovenlicht verplaatsen Kevin. Alsjeblieft.
Mijn band met Kevin? We hebben geen band. Die is goed. Ik ben stiekem wel trots op Kevin. Maar dat moet je maar niet zeggen tegen hem. Hij loopt al een klein beetje naast zijn schoenen dus. Kevin, het is weer gelukt. Morgen de deur afhangen. Goed zo. Het ziet er weer goed uit.
Beschrijver: Kevin sluit vervolgens af
Kevin: Het gaat weer snel bij Jan Snel.
Beschrijver: In beeld staat "Vakfacts" met daaronder "Allround vakkracht onderhoud- en klussenbedrijf". De vakfacts staan opgesomd in beeld: "verricht divers onderhoudswerk", "plant zijn eigen werk in", "spoort storingen op en verhelpt ze", "beheerst meerdere klustechnieken", "verhelpt bouwkundige gebreken". De volgende scene geeft weer: "Skills", "Allround vakkracht onderhoud- en klussenbedrijf" met daaronder de benodigde skills: "handig en veelzijdig", "technisch en nauwkeurig", "flexibel", "sterk en fit", "service- en oplossingsgericht", "veilig en besluitvaardig". Ter afsluiting staat in beeld: "Dit is een productie van beroepsonderwijs (het logo van SBB) bedrijfsleven". "De opnamen voor deze film zijn gemaakt bij één of meer erkende leerbedrijven". Onder de tekst staat het logo van SBB.