Beschrijver: De video gaat over het beroep "Beheerder milieustraat". Een student beheerder milieustraat spreekt samen met zijn praktijkopleider over zijn ervaringen en wat er nodig is om als beheerder milieustraat aan de slag te gaan. Gedurende de video worden sfeerimpressies getoond van zijn beroep en zijn werkomgeving. Aan het eind van de video worden alle kenmerken en de benodigde vaardigheden allemaal op een rijtje gezet.
De video begint met centraal in beeld de titel: "Beheerder milieustraat". Links onderin staat het logo van SBB. Op de achtergrond staat Barry en de volgende tekst verschijnt: "Student, Barry Dessens". De scene gaat over naar Ashok met de volgende tekst in beeld: "Praktijkopleider, Ashok Gopie". Ze dragen beiden werkkleding en ruimen een container op. In beeld staat het volgende weergeven: "Verricht werkzaamheden op de milieustraat waar mensen zelf afval en grondstoffen brengen."
Als eerste komt Barry aan het woord. Hij neemt een selfie-video op. In de volgende scene vertelt hij over zijn werkzaamheden voor de camera van SBB. Ondertussen kom het bordje van SBB in beeld met daarop "Wij leiden vakmensen op", het logo van SBB en "Erkend leerbedrijf". In de volgende scene staan diverse producten voor Barry op tafel. Hij stelt een vraag aan Ashok.
Barry: Hallo! We zijn vandaag bij Avalex. Mijn naam is Barry. Ik doe de opleiding voor beheerder milieustraat.
Kwart voor acht starten we en dan kan je niet echt een standaard iets doen, want elke dag maak je wat anders mee. Dit kan zijn: even een stuk vegen, de wegcontainer, de apparaten netjes opstapelen.
Kan jij mij vertellen waar de verschillende producten naartoe gaan en in welk compartiment?
Beschrijver: Ashok beantwoordt de vraag van Barry. Ondertussen pakt hij een product erbij. In de volgende scene vertelt hij over zijn werkgever. Er worden beelden getoond van dat ze samen de verharding vegen.
Ashok: Dit is een wasmiddel. Die zet je bij waxen, reinigingsmiddelen. Mag je in het vat doen.
Avalex is een afvalverwerkingsbedrijf dat huis-aan-huis vuil ophaalt. We hebben restafval, GFT, papier en dat wordt naar de eindverwerkers toe gebracht.
De werkzaamheden die de studenten doen, zijn klanten aanspreken, aanwijzingen geven waar ze eventueel hun afval kwijt kunnen. In welke bak dus zoveel mogelijk scheiden. En het sorteren van KGA-producten.
Beschrijver: Na Ashok komt Barry weer aan het woord.
Barry: Het omgaan met de burgers, die een stukje informatie geven en vertellen waar ze alles naar toe moeten brengen. Dat vind ik het leukste van het werk.
Beschrijver: Op de beelden lopen ze naar een container voor asbest. We horen Ashok uitleg geven aan Barry. De video gaat vervolgens naar een afsluiting toe.
Ashok: Op het moment dat je het vermoeden hebt, het visueel hebt waargenomen denk je eerder dat het asbest is. Zodra je het vermoeden hebt dat het asbest is dan moet je het ook als asbest behandelen. Dat moet dan netjes ingepakt zijn in dubbelzijdige folie met een asbestlogo.
Beschrijver: In beeld staat "Vakfacts" met daaronder "Beheerder milieustraat". De vakfacts staan opgesomd in beeld: "houdt het openbaar gebied schoon", "voert de aanname, sortering en/of hergebruik van afval uit", "begeleidt leerlingen en nieuwe medewerkers en stuurt hen aan", "is aanspreekpunt", "bewaakt voortgang en kwaliteit". De volgende scene geeft weer: "Skills", "Beheerder milieustraat" met daaronder de benodigde skills: "leidinggevend", "zelfstandig", "communicatief", "flexibel", "overtuigend". Ter afsluiting staat in beeld: "Dit is een productie van beroepsonderwijs (het logo van SBB) bedrijfsleven". "De opnamen voor deze film zijn gemaakt bij één of meer erkende leerbedrijven". Onder de tekst staat het logo van SBB.