Allround medewerker beheer openbare ruimte

Werken in Afval- en Milieubeheer en Beheer Openbare Ruimte (AMBOR). De allround medewerker beheer openbare ruimte heeft een afwisselende baan.

Opleiding niveau
Niveau 2
Opleiding duur
1-2 jaar
Profiel
Bouwen, wonen en interieur
Richting
Afbouw en onderhoud
Opleidingscode
25002

Opleiding

Je leert met welke machines en gereedschappen je de omgeving opgeruimd en netjes kunt houden. Je leert hoe afval wordt ingezameld in de gemeente en hoe de milieustraat werkt. Ook leer je hoe je kleine reparaties kunt uitvoeren zodat de omgeving schoon en veilig blijft voor de bewoners.

De vakken Nederlands en rekenen horen standaard bij deze opleiding. Je kunt vaak nog extra keuzedelen kiezen om je verder te specialiseren.

Studie in cijfers

Geslaagde studenten 84%
Landelijk percentage in het afgelopen schooljaar
Doorstroom naar andere mbo opleiding 18%
Landelijk percentage na het behalen van een mbo-diploma in het afgelopen schooljaar

Studie in cijfers

Leerweg:
Kans op leerbaan Voldoende
Voor deze opleiding, in dit jaar

Tekst van de video

"Praktijkleren_ Allround medewerker beheer openbare ruimte"

Beschrijver: De video gaat over het beroep "Allround medewerker beheer openbare ruimte". Een student allround medewerker beheer openbare ruimte spreekt samen met zijn praktijkopleider over zijn ervaringen en wat er nodig is om als allround medewerker beheer openbare ruimte aan de slag te gaan. Gedurende de video worden sfeerimpressies getoond van zijn beroep en zijn werkomgeving. Aan het eind van de video worden alle kenmerken en de benodigde vaardigheden allemaal op een rijtje gezet.

De video begint met centraal in beeld de titel: "Allround medewerker beheer openbare ruimte". Links onderin staat het logo van SBB. Op de achtergrond staat Mitchel en de volgende tekst verschijnt: "Student, Mitchel Janssen". De scene gaat over naar Johan met de volgende tekst in beeld: "Praktijkopleider, Johan Bunk". In beeld staat het volgende weergeven: "Houdt de publieke voorzieningen schoon en netjes en voert onderhoudswerkzaamheden uit."

Mitchel neemt samen met zijn collega een selfie-video op. Ze zitten in een RAVO-voertuig. We horen eerst Mitchel en daarna zijn collega.

Mitchel: Hoi, ik ben Mitchel.

Rachid: Ik ben Rachid.

Beschrijver: Mitchel vertelt wat ze gaan doen. Op het RAVO-voertuig staat de tekst: "Gemeente Rotterdam" met daaronder: "Bedrijfsschool Reiniging". In de volgende scène vertelt Mitchel over zijn werk voor de camera van SBB.

Mitchel: Vandaag gaan we samen op de RAVO de straten van Rotterdam schoonmaken.

Mijn opleiding is allround medewerker beheer openbare ruimte. Mijn werkzaamheden zijn prikken, vegen, met de machines rijden en daarin worden we dan ook opgeleid op dit moment. Beneden hebben ze een lijst staan. Daarop is iedereen ingedeeld. De ene gaat naar de Afrikaanderwijk, de ander gaat naar De Esch. Op basis van dat kom je in de wijk en dan zie je wat je moet doen op die dag. Dat kan zijn: of prikken, of schoffelen, onkruid of je gaat op een machine rijden. Dan moet je met de machine de rommel weer opvegen.

Beschrijver: Mitchel en Johan staan in het veld. Johan geeft instructies aan Mitchel. Daarna vertelt Johan over zijn werk. Er worden ondertussen beelden getoond van Mitchel en nog een collega die afval verzamelen in een park met behulp van een afvalgrijper.

Johan: Mitchel, we hebben nu alles op een goede, veilige manier weggezet. Ga maar even vanuit de wegafzetting deze kant uit prikken zodat je tegen het verkeer in loopt zodat je ook zichtbaar bent voor het verkeer.

Innovatie bij ons is heel erg belangrijk want op die manier kunnen ze zichzelf ook veel beter ontwikkelen en groeien ze gewoon in hun vak.

Beschrijver: Het woord gaat terug naar Mitchel.

Mitchel: Ik ben niet echt een type dat achter een bureau stil kan zitten. Dus voor mij is dat gewoon echt ideaal. Je bent in aanraking met iedereen. Je komt overal. Je ziet alles.

Beschrijver: Johan vult Mitchel verder aan.

Johan: Dit mooie Rotterdamse bedrijf. We hebben De Kuip, de Erasmusbrug en alle mooie evenementen binnen Rotterdam.

Beschrijver: Mitchel reageert op Johan.

Mitchel: Ik ben echt een Rotterdammer.

Beschrijver: Johan reageert weer op Mitchel. In een volgende scène horen we Johan die door een verkeerskegel praat. Mitchel reageert vervolgens op Johan. Die video komt vervolgens aan een einde.

Johan: Ik ook. Ja, toch? Niet, toch?

Ik sta nu bij de ...? [00:01:34] en ik kan jou prima verstaan.

Mitchel: Ik kan jou ook prima verstaan, Johan. Ik sta vlak naast je.

Beschrijver: In beeld staat "Vakfacts" met daaronder "Allround medewerker beheer openbare ruimte". De vakfacts staan opgesomd in beeld: "bereidt werkzaamheden voor", "verwijdert afval in openbaar gebied", "verricht onderhoud", "voert reparaties uit", "voert reinigingswerkzaamheden uit". De volgende scene geeft weer: "Skills", "Allround medewerker beheer openbare ruimte" met daaronder de benodigde skills: "vakkundig", "fysiek sterk", "technisch inzicht", "doorzetter", "houdt van buiten werken". Ter afsluiting staat in beeld: "Dit is een productie van beroepsonderwijs (het logo van SBB) bedrijfsleven". "De opnamen voor deze film zijn gemaakt bij één of meer erkende leerbedrijven". Onder de tekst staat het logo van SBB.

Beroep

Je werkt op het gebied van afval, milieu, beheer en onderhoud van de openbare ruimte (AMBOR). Je houdt je bezig met schoonmaken, onderhoud aan voorzieningen en het ophalen en afvoeren van afval en grondstoffen. Je werkt samen met een collega of in groepsverband. Je voert eenvoudig onderhoud uit en repareert kapotte voorzieningen. Je doet er alles aan om een schone, veilige en nette leefomgeving te creëren.

Studie in cijfers

Baankans (op dit moment) 7 Na je opleiding
Landelijk in jouw vakgebied, na je opleiding
Afgestudeerden met werk 100%
Landelijk percentage studenten dat 1,5 jaar na behalen van het diploma werk heeft Lees meer over studie in cijfers

Check de toekomst van deze sector

  1. 1

    Wat speelt er in de sector?

    Of het nu gaat over straten, bruggen, wegen, treinrails, windmolens, dijken, kanalen, zonnepanelen of laadpalen; goede infrastructuur is superbelangrijk voor ons land. Nu, maar zeker ook in de toekomst. Dankzij de infra komen we veilig en snel van a naar b. En in de infra is altijd genoeg te doen.

  2. 2

    Hoe ontwikkelt dit beroep zich?

    Duurzaamheid wordt steeds belangrijker. Dat merk je in dat wat we maken, zoals energie neutrale snelwegen, windmolenparken en laadpalen voor elektrische auto’s. Maar ook in de manier waarop we werken. Want door gebruik te maken van de nieuwste technieken zorgen we dat we steeds slimmer kunnen doen. Bijvoorbeeld door de inzet van een straatrobot, die de stratenmaker ondersteunt bij het werk. Of door te werken met 3D modellen waardoor een grondwerker tijdens het graven in de kraan tot op de centimeter nauwkeurig op een scherm in de cabine kan zien waar gegraven moet worden.

  3. 3

    Wat betekent dat voor jou?

    Als je houdt van samen met een team werken in de buitenlucht aan verschillende projecten, dan is de infra echt iets voor jou. In de toekomst zullen de machines waarmee je werkt steeds vaker elektrisch zijn. En maak je meer en meer gebruik van slimme digitale oplossingen. Omdat die technieken steeds veranderen is het belangrijk dat je blijft bijleren. Dat er genoeg werk is, dat is zeker, want in de infra bouw je mee aan je eigen toekomst en die van Nederland.