Beschrijver: De video gaat over het beroep "Betonreparateur". Een student betonreparateur spreekt samen met zijn praktijkopleider over zijn ervaringen en wat er nodig is om als betonreparateur aan de slag te gaan. Gedurende de video worden sfeerimpressies getoond van zijn beroep en zijn werkomgeving. Aan het eind van de video worden alle kenmerken en de benodigde vaardigheden allemaal op een rijtje gezet.
De video begint met centraal in beeld de titel: "Betonreparateur". Links onderin staat het logo van SBB. Op de achtergrond staat Remco en de volgende tekst verschijnt: "Student, Remco van der Torren". De scene gaat over naar Theo met de volgende tekst in beeld: "Praktijkopleider, Theo Nederlof". Ze dragen een veiligheidshelm, handschoenen en gehoorbescherming. In beeld staat het volgende weergeven: "Repareert handmatig betonschade en brengt spuitbeton en beschermlagen aan."
Als eerste komt Remco aan het woord. Er worden beelden getoond van Remco die beton handmatig repareert.
Remco: Ik doe hier de opleiding betonreparateur niveau 2. Ik werk bij Tebecon. Dat zit in Oud-Gastel in Brabant. We krijgen daar te maken met veel verschillende dingen. Dat kunnen coatingswerkzaamheden zijn, handmatig repareren en betonspuiten.
Beschrijver: In de volgende scene geeft Theo uitleg aan Remco en nog een collega. Daarna vertelt hij over zijn werk.
Theo: Hier zitten nu allemaal kleine poriën in het beton, die we vullen met die primer. Zodat we een veel groter hechtoppervlakte krijgen.
De opleiding betonreparateur is het aan kunnen brengen van reparaties, met behulp van hulpbekisting of de manier van spuiten. Het afwerken van beton, poetsen van beton, dat doen ze hier binnen.
Beschrijver: Remco neemt nu het woord. Er worden ondertussen beelden getoond van dat ze een betonmix aan het maken zijn. In de volgende scene neemt hij een selfie-video op. Op de achtergrond is zijn collega een betonnen voorwerp aan het repareren.
Remco: In het begin van de praktijkopleiding leren we de molenwiekbekisting te maken. Dat is een hele belangrijke, die zorgt ervoor dat je bekisting niet uit elkaar spat. Daarnaast hebben we geleerd de hakhamers goed te gebruiken, de hamer en beitel en waarvoor je die moet gebruiken. Om daarna de reparatie zo goed mogelijk te doen en mooi en glad af te werken.
Goedemiddag! Ik ben Remco. Samen met Angelo zijn we een mooie reparatie aan het afwerken. In dit geval met een spons. Gaat allemaal goed.
Beschrijver: Theo neemt het woord over van Remco.
Theo: De jongens leren hier het betonrepareren op een wat minder snel tempo. Ze kunnen dat ook echt leren. Dan hebben ze een goede basis om dat door te ontwikkelen als ze bij het leerbedrijf zijn.
Beschrijver: Remco geeft feedback over zijn werkplek. Theo reageert daar vervolgens op. De video gaat vervolgens naar een afsluiting.
Remco: Ik vind het leuk dat je overal de tijd voor krijgt om het te leren. Het wordt goed uitgelegd. Ook de samenwerking met de leerlingen gaat goed. Het gaat prettig allemaal zo. Een mooie manier om het te leren.
Theo: Dat is fijn om te horen.
Beschrijver: In beeld staat "Vakfacts" met daaronder "Betonreparateur". De vakfacts staan opgesomd in beeld: "brengt beschermlagen aan", "brengt spuitbeton aan", "controleert materialen en middelen", "injecteert bouwdelen", "repareert beton handmatig". De volgende scene geeft weer: "Skills", "Betonreparateur" met daaronder de benodigde skills: "zelfstandig", "collegiaal", "verantwoordelijk", "flexibel", "harde werker". Ter afsluiting staat in beeld: "Dit is een productie van beroepsonderwijs (het logo van SBB) bedrijfsleven". "De opnamen voor deze film zijn gemaakt bij één of meer erkende leerbedrijven". Onder de tekst staat het logo van SBB.