Beschrijver: De video gaat over het beroep "Tegelzetter". Een student tegelzetter spreekt samen met zijn praktijkopleider over zijn ervaringen en wat er nodig is om als tegelzetter aan de slag te gaan. Gedurende de video worden sfeerimpressies getoond van zijn beroep en zijn werkomgeving. Aan het eind van de video worden alle kenmerken en de benodigde vaardigheden allemaal op een rijtje gezet.
De video begint met centraal in beeld de titel: "Tegelzetter". Links onderin staat het logo van SBB. Op de achtergrond staat Davey en de volgende tekst verschijnt: "Student, Davey Hendriks". De scene gaat over naar Rob met de volgende tekst in beeld: "Praktijkopleider, Rob Cremers". In beeld staat het volgende weergeven: "Plaatst tegels bij nieuwbouw, renovatie- en restauratiewerk."
Als eerste horen we Rob. In de video komen Rob en Davey aan op de locatie en ze laden de tegels uit de werkbus. Ze gaan aan het werk in een badkamer. Ondertussen snijdt Davey een tegel doormidden.
Rob: We werken niet altijd op dezelfde locatie, maar het principe is wel altijd hetzelfde. Over het algemeen lijmen we de wanden. Uitvlakken boven de tegels. En hier en daar een leidinkje verleggen, een inbouw-wc'tje zetten. Het gaat hartstikke goed. Hij moet nog veel leren. Hij heeft er wel kijk op, dat heb ik al gezien.
Beschrijver: Na Rob komt Davey aan het woord. Ondertussen worden er beelden getoond van Davey die tegellijm aanbrengt op de wand.
Davey: Wat me gevraagd wordt, probeer ik mijn uiterste best voor te doen. En te zorgen dat het ook echt goed is.
Beschrijver: In deze scene geeft Rob uitleg aan Davey. In de volgende scene vertelt Rob verder over zijn beroep.
Rob: Je moet lijm op de tegels smeren tot hier want je kunt er niet bij met je lijmkam.
In het begin moet je die feeling hebben om voor de voegen horizontaal en verticaal dezelfde maat aan te houden. Dus dan moet je gewoon de uren maken en dan leer je dat vanzelf.
Beschrijver: Davey komt nu aan het woord. Er worden beelden getoond van Davey die de tegels plaatst op de wand.
Davey: Ik ben van mezelf een perfectionist. Als het niet helemaal goed zit dan blijf ik friemelen tot het helemaal goed zit.
Beschrijver: Davey heeft de tegels geplaatst. Rob vraagt naar zijn mening over het resultaat waarop Davey reageert. We horen daarna Davey over zijn werk.
Rob: Ben je er tevreden over?
Davey: Ja.
Wat je nodig hebt is inzicht, dat je goed met mensen overweg kunt.
Beschrijver: Rob neemt het woord over van Davey.
Rob: Je maakt een rotzooi in huis. Er wordt wel gewerkt dus je moet wel een goede omgang met de klant hebben. Uit kunnen leggen dat je alles weer netjes opruimt.
Beschrijver: Na Rob gaan we terug naar Davey.
Davey: Er moet hard gewerkt worden maar het blijft altijd gezellig.
Beschrijver: In deze scene geeft Rob uitleg aan Davey. Ondertussen veegt Rob met een spons over de nieuwe tegelwand.
Rob: Je moet één kant op sponzen, anders komt het vuil overal te zitten. Dus een vloeiende beweging naar voren.
Beschrijver: Davey vertelt vervolgens over zijn toekomst. Er worden beelden getoond van Davey die de spons gebruikt op de wand en vervolgens schoonmaakt. In de volgende scene kijkt hij naar de wand. In de daaropvolgende scene neemt hij een selfie-video op in de bus. De video wordt daarna afgesloten.
Davey: Als ik klaar ben met mijn studie wil ik als zelfstandig tegelzetter aan het werk. Ik vind het superleuk om te doen. En ik vind het ook mooi dat je het resultaat meteen ziet als je getegeld en gevoegd hebt.
Dit is een geslaagd resultaat.
Op naar de volgende klus.
Beschrijver: In beeld staat "Vakfacts" met daaronder "Tegelzetter". De vakfacts staan opgesomd in beeld: "legt tegelvloeren en- wanden aan", "werkt met lijm en specie", "bereidt ondergrond voor", "zet tegelwerk uit en maakt een vlakverdeling", "richt werkplek in en ruimt op", "werkt het netjes af". De volgende scene geeft weer: "Skills", "Tegelzetter" met daaronder de benodigde skills: "vakkundig en handig", "netjes", "samenwerkend", "sociaal", "gedisciplineerd". Ter afsluiting staat in beeld: "Dit is een productie van beroepsonderwijs (het logo van SBB) bedrijfsleven". "De opnamen voor deze film zijn gemaakt bij één of meer erkende leerbedrijven". Onder de tekst staat het logo van SBB.