Bibliotheekmedewerker

Vind jij het leuk om (digitale) informatie op te sporen en aan anderen door te geven? Als bibliotheekmedewerker zorg jij ervoor dat mensen bij de juiste informatie kunnen komen.

Opleiding niveau
Niveau 4
Opleiding duur
3-4 jaar

Opleiding

Tijdens de opleiding leer je hoe je de vragen van klanten verder kunt analyseren, zodat je goed kunt adviseren. Je leert wat collecties zijn en hoe je ze kunt presenteren. Je leert werken met de digitale systemen, zodat je bronnen kunt opzoeken. Daarnaast leer je hoe je de uitleen administratief afhandelt.

De vakken Nederlands, Engels, rekenen en burgerschap horen standaard bij deze opleiding en je kunt vaak nog extra keuzedelen kiezen om je verder te specialiseren.

Studie in cijfers

Leerweg:
Kans op leerbaan Voldoende
Voor deze opleiding, in dit jaar

Tekst van de video

"Praktijkleren_ Bibliotheekmedewerker"

Beschrijver: De video gaat over het beroep "Bibliotheekmedewerker". Een student bibliotheekmedewerker spreekt samen met zijn praktijkopleider over zijn ervaringen en wat er nodig is om als bibliotheekmedewerker aan de slag te gaan. Gedurende de video worden sfeerimpressies getoond van zijn beroep en zijn werkomgeving. Aan het eind van de video worden alle kenmerken en de benodigde vaardigheden allemaal op een rijtje gezet.

De video begint met centraal in beeld de titel: "Bibliotheekmedewerker". Links onderin staat het logo van SBB. Op de achtergrond staat Tobias en de volgende tekst verschijnt: "Student, Tobias van Lisdonk". De scene gaat over naar Radha met de volgende tekst in beeld: "Praktijkopleider, Radha Buldeo Rai". Ze bevinden zich in een bibliotheek. In beeld staat het volgende weergeven: "Werkt in een bibliotheek of mediatheek en biedt informatiebemiddeling en begeleiding aan klanten."

Als eerste komt Tobias aan het woord. Ondertussen worden er beelden getoond van Tobias die boeken uit een doos haalt, een klant adviseert en een activiteit bespreekt met Radha.

Tobias: Ik volg de opleiding tot bibliotheekmedewerker. Ik doe dat hier in Het Kruispunt van Bibliotheek AanZet. Het werk begint eigenlijk zodra je binnenkomt. Je zet alles klaar voor die dag en kijkt wat er gedaan moet worden. Dan ga je met de klant in gesprek en ga je ze zo goed mogelijk helpen. Verder houd je jezelf ook bezig met activiteiten. Je verzint ze en voert ze uit. Je werkt samen en netwerkt. Zo zorg je ervoor dat de bibliotheek een goede programmering heeft.

Beschrijver: Na Tobias horen we Radha.

Radha: Bibliotheek Kruispunt is een onderdeel van het hele Kruispunt gebouw. De bewoners die er komen zijn van nul tot honderd jaar oud.

Beschrijver: De camera is geplaatst in een schap. Tobias loopt naar het schap toe en plaatst een boek in het schap. We horen hem.

Tobias: Hoi, ik ben Tobias en ik ben bibliotheekmedewerker.

Beschrijver: Het woord gaat naar Radha.

Radha: Of de mensen nu komen om boeken te lenen. Of voor de informatie of voor de taallessen. Of dat ze een kopje koffie komen drinken. Het is echt zeer divers. We hebben alle soorten mensen.

Beschrijver: Het woord gaat terug naar Tobias. Er worden beelden getoond van pianotoetsen die geprojecteerd zijn op de vloer. Tobias en Radha stappen met hun voeten op de toetsen.

Tobias: Je komt met veel verschillende doelgroepen in aanraking. Het is niet alleen maar bezig zijn met één ding. Je bent niet heel de dag bezig met boeken. Je kan ook iets leuks neerzetten. Soms kan je gewoon je ei kwijt in activiteiten die je doet. We hebben geweldige digitale mogelijkheden. Je kan ook met oudere mensen in gesprek en je hebt taalclubs.

Beschrijver: Na Tobias komt Radha aan het woord.

Radha: Het belangrijkste vind ik het klantcontact. Dat je goed begrijpt wat een klant vraagt. Iemand komt binnen en heeft een vraag van ''Waar moet ik zijn?''. Dan moet je bijvoorbeeld de sociale kaart kennen van je werkgebied.

Beschrijver: Tobias staat samen met een klant bij een schap met boeken. Hij geeft uitleg aan de klant.

Tobias: Als u iets zoekt van Dickens moet u onder de D kijken. En dat kunt u allemaal bij de computers reserveren.

Beschrijver: Radha geeft feedback over Tobias. De video gaat vervolgens naar een afsluiting.

Radha: Ik kan het op geen andere manier zeggen, het is een goede samenwerking. Natuurlijk hebben we allemaal wel iets maar de samenwerking is gewoon goed.

Beschrijver: In beeld staat "Vakfacts" met daaronder "Bibliotheekmedewerker". De vakfacts staan opgesomd in beeld: "geeft informatie aan en adviseert klanten", "leert de klant informatievaardigheden", "begeleidt activiteiten en bezoeken", "presenteert en beheert producten en diensten", "verwerft en stelt het informatie-aanbod samen". De volgende scene geeft weer: "Skills", "Bibliotheekmedewerker" met daaronder de benodigde skills: "sociaal", "klantgericht", "boekenwurm", "leergierig", "initiatiefrijk", "communicatief". Ter afsluiting staat in beeld: "Dit is een productie van beroepsonderwijs (het logo van SBB) bedrijfsleven". "De opnamen voor deze film zijn gemaakt bij één of meer erkende leerbedrijven". Onder de tekst staat het logo van SBB.

Beroep

Als bibliotheekmedewerker begeleid je klanten bij hun zoektocht naar informatie. Boeken, kranten, artikelen, films, tijdschriften, enzovoorts. Op papier of digitaal. Je zorgt dat de ruimte er aantrekkelijk ingericht uitziet. Je bent een netwerker, die openstaat voor nieuwe diensten en producten. Je bent klantgericht, proactief en communicatief vaardig. Je adviseert en je leert de klant informatievaardigheden. Je voert projecten en activiteiten uit en je beheert en presenteert het aanbod. Je bent het aanspreekpunt voor klanten.

Studie in cijfers

Leerweg:
Baankans (op dit moment) 10 Na je opleiding
Landelijk in jouw vakgebied, na je opleiding
Baankans (op dit moment) 10 Na je opleiding
Landelijk in jouw vakgebied, na je opleiding

Check de toekomst van deze sector