Junior accountmanager

Opleiding

Nieuwe klanten (accounts) werven, verkopen en zorgen voor een hogere omzet, spreekt jou dat aan? Als junior accountmanager onderhandel en adviseer je en maak je goede deals!

Opleiding niveau
Niveau 4
Opleiding duur
3-4 jaar
Leerweg
bol, bbl
Profiel
Economie en ondernemen
Richting
Commercie, groothandel en internationale handel
Opleidingscode
25877

Opleiding

Tijdens de opleiding leer je hoe je onderzoek kan doen naar de klant, het product en de markt. Ook leer je hoe je verkoopgesprekken kunt voeren en hoe je onderhandelt over prijs en voorwaarden. Offertes opstellen, relatiebeheer, bedrijfsadministratie en -economie komen ook voorbij tijdens deze opleiding tot junior accountmanager.

De vakken Nederlands, Engels, rekenen en burgerschap horen standaard bij deze opleiding en je kunt vaak nog extra keuzedelen kiezen om je verder te specialiseren.

Studie in cijfers

Leerweg:
Studenten­tevredenheid 6,4
Landelijk rapportcijfer
Geslaagde studenten 67%
Landelijk percentage in het afgelopen schooljaar
Doorstroom naar hbo 58%
Landelijk percentage na het behalen van een mbo-diploma in het afgelopen schooljaar
Studenten­tevredenheid 6,5
Landelijk rapportcijfer
Geslaagde studenten 58%
Landelijk percentage in het afgelopen schooljaar
Doorstroom naar hbo 9%
Landelijk percentage na het behalen van een mbo-diploma in het afgelopen schooljaar

Studie in cijfers

Leerweg:
Kans op leerbaan Ruim voldoende
Voor deze opleiding, in dit jaar

Tekst van de video

In deze videoserie van Samenwerkingsorganisatie Beroepsonderwijs Bedrijfsleven (SBB) vertellen studenten van beroepsopleidingen over hun aankomend vakgebied en over hun stage. Ze doen werkervaring op bij een erkend leerbedrijf. Ook de praktijkopleiders van de studenten komen aan het woord. In deze video vertellen student Driss Boulaghalgh en praktijkopleider Rick Hageman over het vak junior accountmanager.

(ENERGIEKE MUZIEK)

Beeldtekst:

De junior accountmanager is gericht op het verkopen in de buitendienst en het ondersteunen van accountmanagers.

RICK: "BouwBuddy helpt de bouwsector omdat er veel vergrijzing en specialisten tekort zijn. Daarom bieden wij mensen een carrièreswitch aan naar de bouw, om de bouw op die manier te helpen. We zoeken dus bedrijven die er hetzelfde over denken en we zoeken kandidaten die graag een nieuwe start willen maken."

DRISS: "Allereerst begin ik met het zoeken van bedrijven waar we mee samen kunnen werken. Dan later op de dag ga ik ze bellen of ze eventueel samen willen werken."

RICK: "Uiteindelijk is het heel belangrijk dat je gewoon acquisitie gaat doen, gewoon gaat bellen, de telefoon oppakt, die drempel over en je merkt inderdaad dat studenten daar in het begin vaak wel moeite mee hebben maar op termijn dat het steeds verder losloopt."

DRISS (AAN DE TELEFOON): "Ik kwam online jullie website tegen en ik dacht wellicht kunnen we wel iets voor elkaar betekenen."

RICK: "Vervolgens gaan ze acquisitie bellen, afspraken proberen in te plannen. De opvolging om ervoor te zorgen dat de klant op de hoogte is of de potentiële klant op de hoogte is van van de afspraak die is gemaakt."

DRISS (AAN DE TELEFOON): "Helemaal goed, zien we je dan."

DRISS (IN EEN VLOG): "Ik heb net een afspraak weten te regelen en nu ga ik op weg naar een klantenbezoek."

DRISS: "Ik wil graag mijn communicatievaardigheden verbeteren zodat ik makkelijker uit mijn woorden kan komen en het iets makkelijker kan maken voor mezelf."

Een man komt aan lopen en schud de hand van Driss.

DRISS (TEGEN EEN MAN): "Goedemorgen, hoe is het?"

RICK: "Uiteindelijk is het in de sales belangrijk dat je met iedereen altijd kan levelen en dat je een gunfactor creëert."

DRISS: "Een goede dag heb ik als ik een aantal sales heb kunnen maken, een paar afspraken kunnen maken. Zodat ik met mijn accountmanager op pad kan de week erna."

Rick staat naast Driss, die trots naar zijn computer kijkt.

RICK (TEGEN DRISS): "Lekker maat."

Beeldtekst:

Vakfacts Junior accountmanager:

- onderzoekt de customer journey

- voert marketing- en communicatieactiviteiten uit

- bouwt en onderhoudt een relatienetwerk

- voert het accountmanagement uit en beheert relaties

- voert een commercieel traject uit.

Skills:

- commercieel

- klantgericht

- ondernemend

- cijfermatig onderlegd

- communicatief sterk

- digitaal vaardig.

Logo Samenwerkingsorganisatie Beroepsonderwijs Bedrijfsleven verschijnt in beeld.

SBB, maakt werk van praktijkleren.

Beroep

Je onderhoudt contacten met grote en belangrijke klanten. Je probeert de contacten ook uit te bouwen. Je hebt telefonisch contact met je klanten, en gaat er ook op bezoek. Je informeert hen over de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van de diensten of producten die jouw bedrijf verkoopt. Dat doe je bijvoorbeeld in een presentatie. Je onderzoekt welke producten of diensten goed bij jouw klant passen.

Studie in cijfers

Leerweg:
Baankans (op dit moment) 10 Na je opleiding
Landelijk in jouw vakgebied, na je opleiding
Startsalaris €13
Landelijk gemiddeld bruto uurloon Lees meer over studie in cijfers
Afgestudeerden met werk 83%
Landelijk percentage studenten dat 1,5 jaar na behalen van het diploma werk heeft Lees meer over studie in cijfers
Baankans (op dit moment) 10 Na je opleiding
Landelijk in jouw vakgebied, na je opleiding
Startsalaris €14
Landelijk gemiddeld bruto uurloon Lees meer over studie in cijfers
Afgestudeerden met werk 95%
Landelijk percentage studenten dat 1,5 jaar na behalen van het diploma werk heeft Lees meer over studie in cijfers

Check de toekomst van deze sector

  1. 1

    Wat speelt er in de sector?

    In alle sectoren waar producten of diensten worden verkocht zijn accountmanagers actief. Van bouwondernemers en IT-bedrijven tot verzekeraars en reclamebureaus. In die sectoren zijn er verschillende marktontwikkelingen. Er komen bijvoorbeeld nieuwe diensten of betere producten bij. Of er komen nieuwe concurrenten op de markt. Of de vraag en behoefte van klanten verandert. Accountmanagers volgen dit soort ontwikkelingen. Want daardoor ontstaan er nieuwe verkoopkansen. Ook de kantoorwerkzaamheden veranderen. Werken met sales data, digitale tools en sociale media wordt steeds belangrijker

  2. 2

    Hoe ontwikkelt dit beroep zich?

    Accountmanagers onderhouden het contact met de klanten (relatiebeheer). Het doel is te zorgen voor tevreden klanten en nieuwe verkoopkansen te benutten. Daarom houden accountmanagers ontwikkelingen in de markt en bij de klant goed in het oog. Bijvoorbeeld door de verkoopcijfers (salesdata) te monitoren en te volgen wat er op sociale media gebeurt. Zo houden ze in de gaten hoe de behoefte en interesse van klanten verandert en waar nieuwe verkoopkansen ontstaan.

  3. 3

    Wat betekent dat voor jou?

    Naast klantcontacten heb je diverse kantoorwerkzaamheden. Denk aan het opstellen van een accountplan, het verwerken van ordertrajecten en aftersales-activiteiten. Daarbij maak je gebruik van computerprogramma’s, sociale media en internet. Goede ICT-vaardigheden zijn dus onmisbaar. Ook leer je hoe je de marktontwikkelingen in jouw sector goed kunt bijhouden. Sociale en communicatieve vaardigheden (mondeling en schriftelijk) zijn noodzakelijk voor een goed contact met de klanten. Veel bedrijven hebben internationale contacten. Beheersing van de Engelse taal is dus ook van belang. Goed om te weten: ongeveer de helft van de afgestudeerden stroomt door naar een hbo-opleiding, bijvoorbeeld in economie, bedrijfskunde, marketing, HRM of finance & control.