Beschrijver: De video gaat over het beroep "Medewerker hovenier". Een student medewerker hovenier spreekt samen met zijn praktijkopleider over zijn ervaringen en wat er nodig is om als medewerker hovenier aan de slag te gaan. Gedurende de video worden sfeerimpressies getoond van zijn beroep en zijn werkomgeving. Aan het eind van de video worden alle kenmerken en de benodigde vaardigheden allemaal op een rijtje gezet.
De video begint met centraal in beeld de titel: "Medewerker hovenier". Links onderin staat het logo van SBB. Op de achtergrond staat Jeroen en de volgende tekst verschijnt: "Student, Jeroen Greeven". De scene gaat over naar Sander met de volgende tekst in beeld: "Praktijkopleider, Sander Reilingh". Ze staan beiden in een tuin.
Jeroen neemt een selfie-video op en neemt het woord. In de video is Jeroen bezig in de tuin. In beeld staat het volgende weergeven: "Verzorgt aanleg en onderhoud van groen." Daarna horen we Jeroen weer.
Jeroen: Hallo. Ik ben Jeroen en vandaag zijn we in Heemstede. Ik werk aan deze mooie tuin als hovenier.
Ik heb heel lang niks gedaan. Supermarktwerk en zo. Maar ik hou wel van hard werken en lekker buiten zijn. Ik begin het steeds leuker te vinden. Hoe meer je begrijpt ook... Ja, echt leuk begin ik het te vinden.
Beschrijver: Jeroen en Sander zitten bij een kraan. Sander legt iets uit aan Jeroen.
Sander: Kijk, deze Gardena-aansluiting moet daarop. Die kan je los laten bungelen en die gaat daarop.
Beschrijver: We gaan terug naar Jeroen. Ondertussen legt Jeroen klinkers aan in de tuin.
Jeroen: Tijdens mijn stage doe ik alles eigenlijk. Van het zagen en snoeien van bomen tot het snoeien van heggen tot het planten van planten, het bouwen van schuurtjes, het maken van vlonders, alles in de tuin eigenlijk. Het is heel divers en dat maakt het ook zo leuk.
Beschrijver: Sander staat naast Jeroen. Sander geeft feedback over Jeroen. Ondertussen worden er beelden getoond van Jeroen die een heg aan het snoeien is met een elektrische zaag.
Sander: Jeroen doet het verschrikkelijk goed. Hij heeft echt passie voor het vak. Dat is belangrijk natuurlijk. En hij pakt dingen heel snel op. Hij heeft bijna meer verstand van beplanting dan ik. Zijn plantenkennis is optimaal. Ik hoor van hem dat hij zelfs op school de leraar helpt om leerlingen wat bij te brengen want die vergeten het en Jeroen niet. De beste van de klas.
Beschrijver: Jeroen vult Sander aan. In de video zaagt Jeroen vervolgens een balk door.
Jeroen: Dat is weleens anders geweest vroeger.
Beschrijver: We gaan terug naar Sander.
Sander: Op een gegeven moment moet het vanzelf gaan. Als ik een plank pak, net als met die schroef dan pakt Jeroen al de boormachine. Ik hoef het niet meer te vragen. Het gaat vanzelf. Als je dat hebt bereikt dan knal je zo een tuin in elkaar.
Beschrijver: Na Sander neemt Jeroen weer het woord.
Jeroen: Eigenlijk is alles positief. Ik heb nog nooit zo'n leuke werkgever en zo'n leuk werk gehad.
Beschrijver: Ze staan beiden in de tuin. We horen Sander. De video wordt vervolgens afgesloten.
Sander: Jeroen, goed gedaan, jongen.
Beschrijver: In beeld staat "Vakfacts" met daaronder "Medewerker hovenier". De vakfacts staan opgesomd in beeld: "legt tuinen aan", "voert onderhoud uit", "bereidt werk goed voor", "werkt met gereedschappen", "heeft contact met klanten". De volgende scene geeft weer: "Skills", "Medewerker hovenier" met daaronder de benodigde skills: "vakkundig", "sterk en fit", "samenwerkend", "oplettend en veilig", "sociaal en vriendelijk", "natuurvriendelijk". Ter afsluiting staat in beeld: "Dit is een productie van beroepsonderwijs (het logo van SBB) bedrijfsleven". "De opnamen voor deze film zijn gemaakt bij één of meer erkende leerbedrijven". Onder de tekst staat het logo van SBB.