Maritiem officier alle schepen nautisch, waterbouw

Als maritiem officier alle schepen nautisch, waterbouw werk jij op een sleephopperzuiger of snijkopzuiger. Dat zijn schepen die in de baggersector worden gebruikt. Jij bent daar verantwoordelijk voor het baggerproces.

Opleiding niveau
Niveau 4
Opleiding duur
3-4 jaar
Leerweg
bol

Opleiding

Je leert over waterbouw- en baggerprocessen. Omdat alles vanaf schepen gaat, krijg je tijdens deze opleiding les in zeemanschap, navigatie, meteorologie en maritieme communicatie. Je leert werken met de computersystemen die nodig zijn om de juiste plaats te bepalen en om te manoeuvreren.

 

De vakken Nederlands, Engels, rekenen en burgerschap horen standaard bij deze opleiding en je kunt vaak nog extra keuzedelen kiezen om je verder te specialiseren.

Studie in cijfers

Leerweg:
Kans op leerbaan Niet bekend
Voor deze opleiding, in dit jaar

Descriptief transcript

"Praktijkleren_ Maritiem officier alle schepen nautisch, waterbouw"

Beschrijver: De video gaat over het beroep "Maritiem officier alle schepen nautisch, waterbouw". Een student maritiem officier alle schepen nautisch, waterbouw spreekt samen met zijn praktijkopleider over zijn ervaringen en wat er nodig is om als maritiem officier alle schepen nautisch, waterbouw aan de slag te gaan. Gedurende de video worden sfeerimpressies getoond van zijn beroep en zijn werkomgeving. Aan het eind van de video worden alle kenmerken en de benodigde vaardigheden allemaal op een rijtje gezet.

De video begint met centraal in beeld de titel: "Maritiem officier alle schepen nautisch, waterbouw". Links onderin staat het logo van SBB. Op de achtergrond staat Martin en de volgende tekst verschijnt: "Student, Martin van der Kooij". De scene gaat over naar Ronald met de volgende tekst in beeld: "Praktijkopleider, Ronald de Jonge". In beeld staat het volgende weergeven: "Werkt in de machinekamer van een baggerschip en zorgt dat alles goed draait." In de video wordt een schip getoond.

Martin neemt een selfie-video op. Hij loopt met veiligheidskleding en helm over het dek van het schip. We horen hem. In de volgende scene vertelt hij over zijn werkzaamheden voor de camera van SBB. In de video zit Martin eerst achter een computer. Vervolgens bekijkt hij de machines.

Martin: Jongens, we gaan weer aan het werk. De machinekamer in!

Ik loop stage bij Baggerbedrijf de Boer. Ik begin met de wachtoverdracht. Dan krijg ik te horen wat de andere machinist heeft gedaan in zijn wacht. Of dat er eventueel dingen zijn waar ik op moet letten tijdens mijn wacht. Dan ga ik meestal naar het controlehokje dan kijk ik wat er op het onderhouds- programma staat voor vandaag. Als ik dat heb gedaan dan begin ik met een rondje. Dan ga ik overal even langs. Dan ga ik met de klusjes beginnen, wat voor die dag staat gepland op het lijstje.

Beschrijver: Martin sleutelt aan een onderdeel. Een collega komt aanlopen en stelt hem een vraag. Martin geeft vervolgens antwoord.

Collega: En hoe gaat het ermee?

Martin: Het gaat lekker, de signalering van de bodemdeur zit er weer in.

Beschrijver: Ronald neemt het woord over van Martin.

Ronald: Baggerbedrijf de Boer is een middelgroot baggerbedrijf, dat veelal onderhoudswerken doet op de Nederlandse of Europese kust. De stagiaires lopen de wacht met iemand mee. In het begin zal dat veelal het leren wachtlopen zijn, het leren journaal invullen, waar kan je je temperaturen vinden en waar kun je de druk vinden. De systemen leren kennen. In principe ben je niet aan boord om alleen maar leuke knutselprojecten te doen. Belangrijkste is natuurlijk het leren wachtlopen, de processen monitoren.

Beschrijver: Na Ronald gaan we terug naar Martin. In de volgende scene horen we Martin tegen een collega.

Martin: Ik loop nu acht weken aan boord. Ik heb nog vier weken te gaan en dan mag ik twee weekjes naar huis. Even lekker uitrusten. En dan de tweede helft van de stage.

De signalering zit er weer in van de bodemdeur.

Beschrijver: We horen nu de collega van Martin. Martin reageert vervolgens op hem. De video komt aan een einde.

Collega: Hij is weer gemaakt.

Martin: Hij is weer gemaakt, ja.

Beschrijver: In beeld staat "Vakfacts" met daaronder "Maritiem officier alle schepen nautisch, waterbouw". De vakfacts staan opgesomd in beeld: "voert de operationele taken uit op operationeel niveau", "voert de operationele taken uit op management niveau", "voert de veiligheidstaken uit op baggerwerktuigen/schepen", "voert technische taken uit op operationeel en management niveau". Ondertussen komt het bordje van SBB in beeld met daarop "Wij leiden vakmensen op", het logo van SBB en "Erkend leerbedrijf". De volgende scene geeft weer: "Skills", "Maritiem officier alle schepen nautisch, waterbouw" met daaronder de benodigde skills: "verantwoordelijk", "technisch inzicht", "flexibel", "beheerst Engels", "teamspeler". Ter afsluiting staat in beeld: "Dit is een productie van beroepsonderwijs (het logo van SBB) bedrijfsleven". "De opnamen voor deze film zijn gemaakt bij één of meer erkende leerbedrijven". Onder de tekst staat het logo van SBB.

Beroep

Als maritiem officier alle schepen nautisch, waterbouw werk je in de baggersector. Bij het baggeren horen alle werkzaamheden die nodig zijn bij het weghalen van slib, zand en andere lagen van de waterbodem. Baggerbedrijven zorgen ervoor dat waterwegen, zoals kanalen en vaarten, bevaarbaar blijven. Ook bagger je giftig slib en berg je het veilig op in afgesloten bassins. Die bassins heb je zelf gebouwd. Kortom: je zorgt ervoor dat de vaarwegen veilig en goed bevaarbaar zijn en dat het land niet overstroomt. Je hebt dus zowel kennis van het varen met een schip als van de werking van de baggerwerktuigen en de planning en organisatie van de baggerwerkzaamheden.

Studie in cijfers

Leerweg:
Baankans (op dit moment) 10 Na je opleiding
Landelijk in jouw vakgebied, na je opleiding
Baankans (op dit moment) 10 Na je opleiding
Landelijk in jouw vakgebied, na je opleiding

Check de toekomst van deze sector