Beschrijver: De video gaat over het beroep "Scheepswerktuigkundige alle schepen". Een student Scheepswerktuigkundige alle schepen spreekt samen met zijn praktijkopleider over zijn ervaringen en wat er nodig is om als Scheepswerktuigkundige alle schepen aan de slag te gaan. Gedurende de video worden sfeerimpressies getoond van zijn beroep en zijn werkomgeving. Aan het eind van de video worden alle kenmerken en de benodigde vaardigheden allemaal op een rijtje gezet.
De video begint met centraal in beeld de titel: "Scheepswerktuigkundige alle schepen". Links onderin staat het logo van SBB. Op de achtergrond staat Thomas en de volgende tekst verschijnt: "Student, Thomas Alderden". De scene gaat over naar Rick met de volgende tekst in beeld: "Praktijkopleider, Rick Kasanmarto". Ze bevinden zich op de brug van een schip. In beeld staat het volgende weergeven: "Voert operationele en technische werkzaamheden uit op zowel grote als kleine schepen."
Als eerste komt Thomas aan het woord. Ondertussen worden er beelden van Thomas getoond die gegevens bekijkt op een computer. Daarnaast komt het grote passagiersschip in beeld waar Thomas werkt.
Thomas: Ik ben Thomas en ik loop nu stage in Rotterdam van de Holland America Line. Ik loop nu met een wacht mee. We hebben de machinekamer met de monitoren. En elke wacht heeft zijn eigen verantwoordelijkheid. Dan wissel je van verantwoordelijkheid en van wacht, zodat je alles gezien en gehad hebt.
Beschrijver: In deze scene geeft Rick uitleg aan Thomas met betrekking tot de gegevens op de computer. Daarna stelt hij zichzelf voor.
Rick: Zorg ervoor dat je valid sequence correct is. Dan kan je de verkeerde motor starten.
Mijn naam is Rick. Ik ben first engineer. Ik ben leider van de watchkeep en ook de begeleider van de stagiaires.
Beschrijver: Thomas neemt het woord over van Rick. In de video meet hij het oliepeil door middel van een peilstok.
Thomas: Het leukste vind ik eigenlijk om met EMM mee te lopen. Dat is engine maintenance. Dat is onderhoud van de motoren. Dat is echt de hele dag sleutelen. Een turbo overal zijn ze nu aan het doen. Dat vind ik echt het leukst om te doen. Maar ook wacht lopen vind ik leuk om te doen.
Beschrijver: Na Thomas gaan we terug naar Rick.
Rick: Ik vind het belangrijk dat ze iets doen dat ze leuk vinden. Dat is heel belangrijk want als je iets niet leuk vindt, dan doe je het met tegenzin. Dan gaat het fout.
Beschrijver: Thomas staat samen met een collega bij een machine. We horen eerst Thomas en daarna de collega. Het woord gaat vervolgens over en weer.
Thomas: Die hebben als het goed is nog een storing.
Collega: Zal ik de filter losdraaien en even sleutel 16 halen?
Thomas: Er zit niet zo veel meer in.
Collega: En een beetje schoonmaken.
Beschrijver: We horen nu Thomas over zijn stagebegeleider. Ondertussen controleert Thomas op de beelden de machines met een zaklamp en noteert gegevens.
Thomas: Stagebegeleider begeleidt je goed. Als je vragen hebt, staat hij altijd open voor vragen. Legt hij het ook goed uit, gedreven, zodat jij het ook weet of leert.
Beschrijver: Rick geeft nu feedback over Thomas.
Rick: Thomas is een hele goede... ik noem hem maar engineer. Vertrouwen is er al.
Beschrijver: Thomas neemt een selfie-video op. Hij staat buiten. Achter hem is een jacuzzi te zien. De video gaat vervolgens naar een afsluiting toe.
Thomas: Na een lange dag hard werken, hebben we tijd om te ontspannen in de jacuzzi voor crew. En daar gaan we meestal met zijn allen lekker in ontspannen. Na een lange dag hard werken is dat genieten!
Beschrijver: In beeld staat "Vakfacts" met daaronder "Scheepswerktuigkundige alle schepen". De vakfacts staan opgesomd in beeld: "voert onderhoudswerkzaamheden en reparaties uit", "voert technische en operationele taken uit op management niveau", "handelt bij calamiteiten en bedreigingen", "draagt zorg voor de beveiliging van het schip". De volgende scene geeft weer: "Skills", "Scheepswerktuigkundige alle schepen" met daaronder de benodigde skills: "verantwoordelijk", "techneut", "zelfverzekerd", "klantvriendelijk", "kennis van de Engelse taal". Ter afsluiting staat in beeld: "Dit is een productie van beroepsonderwijs (het logo van SBB) bedrijfsleven". "De opnamen voor deze film zijn gemaakt bij één of meer erkende leerbedrijven". Onder de tekst staat het logo van SBB.