Beschrijver: De video gaat over het beroep "Maritiem officier alle schepen nautisch, koopvaardij". Een student maritiem officier alle schepen nautisch, koopvaardij spreekt samen met zijn praktijkopleider over zijn ervaringen en wat er nodig is om als maritiem officier alle schepen nautisch, koopvaardij aan de slag te gaan. Gedurende de video worden sfeerimpressies getoond van zijn beroep en zijn werkomgeving. Aan het eind van de video worden alle kenmerken en de benodigde vaardigheden allemaal op een rijtje gezet.
De video begint met centraal in beeld de titel: "Maritiem officier alle schepen nautisch, koopvaardij". Links onderin staat het logo van SBB. Op de achtergrond staat Tom en de volgende tekst verschijnt: "Student, Tom Donders". De scene gaat over naar Matthijs met de volgende tekst in beeld: "Praktijkopleider, Matthijs Hoek". In beeld staat het volgende weergeven: "Werkt op een koopvaardijschip in een internationale omgeving." Tom en Matthijs lopen een schip op.
Tom neemt een selfie-video op de brug van het schip. We horen hem. In de volgende scene vertelt hij over zijn werkzaamheden voor de camera van SBB.
Tom: Hallo, mijn naam is Tom en ik ga jullie vandaag meenemen op mijn stage.
Mijn opleiding houdt in: werk op de brug en in de machinekamer van een schip.
Beschrijver: Mathijs neemt het woord over van Tom. In de volgende scene geeft Matthijs uitleg aan Tom.
Matthijs: Het werk aan boord van een schip is onderhoud, reparatie en zorgen dat alles blijft draaien. Belangrijk zijn een goede werksfeer, een brokje ervaring, sleutelervaring en dat ze zelfstandig gaan werken.
Straks gaan we olie verversen. Handschoenen hebben we al. Schone olie pakken, filtertje pakken, that's it.
Beschrijver: Na Matthijs komt Tom aan het woord. Er worden ondertussen beelden getoond van Tom die de olie aan het verversen is. Daarna bekijken ze een machine-onderdeel.
Tom: Het leukste is op de brug. Daar gaat mijn voorkeur naar uit. Maar misschien later als ik verder ben in mijn stage, dat ik van mening veranderd ben en wie weet zit ik in de machinekamer. Als ik met problemen zit, als ik ergens mee bezig ben, kan ik Thijs altijd vragen hoe ik dat moet oplossen.
Beschrijver: Matthijs geeft feedback over Tom. Ondertussen komt het bordje van SBB in beeld met daarop "Wij leiden vakmensen op", het logo van SBB en "Erkend leerbedrijf". De video gaat naar een afsluiting.
Matthijs: Tom is een enthousiaste stagiair. Hij doet zijn best en kijkt altijd waar hij een steentje kan bijdragen.
Beschrijver: In beeld staat "Vakfacts" met daaronder "Maritiem officier alle schepen nautisch, koopvaardij". De vakfacts staan opgesomd in beeld: "voert onderhoudstaken uit", "voert operationele taken uit", "verantwoordelijk voor de lading", "bewaakt de veiligheid aan boord", "voert de maritieme communicatie", "voert nautische taken uit", "verzorgt de lading". De volgende scene geeft weer: "Skills", "Maritiem officier alle schepen nautisch, koopvaardij" met daaronder de benodigde skills: "verantwoordelijk", "oplossingsgericht", "reislustig", "technisch inzicht", "teamplayer", "leidinggevend". Ter afsluiting staat in beeld: "Dit is een productie van beroepsonderwijs (het logo van SBB) bedrijfsleven". "De opnamen voor deze film zijn gemaakt bij één of meer erkende leerbedrijven". Onder de tekst staat het logo van SBB.