Schipper-machinist beperkt werkgebied

Als schipper-machinist beperkt werkgebied vaar je 30 zeemijl voor de kust. Je bent scheepswerktuigkundige én stuurman.

Opleiding niveau
Niveau 2
Opleiding duur
1-2 jaar
Leerweg
bol, bbl

Opleiding

Je leert varen op een schip dat 30 zeemijl voor de kust vaart. Je wordt opgeleid als scheepswerktuigkundige én als stuurman. Je leert werken met de systemen die aan boord aanwezig zijn. Je leert de wetten en regels kennen die gelden in de kustwateren van Nederland. Ook leer je technisch onderhoud uit te voeren. En voordat je echt de zee opgaat, oefen je op verschillende simulatoren. Zoals de brugsimulator en de machinekamersimulator. Je bent regelmatig in het las- en bankwerkenlokaal en de machinekamer. Ook theorie is een belangrijk onderdeel van de opleiding. Je leert alles over voortstuwing, hulpsystemen, automatisering, navigatie, manoeuvreren, cargo en control, wiskunde en natuurkunde. Om goed te kunnen communiceren met bemanningsleden leer je Engels.

De vakken Nederlands, rekenen en burgerschap horen standaard bij deze opleiding en je kunt vaak nog extra keuzedelen kiezen om je verder te specialiseren.

Studie in cijfers

Leerweg:
Studenten­tevredenheid 7,0
Landelijk rapportcijfer
Geslaagde studenten 62%
Landelijk percentage in het afgelopen schooljaar
Doorstroom naar andere mbo opleiding 28%
Landelijk percentage na het behalen van een mbo-diploma in het afgelopen schooljaar
Geslaagde studenten 91%
Landelijk percentage in het afgelopen schooljaar

Studie in cijfers

Leerweg:
Kans op leerbaan Voldoende
Voor deze opleiding, in dit jaar

Tekst van de video

"Praktijkleren Schipper-machinist beperkt werkgebied"

Beschrijver: De video gaat over het beroep "Schipper-machinist beperkt werkgebied". Een student schipper-machinist beperkt werkgebied spreekt samen met zijn praktijkopleider over zijn ervaringen en wat er nodig is om als schipper-machinist beperkt werkgebied aan de slag te gaan. Gedurende de video worden sfeerimpressies getoond van zijn beroep en zijn werkomgeving. Aan het eind van de video worden alle kenmerken en de benodigde vaardigheden allemaal op een rijtje gezet.

De video begint met centraal in beeld de titel: "Schipper-machinist beperkt werkgebied". Links onderin staat het logo van SBB. Op de achtergrond staat Dwayne en de volgende tekst verschijnt: "Student, Dwayne Matter". De scene gaat over naar Charles met de volgende tekst in beeld: "Praktijkopleider, Charles Bijl". In beeld staat het volgende weergeven: "Voert technische en veiligheidstaken uit aan boord van schepen tot 500GT met een vermogen minder dan 3000KW."

Dwayne neemt een selfie-video op. We horen hem.

Dwayne: Hoi, ik ben Dwayne.

Beschrijver: Daarna horen we Charles tegen de camera van SBB. Op de beelden lopen Dwayne en Charles een boot op.

Charles: We zijn vandaag bij het Loodswezen in Hoek van Holland. We verzorgen het vervoer van loodsen naar de schepen toe en van de schepen af.

Beschrijver: Na Charles komt Dwayne aan het woord. Ondertussen lopen Charles en Dwayne door de machinekamer van het schip.

Dwayne: Ik ben Dwayne Matter, 21 jaar oud. Ik doe de opleiding schipper-machinist beperkt werkgebied. Ik loop stage bij het Nederlands Loodswezen. Als stagiair bij het Nederlands Loodswezen begint je dag met het controleren van je schepen, van de tenders waar we op varen. Dat houdt in: aan boord gaan, gelijk naar beneden naar de machinekamer. Alles nakijken, olie peilen, hydrauliek en elektro nakijken.

Beschrijver: Ze bevinden zich in de machinekamer. We horen Charles tegen Dwayne en daarna Dwayne. Het woord gaat over en weer. Daarna horen we Dwayne over de werkzaamheden.

Charles: Heb je die koppeling gedaan, Dwayne?

Dwayne: Heb ik al nagekeken, zijn goed.

Charles: Was die goed, die stuurboordse?

Dwayne: Ja, het niveau is best.

Vervolgens ben je klaar in de machinekamer dan ga je naar boven. Daar ga je de navigatieapparatuur nakijken. Als dat allemaal gereed is dan teken je af en bel je de meldkamer dat je paraat bent om naar zee te gaan.

Beschrijver: Charles en Dwayne zijn op de brug van het schip. Charles geeft instructie aan Dwayne. Daarna vertelt hij over zijn functie als praktijkopleider.

Charles: Forward, forward, electrical room, engine room, jet room. Die kun je afvinken.

Ik hoop dat ik ze mee kan geven hoe ze zich op moeten stellen aan boord tegenover anderen.

Beschrijver: In deze scene staan Dwayne en Charles buiten bij de boot. Dwayne controleert een onderdeel. We horen hem. In de volgende scene vertelt Dwayne verder over zijn werk. Daarna bevindt hij zich op de brug van de boot en telefoneert hij. Vervolgens deelt hij zijn werkervaringen.

Dwayne: Ja, hij doet het.

Mensen zeggen weleens dat het zeeman zijn een beroep is maar dat is het niet. Zeeman zijn is een levenswijze.

Sector Rozenburg, tender in zicht, is begrepen. We gaan naar Lagerlicht.

Het lastige van het werk is toch het onregelmatige. Je hebt dagdiensten en nachtdiensten. Die duren twaalf uur.

Beschrijver: Dwayne bestuurt de boot. Charles geeft instructie aan Dwayne. In de volgende scene geeft hij feedback over Dwayne.

Charles: Kijk uit als je hier vaart met die binnenvaarders. Die worden gek als je te veel zeeslag maakt.

Wat ik leuk vind aan hem, hij is iemand met respect voor anderen, voor ouderen. Heel sociaal en beleefd.

Beschrijver: Nu geeft Dwayne feedback over Charles.

Dwayne: Het scheelt als je een goede mentor hebt als Charles. En dat de sfeer aan boord goed is.

Beschrijver: In beeld staat "Vakfacts" met daaronder "Schipper-machinist beperkt werkgebied". De vakfacts staan opgesomd in beeld: "vaart meestal in ondiepe wateren", "voert operationele taken uit", "verantwoordelijk voor de lading en navigatie", "bewaakt de veiligheid aan boord", "voert de maritieme communicatie", "werkt op schepen tot 500GT met een vermogen van minder dan 3000KW". De volgende scene geeft weer: "Skills", "Schipper-machinist beperkt werkgebied" met daaronder de benodigde skills: "stressbestendig", "verantwoordelijk", "oplossingsgericht", "buitenmens". Ter afsluiting staat in beeld: "Dit is een productie van beroepsonderwijs (het logo van SBB) bedrijfsleven". "De opnamen voor deze film zijn gemaakt bij één of meer erkende leerbedrijven". Onder de tekst staat het logo van SBB.

Beroep

Beperkt werkgebied betekent: alleen in Nederlandse wateren en niet daarbuiten. Als schipper-machinist beperkt werkgebied vaar je dus alleen in Nederland. Of eigenlijk: niet meer dan 30 zeemijl uit de Nederlandse kust (een zeemijl is 1852 meter). Als schipper-machinist beperkt werkgebied vervoer je goederen met een schip. Je weet hoe je het schip het beste kunt laden, ook als het gaat om gevaarlijke stoffen. Je loopt wacht op de brug van het schip en controleert de positie en de koers van het schip. Als het nodig is verhelp je storingen. Je kan navigeren en manoeuvreren. Je kent je vaargebied goed. Bij jouw leven als schipper-machinist horen onregelmatige diensten. Die draai je samen met je collega's. Soms ben je voor een langere tijd aan boord van het schip. Jij let goed op de veiligheid aan boord. Dankzij jou komen er geen onveilige situaties voor. Jij kunt wel ergens tegen en bent stressbestendig.

Studie in cijfers

Leerweg:
Baankans (op dit moment) 5 Na je opleiding
Landelijk in jouw vakgebied, na je opleiding
Startsalaris €17
Landelijk gemiddeld bruto uurloon Lees meer over studie in cijfers
Afgestudeerden met werk 100%
Landelijk percentage studenten dat 1,5 jaar na behalen van het diploma werk heeft Lees meer over studie in cijfers
Baankans (op dit moment) 5 Na je opleiding
Landelijk in jouw vakgebied, na je opleiding

Check de toekomst van deze sector