Beschrijver: De video gaat over het beroep "Schipper rondvaartboot beperkt vaargebied". Een student schipper rondvaartboot beperkt vaargebied spreekt samen met zijn praktijkopleider over zijn ervaringen en wat er nodig is om als schipper rondvaartboot beperkt vaargebied aan de slag te gaan. Gedurende de video worden sfeerimpressies getoond van zijn beroep en zijn werkomgeving. Aan het eind van de video worden alle kenmerken en de benodigde vaardigheden allemaal op een rijtje gezet.
De video begint met centraal in beeld de titel: "Schipper rondvaartboot beperkt vaargebied". Links onderin staat het logo van SBB. Op de achtergrond staat Zafar en de volgende tekst verschijnt: "Student, Zafar Bakshi". De scene gaat over naar Bastiaan met de volgende tekst in beeld: "Praktijkopleider, Bastiaan Raap". Ze bevinden zich beiden op een rondvaartboot. In beeld staat het volgende weergeven: "Vaart over grachten op een rondvaartboot van het Amsterdamse grachtentype."
Als eerste horen we Zafar. Hij opent een luik van de boot. Daarna vertelt hij over zijn werk.
Zafar: We gaan even kijken naar het olie en het koelwaterpeil.
De opleiding heet schipper rondvaartboot beperkt vaargebied. Die doe ik op het Nova College Maritiem instituut in IJmuiden.
Beschrijver: Bastiaan loopt naar Zafar toe. Zafar zit op de kapiteinsstoel. We horen Bastiaan.
Bastiaan: Zafar, ben je er klaar voor? Alle mensen zijn aan boord. We kunnen een rondje varen.
Beschrijver: Zafar vult Bastiaan verder aan. In de volgende scene ontvangt Zafar de mensen die de boot op komen. Hij ontvangt daarbij de tickets van de passagiers.
Zafar: Dan gaan we er een leuk tochtje van maken.
Welcome on board. You can take your earphones for the audio guide and language. That's for you. Hello, welcome on board.
Beschrijver: Bastiaan neemt het woord over van Zafar. Ondertussen spreekt Zafar in de video door een microfoon tegen de passagiers.
Bastiaan: Stromma is een Zweeds bedrijf. Dat heeft een jaar geleden een Amsterdamse rederij overgenomen. Die ook weer bestond uit drie verschillende rederijen. We hebben in totaal iets van 25 grote boten en 35 kleine bootjes om door de grachten te varen.
Beschrijver: We gaan terug naar Zafar.
Zafar: Mijn werkzaamheden als leerling schipper zijn: het manoeuvreren, het rondvaren van toeristen in de grachten van Amsterdam.
Beschrijver: Het woord gaat weer naar Bastiaan. Daarna geeft hij instructie aan Zafar.
Bastiaan: Je kan een vaaropdracht krijgen dat je een groep ergens in de stad moet ophalen. Dan moet je op een bepaalde tijd zorgen dat je daar bent. De boot klaarleggen en dan komt er een groep, vaak met gids. Meestal is het een uur, soms iets langer, maak je een rondje door de stad.
Dan gaan we via de Korte Prinsengracht richting de Brouwersgracht.
Beschrijver: Na Bastiaan horen we Zafar.
Zafar: Voor mij het leukste om te doen, is de gasten ontvangen aan boord. En het manoeuvreren in de grachten. Ik wil Bastiaan voornamelijk bedanken voor de laatste loodjes. Dus dank je wel daarvoor.
Beschrijver: Bastiaan reageert op Zafar. De video komt aan een einde.
Bastiaan: Dat is fijn.
Beschrijver: In beeld staat "Vakfacts" met daaronder "Schipper rondvaartboot beperkt vaargebied". De vakfacts staan opgesomd in beeld: "bepaalt de vaarroute", "vaart, (ont)meert en ankert het schip", "treedt op als gastheer aan boord van het schip", "zorgt voor onderhoud, schoonhouden en reparaties op het schip", "voorkomt en handelt bij ongevallen en calamiteiten". De volgende scene geeft weer: "Skills", "Schipper rondvaartboot beperkt vaargebied" met daaronder de benodigde skills: "zelfstandig", "verantwoordelijk", "communicatie", "spreekt meerdere talen", "buitenmens". Ter afsluiting staat in beeld: "Dit is een productie van beroepsonderwijs (het logo van SBB) bedrijfsleven". "De opnamen voor deze film zijn gemaakt bij één of meer erkende leerbedrijven". Onder de tekst staat het logo van SBB.