Beschrijver: De video gaat over het beroep "Stuurman werktuigkundige zeevisvaart sw6". Een student stuurman werktuigkundige zeevisvaart sw6 spreekt samen met zijn praktijkopleider over zijn ervaringen en wat er nodig is om als stuurman werktuigkundige zeevisvaart sw6 aan de slag te gaan. Gedurende de video worden sfeerimpressies getoond van zijn beroep en zijn werkomgeving. Aan het eind van de video worden alle kenmerken en de benodigde vaardigheden allemaal op een rijtje gezet.
De video begint met centraal in beeld de titel: "Stuurman werktuigkundige zeevisvaart sw6". Links onderin staat het logo van SBB. Op de achtergrond staat Emile en de volgende tekst verschijnt: "Student, Emile van der Wees". De scene gaat over naar Eric met de volgende tekst in beeld: "Praktijkopleider, Eric van Linden". In beeld staat het volgende weergeven: "Werkt aan boord van een visserschip, voornamelijk op het dek, op de brug en in de machinekamer." Ondertussen worden er beelden getoond van Emile op een boot.
Als eerste neemt Emile het woord. Emile maakt op de beelden de visnetten op de boot gebruiksklaar.
Emile: Ik ben Emile van der Wees en ik ben 19 jaar oud. Ik volg de opleiding stuurman werktuigkundige zeevisvaart en dat doe ik in Katwijk voor Jaczon.
Beschrijver: Na Emile gaat het woord naar Eric. Eric en Emile bevinden zich op de brug van de boot. Eric geeft uitleg aan Emile. In de volgende scene stelt Eric zich voor.
Eric: Hier hebben we de elektronische zeekaart. Zo kunnen we altijd zien waar we zitten op ieder moment van de dag. Heel belangrijk. Vroeger ging dat via papieren zeekaarten maar dat ligt al heel lang achter ons. Je moet goed weten hoe je ermee om moet gaan.
Mijn naam is Eric van Linden. Ik werk voor Jaczon en dat is een onderdeel van Cornelis Vrolijk. We hebben allerlei schepen en sinds 25 jaar ook in de kotter sector.
Beschrijver: Het woord gaat terug naar Emile. Er worden beelden getoond van Emile die een onderdeel aandraait van een machine in de machinekamer. In de volgende scene neemt Emile een selfie-video op.
Emile: Over het algemeen is het vis verwerken. Ik loop ook af en toe mee op de brug, om mee te kijken hoe het gaat. Ik loop ook mee in de machinekamer om alles te controleren of er niks lekt en dat soort dingen. Ook doe ik de afwas en kook ik in de keuken.
Jongens, daar gaan we weer! We kunnen weer naar zee.
Beschrijver: Na Emile horen we Eric. Er worden beelden getoond van Emile die de boot schoonmaakt.
Eric: We vinden het belangrijk om plekken aan stagiairs te bieden. Daar hebben we hele goede ervaringen mee. We willen jonge studenten die ambitie hebben om in de visserij te werken, graag een plek bieden om ze vanaf het begin onze filosofie qua duurzaamheid mee te geven. Zodat ze niet beter weten dan dat het zo gaat.
Beschrijver: Emile geeft nu feedback over zijn werkplek. De video gaat daarna naar een afsluiting.
Emile: Ik heb het heel erg naar mijn zin en kan veel lachen met die gasten. Eigenlijk hebben we nooit een discussie. Wat mij wordt opgedragen dat doe ik en zo leer ik.
Beschrijver: In beeld staat "Vakfacts" met daaronder "Stuurman-werktuigkundige zeevisvaart SW6". De vakfacts staan opgesomd in beeld: "navigeert het visserschip", "onderhoudt en repareert het schip", "handelt bij calamiteiten en ongevallen aan boord", "voert maritieme communicatie", "bereidt het vissen voor", "voert visserijtaken uit op het schip". De volgende scene geeft weer: "Skills", "Stuurman-werktuigkundige zeevisvaart SW6" met daaronder de benodigde skills: "verantwoordelijk", "stressbestendig", "flexibel", "beheerst Engelse taal". Ter afsluiting staat in beeld: "Dit is een productie van beroepsonderwijs (het logo van SBB) bedrijfsleven". "De opnamen voor deze film zijn gemaakt bij één of meer erkende leerbedrijven". Onder de tekst staat het logo van SBB.