Medewerker internationale havenlogistiek

Voor buitenstaanders lijkt de haven soms wel een mierenhoop. Maar als medewerker havenlogistiek weet je ondanks de drukte heel goed wat er gebeurt.

Opleiding niveau
Niveau 2
Opleiding duur
1-2 jaar
Leerweg
bol, bbl

Opleiding

Je leert welke documenten een rol spelen bij internationaal vervoer en hoe je deze moet opstellen en verwerken. Daarnaast leer je meer over havenlogistiek en de douane.

 

De vakken Nederlands, rekenen en burgerschap horen standaard bij deze opleiding en je kunt vaak nog extra keuzedelen kiezen om je verder te specialiseren.

Studie in cijfers

Studenten­tevredenheid 6,8
Landelijk rapportcijfer
Geslaagde studenten 65%
Landelijk percentage in het afgelopen schooljaar
Doorstroom naar andere mbo opleiding 48%
Landelijk percentage na het behalen van een mbo-diploma in het afgelopen schooljaar

Studie in cijfers

Leerweg:
Kans op leerbaan Voldoende
Landelijk in dit vakgebied

Descriptief transcript

"Praktijkleren_ Medewerker Internationale Havenlogistiek"

Beschrijver: De video gaat over het beroep "Medewerker Internationale Havenlogistiek". Een student medewerker internationale havenlogistiek spreekt samen met haar praktijkopleider over haar ervaringen en wat er nodig is om als medewerker internationale havenlogistiek aan de slag te gaan. Gedurende de video worden sfeerimpressies getoond van haar beroep en haar werkomgeving. Aan het eind van de video worden alle kenmerken en de benodigde vaardigheden allemaal op een rijtje gezet.

De video begint met centraal in beeld de titel: "Medewerker Internationale Havenlogistiek". Links onderin staat het logo van SBB. Op de achtergrond staat Romy en de volgende tekst verschijnt: "Student, Romy Leidekker". De scene gaat over naar René met de volgende tekst in beeld: "Praktijkopleider, René Hoofdman". In beeld staat het volgende weergeven: "Organiseert het transport van goederen, en de aankomst en het vertrek van een schip." Op de beelden zit Romy achter een computer.

Romy neemt als eerste het woord. Ondertussen bekijken Romy en René gegevens achter de computer.

Romy: Ik loop stage bij Kramer Group. Eigenlijk bij elke aanvang van de diensten beginnen we met een overdracht. Daarin krijgen we prioriteiten en de openstaande transporten doorgekregen, wat we die dag moeten doen. Daarbij help ik chauffeurs, geef ik de klanten advies en werk ik samen met de poortcheckers en andere afdelingen. Daarbij moet je denken aan de douane, backoffice en de planning van de lichters.

Beschrijver: René en Romy zitten achter de computer. René geeft uitleg aan Romy. In de volgende scene vertelt hij over de werkzaamheden binnen het bedrijf.

René: Romy, we hebben natuurlijk hier containers. Die komen binnen en die zijn bij ons niet bekend. Wat zeggen wij dan? We kijken in het systeem, staat niet in het systeem, dan vragen we aan de chauffeur voor welke rederij hij de container komt brengen.

Je begint aan de balie. Vanuit de balie doe je dus alle handelingen om de chauffeur die aan de balie komt, zodanig in het systeem aan te melden dat hij zonder problemen afgehandeld kan worden in het buitengebied in de operatie.

Beschrijver: Na René horen we Romy. Er staat een persoon aan de balie. Romy helpt de persoon.

Romy: Het is af en toe lastig als iemand geen Engels kent of zich niet echt verstaanbaar kan maken. Zelfs dan met een beetje handen- en voetenwerk en wat non-verbale communicatie, kom je echt al een heel stuk verder.

Kenteken is 88-BG-F1? Deze kant op zetten. Oké, graag gedaan. Doei.

Beschrijver: Na Romy gaat het woord terug naar René.

René: Als een stagiair bij ons vragen heeft, dan kunnen ze altijd bij de eerste lijn terecht bij degene die hen inwerkt. En daarbuiten worden ook vragen beantwoord door een praktijkbegeleider.

Beschrijver: Nu neemt Romy weer het woord. De video gaat daarna naar een afsluiting.

Romy: Ik rijd elke morgen naar mijn werk zonder dat ik het gevoel heb dat ik naar mijn werk ga. En ik denk dat dat wel het belangrijkste onderdeel is ook met lol hebben in je werk. Er is ook geen vraag te veel en dat vind ik ook heel erg fijn.

Beschrijver: In beeld staat "Vakfacts" met daaronder "Medewerker Internationale Havenlogistiek". De vakfacts staan opgesomd in beeld: "organiseert de aankomst, het verblijf in en vertrek van het schip uit de haven", "organiseert het transport van goederen", "stelt documenten op", "verwerkt de administratie". De volgende scene geeft weer: "Skills", "Medewerker Internationale Havenlogistiek" met daaronder de benodigde skills: "meertalig", "verantwoordelijk", "zelfstandig", "oplossingsgericht", "signalerend". Ter afsluiting staat in beeld: "Dit is een productie van beroepsonderwijs (het logo van SBB) bedrijfsleven". "De opnamen voor deze film zijn gemaakt bij één of meer erkende leerbedrijven". Onder de tekst staat het logo van SBB.

Beroep

Als medewerker internationale havenlogistiek heb je een verantwoordelijke baan met een internationaal tintje. Je wordt de spil in het web en het brein in de wereld van de haven. Dit doe je door alle administratie af te handelen van de goederen. De medewerker havenlogistiek klaart goederen in en uit, vraagt vergunningen aan en regelt verzekeringen.

Studie in cijfers

Leerweg:
Baankans (op dit moment) 10 Na je opleiding
Landelijk in jouw vakgebied, na je opleiding
Baankans (op dit moment) 10 Na je opleiding
Landelijk in jouw vakgebied, na je opleiding

Check de toekomst van deze sector

  1. 1

    Wat speelt er in de sector?

    De logistieke sector zorgt ervoor dat producten van de ene plek naar de andere gaan, over de hele wereld. Dit gebeurt via de weg, over zee en door de lucht. Van de fabriek tot de winkel en zelfs tot aan je voordeur. Logistiek is overal om ons heen. De sector speelt een onmisbare rol in hoe de door jou bestelde producten bij jou thuis komen. Zelfs de kleding en gadgets die je koopt, komen vaak van ver en daarvoor is slimme logistiek nodig.

  2. 2

    Hoe ontwikkelt dit beroep zich?

    De logistieke sector gebruikt steeds meer technologie. Denk aan het aansturen van magazijnen met spraakcomputers en het verplaatsen van spullen met robots. Binnen deze sector wordt steeds vaker gewerkt met sensoren, internettoepassingen, nieuwe communicatietechnologieën en zelfrijdende voertuigen. Allemaal om de logistiek steeds slimmer en duurzamer te maken. Innovatie is erg belangrijk om te blijven vernieuwen. Bedrijven in de logistiek gebruiken vaak distributiecentra en andere magazijnen om producten op te slaan. Grotere transportbedrijven doen meer dan alleen vervoeren. Ze regelen ook de opslag en soms zelfs het in elkaar zetten van producten. Hierbij komt veel kijken, zoals digitale systemen voor het verwerken van orders. Er worden robots ingezet voor eenvoudige taken. En automatisch rijdende voertuigen helpen in combinatie met ICT-systemen bij het efficiënt verplaatsen en verzamelen van bestellingen. Goed kunnen omgaan met digitale technologie is dus belangrijk.

  3. 3

    Wat betekent dat voor jou?

    Ben je goed in logisch nadenken en houd je van organiseren? Vind je het leuk om je werk zo eenvoudig mogelijk te maken? Dan past de logistiek bij jou. Tijdens je opleiding leer je alles over het ontvangen, verpakken, sorteren en verzamelen van goederen. En hoe je de kwaliteit controleert, data analyseert en voorraden beheert. Ook leer je bijvoorbeeld hoe een heftruck werkt. Bovendien leer je de nieuwste logistieke technologieën kennen en hoe je zowel zelfstandig als in een team werkt. Je kunt doorgroeien naar een leidinggevende functie, of je kunt je verder specialiseren via een hbo-opleiding richting een hogere functie. Zoals logistiek manager of supply chain manager.