Mediaredactiemedewerker

Schrijven voor kranten, tijdschriften, websites of social media, is dat echt iets voor jou? Als mediaredactiemedewerker weet jij wel wat te doen met tekst, beeld en video.

Opleiding niveau
Niveau 4
Opleiding duur
3-4 jaar
Leerweg
bol

Opleiding

Je leert journalistieke vaardigheden en gespreks- en interviewtechnieken. Je leert hoe online journalistiek wordt bedreven. Media en trends, vormgeven en webdesign, film en fotografie komen allemaal langs tijdens je opleiding. De verwerking en voorbereiding van producties vallen onder jouw verantwoordelijkheid. Daarom bevat de opleiding naast een journalistiek deel ook een technisch en management onderdeel om alle werkzaamheden als mediaredactiemedewerker goed te kunnen vervullen.

 

De vakken Nederlands, Engels, rekenen en burgerschap horen standaard bij deze opleiding en je kunt vaak nog extra keuzedelen kiezen om je verder te specialiseren.

Studie in cijfers

Studenten­tevredenheid 6,9
Landelijk rapportcijfer
Geslaagde studenten 75%
Landelijk percentage in het afgelopen schooljaar
Doorstroom naar hbo 53%
Landelijk percentage na het behalen van een mbo-diploma in het afgelopen schooljaar

Studie in cijfers

Leerweg:
Kans op leerbaan Niet bekend
Voor deze opleiding, in dit jaar

Tekst van de video

"Praktijkleren_ Mediaredactiemedewerker"

Beschrijver: De video gaat over het beroep "Mediaredactiemedewerker". Een student mediaredactiemedewerker spreekt samen met haar praktijkopleider over haar ervaringen en wat er nodig is om als mediaredactiemedewerker aan de slag te gaan. Gedurende de video worden sfeerimpressies getoond van haar beroep en haar werkomgeving. Aan het eind van de video worden alle kenmerken en de benodigde vaardigheden allemaal op een rijtje gezet.

De video begint met centraal in beeld de titel: "Mediaredactiemedewerker". Links onderin staat het logo van SBB. Op de achtergrond staat Dominique en de volgende tekst verschijnt: "Student, Dominique Vissers". De scene gaat over naar Tim met de volgende tekst in beeld: "Praktijkopleider, Tim van der Hammen". Ze bevinden zich op kantoor. In de video neemt Dominique een cameralens uit een tas. In beeld staat het volgende weergeven: "Doet redactiewerk en verzamelt content voor een mediabedrijf."

Dominique neemt een selfie-video op buiten samen met haar collega Ruben. Ruben heeft een microfoon in de hand. Dominique neemt als eerste het woord. In de volgende scene legt ze uit wat haar beroept inhoudt. Ondertussen worden er beelden getoond van Ruben die een persoon interviewt en Dominique die een camera vasthoudt. In een volgende scene neemt ze de telefoon op. Daarna vervolgt ze haar verhaal.

Dominique: Ik sta hier met mijn collega Ruben de verslaggever. We gaan vandaag wat leuke vox pops opnemen. We zijn heel erg benieuwd naar de antwoorden die we gaan krijgen.

Kei TV is een lokale omroep. We zijn een beetje de ogen en de oren van de omgeving. Goedendag met Dominique Vissers.

Ik ben eigenlijk van A tot Z betrokken bij een item.

Beschrijver: Na Dominique horen we Tim.

Tim: Het is altijd heel lekker druk, gezellig en ook wel rommelig. Maar dat maakt het wel weer gezellig met elkaar.

Beschrijver: Na Tim neemt Dominique weer het woord. Ondertussen zijn ze in de video met elkaar in overleg. In de volgende scene laat ze Tim een shotlist zien. Ze vervolgt daarna haar verhaal. In de volgende scene haalt Dominique een camera uit een tas en laat deze zien aan Tim. Daarna geeft ze feedback over Tim.

Dominique: Als eerste ga ik op zoek naar een leuk onderwerp, waar we iets over kunnen maken.

Dit is de shotlist.

Daarna leg ik contact met iemand die daar bijvoorbeeld werkt of betrokken bij is. Dan kan ik eigenlijk drie dingen doen. Of ik ga mee als begeleiding. Of ik ga mee om te filmen. Of ik ga mee als verslaggever.

Ik neem deze camera mee. Ik laat even mijn begeleider zien welke lens we mee gaan nemen.

Als ik met dingen zit, dan kan ik altijd bij Tim terecht dus dat is fijn.

Beschrijver: Dominique zit samen met een collega achter een scherm. Tim stelt Dominique een vraag waarop Dominique reageert. Op hun computerscherm wordt een video afgespeeld.

Tim: Lukt het een beetje hier?

Dominique: We twijfelen een beetje over twee shots of ze misschien beter omgedraaid kunnen worden. Misschien kun jij er even naar kijken?

Beschrijver: Na Dominique gaan we over naar Tim. Ondertussen komt het bordje van SBB in beeld met daarop: "Wij leiden vakmensen op", het logo en "Erkend leerbedrijf".

Tim: Als je een goede mediaredactiemedewerker wilt worden dan heb je toch wel initiatief nodig. Je moet wel een beetje proberen voor jezelf op te komen.

Beschrijver: Dominique komt weer aan het woord. Ondertussen worden er beelden getoond van een collega die haar schetsen laat zien aan Dominique.

Dominique: Je moet van actualiteit houden en op de hoogte zijn van wat er momenteel allemaal speelt.

Beschrijver: Tim neemt het woord over van Dominique.

Tim: Organisatorisch goed kunnen zijn en kunnen plannen.

Beschrijver: Dominique vult Tim aan. De video gaat daarna naar een einde.

Dominique: Je moet stressbestendig zijn. Er komt soms best wel veel tegelijkertijd kijken. Dus dat moet je wel kunnen handelen. Ik vind het echt heel leuk als je uiteindelijk het resultaat ziet en ook hoe mensen erop reageren. Dan voel je je toch wel trots dat jij ook daaraan bijgedragen hebt.

Beschrijver: In beeld staat "Vakfacts" met daaronder "Mediaredactiemedewerker". De vakfacts staan opgesomd in beeld: "doet redactiewerk bij een mediabedrijf", "schrijft en plaatst berichten", "is op zoek naar nieuws", "werkt met moderne (online) communicatiemiddelen", "bereidt werkzaamheden goed voor". De volgende scene geeft weer: "Skills", "Mediaredactiemedewerker" met daaronder de benodigde skills: "taalvaardig en nieuwsgierig", "creatief en communicatief", "betrouwbaar en nauwkeurig", "stressbestendig en flexibel", "samenwerkend en sociaal", "georganiseerd". Ter afsluiting staat in beeld: "Dit is een productie van beroepsonderwijs (het logo van SBB) bedrijfsleven". "De opnamen voor deze film zijn gemaakt bij één of meer erkende leerbedrijven". Onder de tekst staat het logo van SBB.

Beroep

Als mediaredactiemedewerker maak, publiceer en beheer je media-uitingen, zoals artikelen en filmpjes. Voor de organisatie waar je werkt, verzamel je content die kan bestaan uit tekst, beeld, geluid en/of video. Je krijgt een opdracht, overlegt met je opdrachtgever en organiseert vervolgens je eigen werkzaamheden. Hiervoor heb je dus goede communicatieve vaardigheden nodig. Een mediaredactiemedewerker werkt zelfstandig en proactief onder begeleiding van een redacteur of leidinggevende. Van de toekomstige medewerker wordt verder verwacht dat hij stressbestendig, flexibel, leergierig en nieuwsgierig is.

Studie in cijfers

Baankans (op dit moment) 7 Na je opleiding
Landelijk in jouw vakgebied, na je opleiding
Startsalaris €14
Landelijk gemiddeld bruto uurloon Lees meer over studie in cijfers
Afgestudeerden met werk 81%
Landelijk percentage studenten dat 1,5 jaar na behalen van het diploma werk heeft Lees meer over studie in cijfers

Check de toekomst van deze sector

  1. 1

    Wat speelt er in de sector?

    De content die mediaredacteuren maken voor bijvoorbeeld websites, video's, artikelen of redacties moet passen bij een verhaal en de doelgroep. Om dat te begrijpen, kijken mediaredacteuren goed naar wat mensen online doen. Ze gebruiken ook handige en nieuwe hulpmiddelen zoals chatrobots. Soms communiceren ze ook met groepen mensen via communities om een sterke band te krijgen met een verhaal of merk. Mediaredacteuren werken steeds vaker met slimme computerhulpmiddelen en weten hoe en wanneer zij AI programma’s in kunnen zetten bij het maken van content.

  2. 2

    Hoe ontwikkelt dit beroep zich?

    Mediaredacteuren zijn goed in het maken van interessante content zoals video’s of podcasts. Ze begrijpen hoe ze live beeld-, geluid- en geschreven content kunnen maken, hoe ze met hun publiek in contact komen en hoe ze AI in kunnen zetten. Ze weten hoe ze deze content kunnen delen op verschillende plekken op internet. Als ze reclame willen maken, moeten ze weten wat mensen op internet doen. Daarom leren mediaredacteuren over het verzamelen en beheren van gegevens. Ze moeten ook weten hoe nieuwe technologieën zoals virtual- en augmented reality, robotjournalistiek en immersive journalism werken.

  3. 3

    Wat betekent dat voor jou?

    Als mediaredacteur of content creator kun je aan de slag bij mediabedrijven zoals televisiezenders, radiostations, uitgeverijen, kranten, tijdschriften en online mediaplatforms. Ook kun je helpen bij het ontwikkelen van marketingcampagnes en advertentie-inhoud. Bijvoorbeeld in de e-commerce, marketing en reclame-industrie. Je kunt je onderscheiden door je tijdens je opleiding te specialiseren in digitale marketing, data-analyse en nieuwe technologieën. Veel studenten stromen door naar het hbo, zoals naar de opleidingen Journalistiek, Communicatie en Creative business.