Beschrijver: De video gaat over het beroep "Medewerker ICT". Een student medewerker ICT spreekt samen met zijn praktijkopleider over zijn ervaringen en wat er nodig is om als medewerker ICT aan de slag te gaan. Gedurende de video worden sfeerimpressies getoond van zijn beroep en zijn werkomgeving. Aan het eind van de video worden alle kenmerken en de benodigde vaardigheden allemaal op een rijtje gezet.
Â
De video begint met centraal in beeld de titel: "Medewerker ICT". Links onderin staat het logo van SBB. Op de achtergrond staat Max en de volgende tekst verschijnt: "Student, Max van Herk". De scene gaat over naar John met de volgende tekst in beeld: "Praktijkopleider, John Sips". Ze zijn beiden bezig met een laptop. In beeld staat het volgende weergeven: "Installeert en onderhoudt hard- en software en lost storingen op."
Als eerste horen we John. Hij legt Max uit wat er met het apparaat aan de hand is. Daarna horen we hem over Max.
Â
John: Hij laadt wel op maar heel traag. Dus je moet op zoek naar batterijen en deze moet je vervangen. Ik ga ervan uit dat je hiermee uit de voeten kan.
Max doet twee dingen in het bedrijf: een stukje websitebeheer, maar vooral hulp op afstand, problemen oplossen die binnen een kwartier zijn opgelost.
Â
Beschrijver: Max zit achter de computer met een klant te telefoneren. We horen Max.
Â
Max: Zal ik even meekijken? Mijn voornaamste bezigheid is mensen helpen. Informatie geven, verkoopondersteuning hulp op afstand en zorgen dat de klant tevreden is.
De printer doet het niet.
Â
Beschrijver: John neemt het woord over van Max. In een volgende scene zitten ze beiden achter een computer. John legt vervolgens iets uit aan Max.
Â
John: Je moet stressbestendig en zelfverzekerd zijn. Je moet mensenkennis hebben en goed kunnen luisteren naar de klant. Je moet ook vertrouwen kunnen geven aan een gebruiker of de klant dat je het kan oplossen. Daar staat of valt alles mee.
Ik zie dat je ingelogd bent. Dan ga je naar Instellingen.
Â
Beschrijver: Na John gaan we over naar Max.
Â
Max: Mijn dag is top als ik zoveel mogelijk klanten heb geholpen en tevreden heb gesteld. Dat maakt me vrolijk en motiveert om meer werk te doen.
Â
Beschrijver: We horen John iets uitleggen aan Max.
Â
John: Je moet POP inschakelen want IMAP stuurt niet door.
Â
Beschrijver: Max vervolgt zijn verhaal. Ondertussen tonen de beelden hoe ze beiden bezig zijn met een laptopreparatie.
Â
Max: Wat ik heb geleerd op de opleiding is hoe onderdelen met elkaar communiceren en hoe internet en de computer in elkaar steken. Hier pas ik dat toe. Dus het bouwen van nieuwe systemen dan moet je wel weten hoe dat in elkaar zit. Als je dat weet, kan je een hele PC bouwen.
Â
Beschrijver: John geeft feedback over Max.
Â
John: Wat ik denk, snap jij. En wat jij doet, vind ik leuk. Je bent voor mijn bedrijf een toegevoegde waarde. Als ik kijk wat je in korte tijd geleerd en gedaan hebt denk ik: grote complimenten.
Â
Beschrijver: Max neemt een selfie-video op. Op de achtergrond staat een collega. We horen nu Max. Daarna gaat de video naar een einde.
Â
Max: De dag zit er weer op, we gaan naar huis. Ik word thuis afgezet dus dat is mooi.
Â
Beschrijver: In beeld staat "Vakfacts" met daaronder "Medewerker ICT". De vakfacts staan opgesomd in beeld: "onderhoudt computers", "installeert software", "verhelpt storingen", "doet werk op servicedesk", "heeft contact met eindgebruikers". De volgende scene geeft weer: "Skills", "Medewerker ICT" met daaronder de benodigde skills: "vakkundig en nauwkeurig", "oplossingsgericht en leergierig", "geduldig en beleefd", "vasthoudend", "klantgericht en luisterend". Ter afsluiting staat in beeld: "Dit is een productie van beroepsonderwijs (het logo van SBB) bedrijfsleven". "De opnamen voor deze film zijn gemaakt bij één of meer erkende leerbedrijven". Onder de tekst staat het logo van SBB.
Â