Eerste monteur mechatronica

Als eerste monteur mechatronica werk je met je handen én je hoofd. Je combineert metaal-, elektro- en besturingstechniek. Je denkt mee over technieken die je het beste kunt toepassen en je geeft advies aan ontwerpers.

Opleiding niveau
Niveau 3
Opleiding duur
2-3 jaar
Leerweg
bol, bbl
Profiel
Produceren, installeren en energie (techniek)
Richting
Metaal en metalektro
Opleidingscode
25892

Opleiding

Tijdens je opleiding leg je de basis met de vakken elektrotechniek, elektronica en ict. Daarnaast leer je mechanische en elektrische componenten kennen en leer je de principes van hydraulica (waterloopkunde) en pneumatiek (gebruik van perslucht in apparaten). Je leert natuurlijk ook hoe je (onderdelen van) apparaten monteert en stelt. Daarnaast leer je plannen en leiding geven, want als eerste monteur mechatronica ben jij verantwoordelijk voor de begeleiding van een team monteurs.

 

De vakken Nederlands, rekenen en burgerschap horen standaard bij deze opleiding en je kunt vaak nog extra keuzedelen kiezen om je verder te specialiseren.

Studie in cijfers

Leerweg:
Kans op leerbaan Voldoende
Voor deze opleiding, in dit jaar

Descriptief transcript

"Praktijkleren_ Eerste monteur mechatronica"

Beschrijver: De video gaat over het beroep "Eerste monteur mechatronica". Een student eerste monteur mechatronica spreekt samen met zijn praktijkopleider over zijn ervaringen en wat er nodig is om als eerste monteur mechatronica aan de slag te gaan. Gedurende de video worden sfeerimpressies getoond van zijn beroep en zijn werkomgeving. Aan het eind van de video worden alle kenmerken en de benodigde vaardigheden allemaal op een rijtje gezet.

De video begint met centraal in beeld de titel: "Eerste monteur mechatronica". Links onderin staat het logo van SBB. Op de achtergrond staat Jesse en de volgende tekst verschijnt: "Student, Jesse Maatkamp". De scene gaat over naar Johan met de volgende tekst in beeld: "Praktijkopleider, Johan Jansen". Ze staan beiden in een werkplaats. Op de achtergrond bevinden zich grote machines. In de video is iemand aan het lassen. In beeld staat het volgende weergeven: "Maakt en onderhoudt mechatronische machines en apparaten."

Als eerste komt Jesse aan het woord.

Jesse: Ik hou van dingen bouwen. Als er maar iets van techniek in zit dan vind ik het leuk.

Beschrijver: Na Jesse horen we Johan. Ondertussen zoomt de camera naar een bord waarop staat: "tan". Daarna worden er sfeerimpressies getoond van de werkplaats. In de volgende scene zijn Jesse en Johan bezig met een machine.

Johan: Wij maken machines voor de frietindustrie. De onderdelen die we maken in de frietindustrie zijn de bakoven, vriestunnel en de inpakmachines. Dat zijn wel de grootste machines die wij hier hebben.

Eerst die band aan elkaar maken. Pin erin.

Beschrijver: Jesse neemt vervolgens het woord over van Johan.

Jesse: Op mijn opleiding leer ik lassen en tekeningen lezen en dat kun je hier in de praktijk veel beter toepassen. Je leert ermee werken. Je verbetert jezelf.

Beschrijver: De scene gaat terug naar Johan en Jesse die bezig zijn met een machine. We horen nu Johan.

Johan: De tandwielen komen ergens tegenaan nu, hè? Maar de richting is dus die kant op.

Beschrijver: Na Johan gaan we terug naar Jesse. Ondertussen worden er beelden getoond van Jesse die een laskap pakt en gaat lassen.

Jesse: Het is een hele brede opleiding. Je krijgt les over lassen, verspanen, constructie, elektro- en besturingstechniek. Dus je bent eigenlijk van alle markten thuis. Je kunt bij heel veel bedrijven terecht. Je moet een passie voor techniek hebben. Geen twee linkerhanden en je moet een beetje nauwkeurig kunnen werken.

Beschrijver: Jesse heeft een onderdeel vast. Johan geeft Jesse vervolgens uitleg. Ondertussen komt het bordje van SBB in beeld met daarop: "Wij leiden vakmensen op", het logo en "Erkend leerbedrijf". Daarna worden er beelden getoond van Jesse die de hoek van het onderdeel controleert met een winkelhaak. In de volgende scene staat Johan naast Jesse en geeft hij feedback over hem.

Johan: Is het haaks? Super. Andere kant.

Toen Jesse voor anderhalf jaar terug hier binnenkwam, had ik het idee: die jongen is een beetje teruggetrokken. Maar als ik nu kijk nu ik hem anderhalf jaar heb meegemaakt, hij is lekker vrij en durft. Wat ik leuk vind aan praktijkbegeleiding is om de jeugd van de straat te houden en proberen er iets leuks van te maken. Dat ze in de toekomst iets hebben waar ze mee verder kunnen.

Beschrijver: Na Johan horen we Jesse. In de volgende scene heeft Jesse een onderdeel van een machine vast. Aan een zijde van het onderdeel zit een raster. Jesse geeft vervolgens uitleg. Daarna staat hij naast een machinelijn. In de volgende scene neemt hij een selfie-video op. Vervolgens gaat de video naar een einde.

Jesse: Ik kan altijd bij hem terecht als je iets moet weten en ik kan alles vragen.

Dit is het mes. Hier worden de aardappels doorheen geschoten. Zoals je ziet krijg je er patat door.

Ik ben trots op deze lijn. Deze heb ik samen met Matthijs gemaakt. Hier worden aardappels gesneden tot patat.

We zijn nu klaar met werken. En nu door naar de lascursus.

Beschrijver: In beeld staat "Vakfacts" met daaronder "Eerste monteur mechatronica". De vakfacts staan opgesomd in beeld: "installeert mechatronische producten", "doet montage en installatiewerk aan complexe machines", "begeleidt het montageproces", "bouwt montageondergrond", "werkt in een productieruimte", "zorgt voor een veilige werkplek". De volgende scene geeft weer: "Skills", "Eerste monteur mechatronica" met daaronder de benodigde skills: "vakkundig en handig", "technisch en taakgericht", "besluitvaardig", "geconcentreerd en leergierig", "kostenbewust en verantwoordelijk", "gevoel voor veiligheid". Ter afsluiting staat in beeld: "Dit is een productie van beroepsonderwijs (het logo van SBB) bedrijfsleven". "De opnamen voor deze film zijn gemaakt bij één of meer erkende leerbedrijven". Onder de tekst staat het logo van SBB.

Beroep

Volautomatische melkmachines, lasrobots, sorteermachines, kopieermachines, liften: het zijn kenmerkende voorbeelden van mechatronische machines. Hierbij wordt het mechanisme bestuurd door elektronica. Als monteur mechatronica stel je machines samen uit verschillende onderdelen. Soms maak je delen van machines, soms zet je ook complete machines in elkaar. Daarna test je de machine. Dit doe je aan de hand van een werkplan en technische tekeningen die je van je leidinggevende krijgt. Je zorgt ervoor dat het gereedschap in orde is en dat de meetapparatuur goed is ingesteld. Zodra jij afwijkingen ziet, geef je dit door aan je leidinggevende. Na overleg pas je het onderdeel aan en test je alle onderdelen opnieuw.

Studie in cijfers

Leerweg:
Baankans (op dit moment) 10 Na je opleiding
Landelijk in jouw vakgebied, na je opleiding
Startsalaris €14
Landelijk gemiddeld bruto uurloon Lees meer over studie in cijfers
Baankans (op dit moment) 10 Na je opleiding
Landelijk in jouw vakgebied, na je opleiding
Startsalaris €16
Landelijk gemiddeld bruto uurloon Lees meer over studie in cijfers

Check de toekomst van deze sector

  1. 1

    Wat speelt er in de sector?

    De metaal en metalektro is een brede sector. Er worden producten gemaakt zoals auto’s, fietsen, apparatuur voor de gezondheidszorg en onderdelen voor de bouw. Het werk in deze sector verandert snel. Er wordt met elektrische en mechanische machines gewerkt, en ook met computergestuurde systemen. Ook neemt het gebruik van robots toe. Dat maakt het werk afwisselend en uitdagend. Daarnaast werkt de sector aan eisen voor verduurzaming. Er wordt veel aandacht besteed aan hergebruik en recycling van materialen.

  2. 2

    Hoe ontwikkelt dit beroep zich?

    Vakmensen in deze sector houden zich bezig met ontwerpen, productie en logistiek. Zij werken vaak met moderne computergestuurde machines. Daarvoor hebben ze meer kennis nodig van besturingssystemen, 3D printing, lasersnijden en -graveren. Ze kunnen goed vooruitdenken en in de gaten houden of alle processen juist lopen. Ook hebben ze oog voor duurzame productiemethoden en materiaalgebruik. Het zijn mensen die het leuk vinden om bij te blijven met alle nieuwe ontwikkelingen in hun vakgebied. Dat is nodig want de sector zal zich blijven ontwikkelen met slimme technologie, productinnovatie en vernieuwing van processen.

  3. 3

    Wat betekent dat voor jou?

    Je leert technieken, gereedschappen digitale besturingssystemen en machines kennen die in deze sector worden gebruikt. Daar komt meer denkwerk aan te pas. Je leert hoe je verantwoord en zelfstandig (computergestuurde) machines kunnen bedienen. Verder leer je veel over duurzame technieken en materialen. Samenwerken met verschillende vakspecialisten is ook van belang. In je studie is niet alleen aandacht voor technische vaardigheden maar ook voor sociale vaardigheden.