Technicus engineering

Heb jij een idee hoe de automatisering in een fabriek of de verlichting in een tunnel werkt? Dan is dit jouw opleiding wel! Zeker als je ook mee wil werken aan nieuwe energie uit windmolens en zonnepanelen.

Opleiding niveau
Niveau 4
Opleiding duur
3-4 jaar
Leerweg
bol, bbl
Profiel
Produceren, installeren en energie (techniek)
Richting
Metaal en metalektro
Opleidingscode
25919

Opleiding

Tijdens deze opleiding krijg je vaktechnische vakken zoals ontwerpen, installatietechniek, programmeren en technisch tekenen. Ze vormen de basis waarmee je verder kan. Je leert de verschillende materialen, systemen en besturingen kennen. Ook leer je hoe je de kosten kunt berekenen en hoe je een project kunt managen.

 

De vakken Nederlands, Engels, rekenen en burgerschap horen standaard bij deze opleiding en je kunt vaak nog extra keuzedelen kiezen om je verder te specialiseren.

Studie in cijfers

Leerweg:
Studenten­tevredenheid 6,7
Landelijk rapportcijfer
Geslaagde studenten 77%
Landelijk percentage in het afgelopen schooljaar
Studenten­tevredenheid 6,3
Landelijk rapportcijfer
Geslaagde studenten 76%
Landelijk percentage in het afgelopen schooljaar

Studie in cijfers

Leerweg:
Kans op leerbaan Ruim voldoende
Voor deze opleiding, in dit jaar

Descriptief transcript

"Praktijkleren_ Technicus Engineering"

Beschrijver: De video gaat over het beroep "Technicus engineering". Een student technicus engineering spreekt samen met zijn praktijkopleider over zijn ervaringen en wat er nodig is om als technicus engineering aan de slag te gaan. Gedurende de video worden sfeerimpressies getoond van zijn beroep en zijn werkomgeving. Aan het eind van de video worden alle kenmerken en de benodigde vaardigheden allemaal op een rijtje gezet.

De video begint met centraal in beeld de titel: "Technicus engineering". Links onderin staat het logo van SBB. Op de achtergrond staat Guido en de volgende tekst verschijnt: "Student, Guido van Erkelens". De scene gaat over naar Stefan met de volgende tekst in beeld: "Praktijkopleider, Stefan Sprokholt". Guido is de spanning van een systeem aan het meten. In beeld staat het volgende weergeven: "Ontwerpt en ontwikkelt elektrotechnische installaties."

Guido: Op dit moment werk ik in de praktijk nog veel zelf. Zoals een installatie maken. Daarnaast begeleid ik monteurs. Ik bereid ook de projecten voor. Dat houdt in het bestellen van materialen.

Beschrijver: Guido en Stefan zitten achter een computer. We horen Stefan advies geven aan Guido. Daarna vertelt hij over het vak. Ondertussen bestuderen ze afbeeldingen van een stoppenkast.

Stefan: Dit zijn die zekeringen die bovenin staan, die kun je gewoon bestellen. Zie je dat?

Het vak elektrotechniek is eigenlijk alles waar een kabeltje aan zit. Tegenwoordig is bijna alles elektrisch. Kijk maar naar je auto en telefoon. Techniek vind ik hartstikke mooi.

Beschrijver: Guido neemt het woord over van Stefan.

Stefan: Ze willen hier een elektrisch laadpunt plaatsen. Zodat elektrische dienstwagens hier opgeladen kunnen worden. Naarmate de grootte van het project bekijk ik of ik extra mensen nodig heb. Dan neem ik altijd een monteur mee.

Beschrijver: De camera draait naar links en Dennis, een collega van Guido, komt in beeld.

Dennis: Hoi, ik ben Dennis.

Beschrijver: De camera draait weer terug naar Guido. We horen hem nu. In de volgende scene lopen Guido en Dennis door een parkeergarage. Guido geeft uitleg aan Dennis. Daarna vervolgt Guido zijn verhaal over het beroep. In de volgende scene staat Dennis met een boormachine op een ladder en geeft Guido hem advies. Daarna vervolgt hij zijn verhaal.

Guido: Dat is mijn monteur. Die moet ik altijd instrueren. Die laat ik zien wat er moet gebeuren.

Hier aan de rechterkant moet een oplaadpunt komen, daar aan de rechterkant.

Calculatie vind ik toch wel heel moeilijk. Tekenen, engineering. Ik vind dat op school het lastigste onderdeel.

Er echt tegenaan houden.

Ik vind het hartstikke leuk. Vooral de variatie. Verschillende locaties.

Beschrijver: We gaan nu naar Stefan. In de volgende scene loop Stefan naar Guido toe. Guido staat bij een oplaadpunt voor elektrische auto's. Na Stefan horen we Guido.

Stefan: Wat ik met Guido heb, is dat ik soms het idee heb dat ik in de spiegel kijk. Soms noemen ze ons op het werk vader en zoon. Omdat je zo nauw samenwerkt, ontstaat die band gewoon.

Hey, gelukt?

Guido: Ja, het zit er allemaal op.

Stefan: Harstikke mooi, Guido.

Beschrijver: Guido neemt een selfie-video op samen met Dennis. We horen eerst Guido en daarna Dennis. De video gaat daarna naar een afsluiting.

Guido: Wat een speciale dag.

Dennis: Veel beugeltjes erop geschroefd ondertussen. Dus we zijn heel productief bezig geweest.

Beschrijver: In beeld staat "Vakfacts" met daaronder "Technicus engineering". De vakfacts staan opgesomd in beeld: "ontwikkelt of verbetert elektrotechnische systemen", "werkt ontwerpen uit", "doet en begeleidt onderhoudswerk", "maakt begrotingen", "levert projecten op", "voert controles uit". De volgende scene geeft weer: "Skills", "Technicus engineering" met daaronder de benodigde skills: "vakkundig en luisterend", "precies en nauwkeurig", "technisch en planmatig", "samenwerkend", "geconcentreerd", "verantwoordelijk". Ter afsluiting staat in beeld: "Dit is een productie van beroepsonderwijs (het logo van SBB) bedrijfsleven". "De opnamen voor deze film zijn gemaakt bij één of meer erkende leerbedrijven". Onder de tekst staat het logo van SBB.

Beroep

Als technicus engineering ben je een specialist in het maken en in elkaar zetten van ingewikkelde, elektrotechnische producten. Denk daarbij aan automatisering in fabrieken, verlichting en ventilatie in tunnels en systemen voor treinen en trams. Je gebruikt daarbij meestal tekeningen en handleidingen met maten. Je bent een expert die met alle mogelijke, technische installaties uit de voeten kan. Je werkt helemaal zelfstandig en begeleidt ook nieuwe collega’s.

Studie in cijfers

Leerweg:
Baankans (op dit moment) 8 Na je opleiding
Landelijk in jouw vakgebied, na je opleiding
Startsalaris €14
Landelijk gemiddeld bruto uurloon Lees meer over studie in cijfers
Afgestudeerden met werk 96%
Landelijk percentage studenten dat 1,5 jaar na behalen van het diploma werk heeft Lees meer over studie in cijfers
Baankans (op dit moment) 8 Na je opleiding
Landelijk in jouw vakgebied, na je opleiding
Startsalaris €18
Landelijk gemiddeld bruto uurloon Lees meer over studie in cijfers
Afgestudeerden met werk 100%
Landelijk percentage studenten dat 1,5 jaar na behalen van het diploma werk heeft Lees meer over studie in cijfers

Check de toekomst van deze sector

  1. 1

    Wat speelt er in de sector?

    De metaal en metalektro is een brede sector. Er worden producten gemaakt zoals auto’s, fietsen, apparatuur voor de gezondheidszorg en onderdelen voor de bouw. Het werk in deze sector verandert snel. Er wordt met elektrische en mechanische machines gewerkt, en ook met computergestuurde systemen. Ook neemt het gebruik van robots toe. Dat maakt het werk afwisselend en uitdagend. Daarnaast werkt de sector aan eisen voor verduurzaming. Er wordt veel aandacht besteed aan hergebruik en recycling van materialen.

  2. 2

    Hoe ontwikkelt dit beroep zich?

    Vakmensen in deze sector houden zich bezig met ontwerpen, productie en logistiek. Zij werken vaak met moderne computergestuurde machines. Daarvoor hebben ze meer kennis nodig van besturingssystemen, 3D printing, lasersnijden en -graveren. Ze kunnen goed vooruitdenken en in de gaten houden of alle processen juist lopen. Ook hebben ze oog voor duurzame productiemethoden en materiaalgebruik. Het zijn mensen die het leuk vinden om bij te blijven met alle nieuwe ontwikkelingen in hun vakgebied. Dat is nodig want de sector zal zich blijven ontwikkelen met slimme technologie, productinnovatie en vernieuwing van processen.

  3. 3

    Wat betekent dat voor jou?

    Je leert technieken, gereedschappen digitale besturingssystemen en machines kennen die in deze sector worden gebruikt. Daar komt meer denkwerk aan te pas. Je leert hoe je verantwoord en zelfstandig (computergestuurde) machines kunnen bedienen. Verder leer je veel over duurzame technieken en materialen. Samenwerken met verschillende vakspecialisten is ook van belang. In je studie is niet alleen aandacht voor technische vaardigheden maar ook voor sociale vaardigheden.