Consulent commerciële arbeidsbemiddeling

Heb jij een antenne voor commerciële kansen? Als consulent commerciële arbeidsbemiddeling help jij mensen aan een tijdelijke baan en zorg jij ervoor dat bedrijven de juiste mensen inhuren.

Opleiding niveau
Niveau 4
Opleiding duur
3-4 jaar
Leerweg
bol, bbl
Profiel
Economie en ondernemen
Richting
Commercie, groothandel en internationale handel
Code
25875

Opleiding

Je leert werken in de uitzendbranche tijdens je opleiding tot intercedent. Daar hoort sales en communicatie bij, maar ook arbeidsrecht. Je leert hoe je verkoopgesprekken voert met bedrijven en hoe je wervingsgesprekken voert met potentiële kandidaten. Ook leer je hoe je een geslaagde bemiddeling administratief bij kunt houden.

 

De vakken Nederlands, Engels, rekenen en burgerschap horen standaard bij deze opleiding en je kunt vaak nog extra keuzedelen kiezen om je verder te specialiseren.

Studie in cijfers

Studenten­tevredenheid 6,4
Landelijk rapportcijfer
Geslaagde studenten 67%
Landelijk percentage in het afgelopen schooljaar
Doorstroom naar hbo 29%
Landelijk percentage na het behalen van een mbo-diploma in het afgelopen schooljaar

Studie in cijfers

Kans op leerbaan Niet bekend
Landelijk in dit vakgebied

Descriptief transcript

"Praktijkleren_ Consulent Commerciële Arbeidsbemiddeling"

Beschrijver: De video gaat over het beroep "Consulent Commerciële Arbeidsbemiddeling". Een student consulent commerciële arbeidsbemiddeling spreekt samen met haar praktijkopleider over haar ervaringen en wat er nodig is om als consulent commerciële arbeidsbemiddeling aan de slag te gaan. Gedurende de video worden sfeerimpressies getoond van haar beroep en haar werkomgeving. Aan het eind van de video worden alle kenmerken en de benodigde vaardigheden allemaal op een rijtje gezet.

De video begint met centraal in beeld de titel: "Consulent Commerciële Arbeidsbemiddeling". Links onderin staat het logo van SBB. Op de achtergrond staat Kim en de volgende tekst verschijnt: "Student, Kim Smulders". De scene gaat over naar Renee met de volgende tekst in beeld: "Praktijkopleider, Renee Bakker". Op de beelden is te zien dat Kim aan het bellen is met een laptop voor zich. In beeld staat het volgende weergeven: "Bemiddelt namens een uitzendbureau tussen werk en werkzoekenden."

Kim komt als eerste aan het woord. In de volgende scene horen we haar bellen met een kandidaat.

Kim: Mijn werkzaamheden zijn heel divers. Ik plaats vacatures op de website. Vervolgens reageren kandidaten daarop. Dan nodig ik ze uit op gesprek. Dan bied ik ze aan bij de opdrachtgever als ze geschikt zijn.

Komt het uit dat ik je even bel over de administratieve vacature?

Beschrijver: Renee neemt het woord over van Kim. In de scene daarna horen we Renee uitleg geven aan Kim.

Renee: Wat je daarnaast moet kunnen in dit vak is je echt kunnen verdiepen in de wetgeving. Daar komt ook een stuk administratie bij. Als een uitzendkracht gaat starten bij jouw opdrachtgever dan moet er een contract worden getekend, iemand moet een ID-check laten doen. Er zijn formulieren en administratieve handelingen die in orde moeten zijn.

We kunnen een persoonlijk profiel gaan opstellen van de kandidaat. Daar kunnen we inzetten wat de feitelijke gegevens zijn. Dus de leeftijd van een kandidaat en relevante werkervaring.

Beschrijver: Na Renee gaan we terug naar Kim.

Kim: Het is ook belangrijk om goed met stress om te kunnen gaan of met hectiek.

Beschrijver: Renee geeft feedback over Kim.

Renee: Kim doet het heel goed. Enorm leergierig en ze pakt dingen heel snel op. Het is echt iemand die sociaal is en ook commercieel. Die combinatie heb je nodig in het intercedentenvak en daar is ze goed in.

Beschrijver: Kim loopt naar een kandidaat en spreekt hem aan. Daarna vervolgt ze haar verhaal over haar beroep. Ondertussen worden er sfeerimpressie getoond van het gesprek met Kim en de kandidaat.

Kim: Hallo. Welkom.

De sfeer is heel open en informeel. Je bent ook heel vrij. Als je een idee hebt dan word je ook echt gehoord.

Beschrijver: Na Kim vertelt Renee wat er benodigd is om dit beroep uit te oefenen.

Renee: Ik denk dat je heel goed behoeftes moet kunnen aanvoelen van zowel een potentiële kandidaat als een bedrijf. En je moet ook heel goed aanvoelen: Wat is de cultuur binnen een bedrijf? Wat voor type mens heb ik tegenover me zitten en past dat ook?

Beschrijver: Kim en Renee zijn op weg naar een klant. We horen nu Kim. In de volgende scene neemt ze samen met Renee een selfie-video op in de auto.

Kim: Het meest trots ben ik als je mensen die een tijdje geen werk hebben gehad dat je die toch weer die baan kan bieden om hun leven weer op de rit te krijgen.

We zijn onderweg naar de opdrachtgever. We gaan twee kandidaten voorstellen. Dat was het. Doei.

Renee: Doei.

Beschrijver: In beeld staat "Vakfacts" met daaronder "Consulent Commerciële Arbeidsbemiddeling". De vakfacts staan opgesomd in beeld: "werkt op een bureau voor werving, selectie en detachering", "zoekt en bezoekt bedrijven", "houdt administratie bij", "adviseert klanten". De volgende scene geeft weer: "Skills", "Consulent Commerciële Arbeidsbemiddeling" met daaronder de benodigde skills: "representatief en nauwkeurig", "commercieel en sociaal", "ondernemend en enthousiast", "leergierig en stressbestendig", "alert en betrokken", "collegiaal". Ter afsluiting staat in beeld: "Dit is een productie van beroepsonderwijs (het logo van SBB) bedrijfsleven". "De opnamen voor deze film zijn gemaakt bij één of meer erkende leerbedrijven". Onder de tekst staat het logo van SBB.

Beroep

Als intercedent werk jij op een uitzendbureau. Een uitzendbureau stelt mensen ter beschikking aan werkgevers die op zoek zijn naar personeel.
Je zoekt opdrachtgevers die werk in de aanbieding hebben. En je zoekt de juiste medewerkers voor dat werk. Je verzorgt de contracten en de betalingen.

Als intercedent ben je continu op zoek naar de ideale combinatie tussen mensen en bedrijven. De nadruk ligt op het behalen van commerciële doelen, omzet en het werven, binden en boeien van klanten en kandidaten. Je hebt interesse in ontwikkelingen op de arbeidsmarkt.

Studie in cijfers

Baankans (op dit moment) 10 Na je opleiding
Landelijk in jouw vakgebied, na je opleiding

Check de toekomst van deze sector

  1. 1

    Wat speelt er in de sector?

    De flexbranche houdt zich bezig met het verbinden van geschikte kandidaten (werkzoekenden) aan vacatures van werkgevers. Er zijn uitzend- en detacheringbureaus, maar ook bureaus die zich richten op werving en selectie. Deze flexbedrijven werken veel voor sectoren waar een personeelstekort is. Bijvoorbeeld de industrie, transport en logistiek, zorg, bouw en overheid. Belangrijk is dat ze goed alle trends op de arbeidsmarkt volgen. Data spelen daarbij een steeds grotere rol. Door de juiste data te verzamelen en te interpreteren kunnen flexbedrijven hun marktpositie verbeteren. Daarnaast richt de branche zichook op buitenlandse flexwerkers. In de flexbranche zijn kleine en middelgrote bedrijven actief maar ook grote multinationals.

  2. 2

    Hoe ontwikkelt dit beroep zich?

    Consulenten bij een flexorganisatie hebben een commerciële functie. Ze werven kandidaten, en matchen deze met vacatures bij hun klanten. Ze begeleiden de kandidaten bij hun sollicitatie en tijdens hun periode als flexwerker. Daarnaast zorgen ze ervoor dat zij goede relaties met hun klanten houden. En ze halen nieuwe opdrachten (vacatures) binnen. Ook zijn er diverse administratieve werkzaamheden. Zoals het bijhouden van persoonsgegevens, het opstellen van contracten en het verwerken van ziek- en betermeldingen. Daarbij maken consulenten gebruik van moderne digitale systemen, zoals CRM-systemen.

  3. 3

    Wat betekent dat voor jou?

    Als consulent commerciële arbeidsbemiddeling vind je het leuk om targets te halen (elke plaatsing van een kandidaat levert geld op). Je kunt goed multitasken én je kunt goed met mensen omgaan. Met deze opleiding ontwikkel je dan ook goede communicatievaardigheden. Ook leer je hoe je commercieel succesvol kunt zijn, en goede klantrelaties op kunt bouwen. Daarnaast verdiep je je in diverse administratieve werkzaamheden die bij deze functie belangrijk zijnen in het gebruik van digitale systemen. Goed om te weten: Een kwart van de afgestudeerden stroomt door naar een hbo-opleiding op het gebied van HRM, commerciële economie of juridische dienstverlening.