Marketing & communication specialist

Jij weet hoe je een merk goed neerzet! Je denkt in creatieve oplossingen en kiest de juiste strategie op basis van het marktonderzoek dat je hebt gedaan.

Opleiding niveau
Niveau 4
Opleiding duur
3-4 jaar
Leerweg
bol, bbl
Profiel
Economie en ondernemen
Richting
Marketing, communicatie en evenementen
Code
25727

Opleiding

Je leert hoe je marktonderzoek op kunt zetten en hoe je de resultaten kunt gebruiken om jouw product of dienst goed in de markt te zetten. Je leert hoe je communicatie- en mediaplannen opstelt. Styling, naamgeving, slogans, verpakkingen alles heeft invloed op hoe klanten reageren. Wervende teksten schrijven en advertenties beoordelen komen ook voorbij tijdens deze opleiding.

De vakken Nederlands, Engels, rekenen en burgerschap horen standaard bij deze opleiding en je kunt vaak nog extra keuzedelen kiezen om je verder te specialiseren.

Studie in cijfers

Leerweg:
Geslaagde studenten 70%
Landelijk percentage in het afgelopen schooljaar
Geslaagde studenten 72%
Landelijk percentage in het afgelopen schooljaar

Studie in cijfers

Leerweg:
Kans op leerbaan Voldoende
Landelijk in dit vakgebied

Descriptief transcript

"Praktijkleren Marketing & Communication Specialist"

Beschrijver: De video gaat over het beroep "Marketing & communication specialist". Een student marketing & communication specialist spreekt samen met haar praktijkopleider over haar ervaringen en wat er nodig is om als marketing & communication specialist aan de slag te gaan. Gedurende de video worden sfeerimpressies getoond van haar beroep en haar werkomgeving. Aan het eind van de video worden alle kenmerken en de benodigde vaardigheden allemaal op een rijtje gezet.

De video begint met centraal in beeld de titel: "Marketing & communication specialist". Links onderin staat het logo van SBB. Op de achtergrond staat Roos en de volgende tekst verschijnt: "Student, Roos Markus". De scene gaat over naar Danny met de volgende tekst in beeld: "Praktijkopleider, Danny Plasmeijer". Er worden motorboten op het water getoond. In beeld staat het volgende weergeven: "Assisteert bij het opstellen van operationele plannen voor het marketing- en communicatiebeleid."

Roos neemt een selfie-video op en we horen haar. Op de achtergrond is een haven te zien met de eerdergenoemde motorboten.

Roos: Hoi, ik ben Roos en ik laat jullie een dag van mijn stage zien.

Beschrijver: Na Roos komt Danny aan het woord.

Danny: We zijn hier bij Vinkeveen Haven, een watersportcentrum en evenementlocatie. Waar we voor bedrijven, families, kinderen allerlei watersportactiviteiten organiseren.

Beschrijver: Roos zit binnen en print een poster uit. Roos neemt het woord.

Roos: De werkzaamheden die ik hier doe zijn bijvoorbeeld posters maken. Ik werk ook aan de website. Daar kijk ik wat er verbeterd kan worden. Maar ook wat leuk is om nieuw te maken voor op de website.

Beschrijver: We gaan terug naar Danny. Ondertussen worden er beelden getoond van Roos die de planning maakt op een computer.

Danny: Voor marketing en communicatie wat we hier doen, dat is kijken hoe we alles kunnen promoten wat we hier hebben. Dat is het maken van een mediaplanning van wat we wanneer communiceren en willen communiceren.

Beschrijver: Danny en Roos zitten samen aan tafel. Roos neemt als eerste het woord en daarna Danny. Het woord gaat vervolgens over en weer.

Roos: Deze poster heb ik voor het restaurant ontworpen.

Danny: Voor de kaasfondue?

Roos: Ja.

Danny: De tekst is op zich goed. Als je alleen de letters in het wit opmaakt...

Beschrijver: In deze scene geeft Roos feedback over Danny.

Roos: Ik vind Danny een leuke stagebegeleider. Hij is heel goed omdat hij altijd meteen vertelt hoe het zit en niet om de feiten heen draait.

Beschrijver: Na Roos gaan we over naar Danny. Ondertussen worden er beelden getoond van Roos die de menukaarten op tafel zet en de posters ophangt. De video wordt daarna afgesloten.

Danny: Zeker als je een eerste stage volgt is het niet makkelijk om een bedrijf binnen te komen. Dat is spannend. Dat had Roos ook in het begin, maar die had al snel haar plek gevonden. Ze voert de opdrachten goed uit, denkt leuk mee met activiteiten die we bedenken, is ook heel flexibel en heeft het als het goed is erg naar haar zin. We zijn heel tevreden over haar.

Beschrijver: In beeld staat "Vakfacts" met daaronder "Marketing & communication specialist". De vakfacts staan opgesomd in beeld: "helpt bij marktonderzoek", "verzorgt marketing en communicatie activiteiten", "levert management informatie", "verzorgt zakelijke communicatie", "is aanspreekpunt voor klanten". De volgende scene geeft weer: "Skills", "Marketing & communication specialist" met daaronder de benodigde skills: "accuraat", "teamplayer", "flexibel", "commercieel", "communicatief". Ter afsluiting staat in beeld: "Dit is een productie van beroepsonderwijs (het logo van SBB) bedrijfsleven". "De opnamen voor deze film zijn gemaakt bij één of meer erkende leerbedrijven". Onder de tekst staat het logo van SBB.

Beroep

Je brengt je producten onder de aandacht. Je zet ze in de markt. Je bedenkt leuke activiteiten online en offline. Je ontwikkelt en beheert pr-materiaal en je kijkt teksten na. Het bijhouden van de website kan ook tot jouw taken behoren. Je assisteert bij het uitvoeren van marktonderzoek.

Studie in cijfers

Leerweg:
Baankans (op dit moment) 10 Na je opleiding
Landelijk in jouw vakgebied, na je opleiding
Startsalaris €13
Landelijk gemiddeld bruto uurloon Lees meer over studie in cijfers
Afgestudeerden met werk 82%
Landelijk percentage studenten dat 1,5 jaar na behalen van het diploma werk heeft Lees meer over studie in cijfers
Baankans (op dit moment) 10 Na je opleiding
Landelijk in jouw vakgebied, na je opleiding

Check de toekomst van deze sector

  1. 1

    Wat speelt er in de sector?

    Met marketingcommunicatie probeer je de klant over te halen om een aankoop te doen of een dienst af te nemen. Met behulp van data kunnen bedrijven steeds beter inspelen op de (koop)behoeften van klanten. En die data zijn volop beschikbaar. Bijvoorbeeld doordat mensen zelf flink wat data leveren via hun online-activiteiten. Maar met het verzamelen van data ben je er nog niet. Je moet ook kunnen snappen wat die data betekenen. Dat doe je door data-analyse. Daarmee zet je data om in nuttige informatie waarmee je de klant een goed en persoonlijk aanbod kunt doen. In de marketing- en communicatiebranche draait het dus meer en meer om data(analyse), een persoonlijke benadering en gegevensbeheer.

  2. 2

    Hoe ontwikkelt dit beroep zich?

    Er wordt in de toekomst nog meer geautomatiseerd. Daarvoor zetten bedrijven steeds vaker kunstmatige intelligentie in. Bedrijven hebben vaak niet alleen een fysieke winkel, maar bieden hun producten en diensten ook online aan. Of ze verkopen alleen nog maar via e-commerce. Bijvoorbeeld via hun website, een webwinkel, een e-mailnieuwsbrief of via social media.

  3. 3

    Wat betekent dat voor jou?

    Voor een marketing & communication specialist wordt het steeds belangrijker om ICT-kennis te hebben. Je moet vooral goed met de systemen om kunnen gaan. Je stelt de klant centraal en maakt analyses van zijn of haar gedrag. Zo kun je je producten en diensten op maat aanbieden en kiezen klanten sneller voor jouw bedrijf. Om goed in te spelen op de wensen en het gedrag van je klant heb je kennis nodig van de klantreis (de customer journey). Dat is de manier waarop je je klant stap voor stap door het proces van aanschaf van een product of dienst leidt. Dat kan door persoonlijk contact, maar ook geautomatiseerd. Het systeem stuurt je potentiële klant dan bijvoorbeeld automatisch een e-mail als diegene iets van je website heeft gedownload.