Office & management support specialist

Rots in de branding, steun en toeverlaat, dat is wat je bent als je office & management support specialist bent. Jou ontgaat niets, op jou kunnen ze bouwen!

Opleiding niveau
Niveau 4
Opleiding duur
3-4 jaar
Leerweg
bol, bbl

Opleiding

Klantgericht werken, goed communiceren, plannen en organiseren, je leert het allemaal. Je leert werken met programma’s die je helpen in je werk, zodat je teksten kunt redigeren, afspraken kunt inboeken en vergaderruimtes reserveren. Tijdens de opleiding leer je ook hoe je informatie aanlevert aan de managers, hoe je informatie verspreidt onder medewerkers, hoe je deadlines kan bewaken en hoe je ondersteunt bij het draaiend houden van een organisatie.

 

De vakken Nederlands, Engels, rekenen en burgerschap horen standaard bij deze opleiding en je kunt vaak nog extra keuzedelen kiezen om je verder te specialiseren.

Studie in cijfers

Leerweg:
Geslaagde studenten 70%
Landelijk percentage in het afgelopen schooljaar
Geslaagde studenten 72%
Landelijk percentage in het afgelopen schooljaar

Studie in cijfers

Leerweg:
Kans op leerbaan Voldoende
Voor deze opleiding, in dit jaar

Descriptief transcript

In deze videoserie van Samenwerkingsorganisatie Beroepsonderwijs Bedrijfsleven (SBB) vertellen studenten van beroepsopleidingen over hun aankomend vakgebied en over hun stage. Ze doen werkervaring op bij een erkend leerbedrijf. Ook de praktijkopleiders van de studenten komen aan het woord. In deze video vertellen student Maya Alsharaa en praktijkopleider Judith van der Kolk over het vak van office & management support specialist.

(ENERGIEKE MUZIEK)

Beeldtekst:

De Office & Management Support Specialist is de 'rechterhand' van een manager of directielid.

Beeldtekst:

Maya Alsharaa, student Office & Management Support Specialist

MAYA: "Ik loop stage bij Spaarne Gasthuis bij de afdeling ICT."

JUDITH: "De werkzaamheden van een student houden in:

- het plannen van afspraken...

- bezoek ophalen

- actiepuntenlijst updaten

- kantoorartikelen bestellen.

- ondersteunen van het managementteam en met name de CEO van het Spaarne Gasthuis.

Het ontzorgen van alles en iedereen. Mensen moeten binnen

kunnen wandelen voor een vraag, een verzoek, soms een praatje. Soms willen ze wat kwijt en dat vereist

een open-, actieve- en proactieve houding."

COLLEGA 1: "Hey Maya, volgende week begint een nieuwe medewerker. Zou je een bloemetje kunnen regelen?"

MAYA: "Tuurlijk."

COLLEGA 2: "Hey Maya, kun jij een afspraak voor me plannen? Wil je een afspraak maken voor Willow Inventory? Het liefst binnen anderhalve week."

MAYA: "Ja, dat ga ik doen."

COLLEGA 2: "Oké, dank je wel."

JUDITH: "We besteden heel veel tijd aan het stageverslag. Dat kijken we na. We bespreken opdrachten. Ik vraag regelmatig of ze naast me komt zitten. En dan leg ik uit wat ik aan het doen ben. En daar leert ze dan ook weer van."

Judith en Maya zitten samen voor een computer.

JUDITH: "Ik ga je uitleggen hoe het reserveringssysteem werkt want ik heb een grote vergaderzaal nodig. Je drukt hier bijvoorbeeld op reserveringen. Dan kun je kiezen: de zaal of catering."

MAYA (TEGEN DE CAMERA): "Ik vind het lastig als ik dingen niet weet, of mensen niet ken. En wie, waar verantwoordelijk voor is. Dat was in mijn eerste periode. Nu ben ik een aantal maanden verder en begrijp ik het steeds beter."

MAYA (IN EEN VLOG): "Ik ga bloemen bestellen voor een nieuwe collega die binnenkort gaat beginnen."

(ENERGIEKE MUZIEK)

Beeldtekst:

Vakfacts Offive & Management SUpport Specialist:

- treedt op als aanspreekpunt voor klanten

- verwerkt gegevens

- verzorgt zakelijke communicatie

- handelt administratie en financiele zaken af

- levert managementinformatie

- organiseert interne bijeenkomsten.

Skills

- plannen en organiseren

- stressbestendig

- communicatief sterk

- dienstverlenend

- zakelijk

- representatief

Logo Samenwering Beroepsonderwijs en Bedrijfsleven verschijnt in beeld.

SBB, maakt werk van praktijkleren.

Beroep

Je werkt vaak voor managers en directeuren. Je bent klantgericht, denkt vooruit en komt altijd je afspraken na. Het management steunt op jou. Dit werk brengt vaak deadlines met zich mee, dus het is belangrijk dat je stressbestendig bent. Je kunt je zowel schriftelijk als mondeling goed uitdrukken en hebt cijfermatig inzicht. Het controleren van contracten en facturen kan soms een taak zijn. Jij regelt vergaderingen, congressen of reizen. Je hebt regelmatig contact met externen en bent vaak het eerste aanspreekpunt voor een kantoor of directie. Je houdt de website bij, social en intranet. Je voert de huisstijl door en checkt teksten op spelling en aansluiting bij de doelgroep.

Studie in cijfers

Leerweg:
Baankans (op dit moment) 10 Na je opleiding
Landelijk in jouw vakgebied, na je opleiding
Startsalaris €13
Landelijk gemiddeld bruto uurloon Lees meer over studie in cijfers
Afgestudeerden met werk 92%
Landelijk percentage studenten dat 1,5 jaar na behalen van het diploma werk heeft Lees meer over studie in cijfers
Baankans (op dit moment) 10 Na je opleiding
Landelijk in jouw vakgebied, na je opleiding
Startsalaris €14
Landelijk gemiddeld bruto uurloon Lees meer over studie in cijfers
Afgestudeerden met werk 96%
Landelijk percentage studenten dat 1,5 jaar na behalen van het diploma werk heeft Lees meer over studie in cijfers

Check de toekomst van deze sector

  1. 1

    Wat speelt er in de sector?

    Office & Management Support Specialist is een beroep dat je in alle allerlei soorten bedrijven en organisaties tegenkomt. Deze functie is nodig om de organisatie goed te laten draaien. In alle sectoren neemt de computer steeds meer ondersteunende taken over van medewerkers.

  2. 2

    Hoe ontwikkelt dit beroep zich?

    Door e-mail, de online agenda en online toepassingen om te vergaderen veranderen de taken van de managementassistent. Medewerkers en leidinggevenden kunnen steeds makkelijker zelf dingen regelen, zoals afspraken inplannen, vergaderingen organiseren en hun e-mails archiveren. Jij ondersteunt hen daarbij.

  3. 3

    Wat betekent dat voor jou?

    Als Office & Management Support Specialist wordt van jou verwacht dat je klantgericht bent, goed kunt organiseren, flexibel bent en initiatief neemt. Ook moet je jouw collega’s kunnen begeleiden om te kunnen werken met toepassingen als Microsoft Teams, SharePoint en webinars. Dat betekent dat je deze systemen en toepassingen goed moet leren kennen.