Marketing & communication specialist

Jij weet hoe je een merk goed neerzet! Je denkt in creatieve oplossingen en kiest de juiste strategie op basis van het marktonderzoek dat je hebt gedaan.

Opleiding niveau
Niveau 4
Opleiding duur
3-4 jaar
Leerweg
bol, bbl
Profiel
Economie en ondernemen
Richting
Marketing, communicatie en evenementen
Opleidingscode
25727

Opleiding

Je leert hoe je marktonderzoek op kunt zetten en hoe je de resultaten kunt gebruiken om jouw product of dienst goed in de markt te zetten. Je leert hoe je communicatie- en mediaplannen opstelt. Styling, naamgeving, slogans, verpakkingen, alles heeft invloed op hoe klanten reageren. Wervende teksten schrijven en advertenties beoordelen komen ook voorbij tijdens deze opleiding.

De vakken Nederlands, Engels, rekenen en burgerschap horen standaard bij deze opleiding en je kunt vaak nog extra keuzedelen kiezen om je verder te specialiseren.

Studie in cijfers

Leerweg:
Geslaagde studenten 70%
Landelijk percentage in het afgelopen schooljaar
Geslaagde studenten 72%
Landelijk percentage in het afgelopen schooljaar

Studie in cijfers

Leerweg:
Kans op leerbaan Voldoende
Voor deze opleiding, in dit jaar

Tekst van de video

In deze videoserie van Samenwerkingsorganisatie Beroepsonderwijs Bedrijfsleven (SBB) vertellen studenten van beroepsopleidingen over hun aankomend vakgebied en over hun stage. Ze doen werkervaring op bij een erkend leerbedrijf. Ook de praktijkopleiders van de studenten komen aan het woord. In deze video vertellen student Anne Flore Singendonk en praktijkopleider Anne Marie Scheepers over het vak van marketing en communication specialist.

(VROLIJKE MUZIEK)

Beeldtekst:

Een marketing en communication specialist verzorgt online en offline marketing- en communicatieactiviteiten en -middelen

Praktijkopleider Anne Marie Scheepers staat in een binnenruimte voor twee open stellingkasten met veel hangplanten. Op een glazen binnendeur staat de tekst: 'Geef je merk Schmuhl'. Later scrollt ze samen met student Anne Flore door een Macbook.

ANNE MARIE (TEGEN CAMERA): "Bij Schmuhl houden we ons bezig met concept, copy, design. We zijn een bureau dat merken bouwt. En het gedeelte waar Anne Flore hiervoor is, is voor de 'goods'- en de 'gifts'-tak. Dus, om de middelen die voortvloeien uit een merk, in tastbare communicatiezin, op de markt te brengen."

Student marketing en communication specialist Anne Flore zit in een ruimte met op de achtergrond een staande lamp en een flip-over. Later belt ze en typt zij op een toetsenbord.

ANNE FLORE: "Ik heb bijvoorbeeld contact met leveranciers om te vragen of dat ze bepaalde dingen kunnen maken of e-proeven kunnen sturen voor de klanten. Ik stel hele voorstellen op voor de klanten. Dat vind ik vooral leuk, omdat ik dan echt mijn creativiteit erin kan uiten. Ik heb ook contact met klanten. Ik ga weleens op afspraken."

Anne Marie staat in dezelfde ruimte met de twee open stellingkasten met veel hangplanten. Daarnaast is Anne Flore achter een pc te zien waar zij in een programma een hoodie aan het maken is.

ANNE MARIE: "Deze klant had de wens om gave hoodies te maken die de opdruk hadden met hun nieuwe huisstijl. Daar heeft ze wel heel goed geluisterd naar de klant. Vervolgens zijn we terug naar kantoor gegaan, heeft ze een creatief voorstel gemaakt met verschillende soorten hoodies. Hoe de opdrukken erop kwamen, het bepalen van de kleur, gekeken met de leverancier welke kwaliteit voldeed."

Anne Flore zit in dezelfde ruimte met op de achtergrond de staande lamp en de flip-over.

ANNE FLORE (TEGEN DE CAMERA): "Dus ik zou zeggen dat je een goede dag hebt gehad als je echt het perfecte product hebt gevonden, je door kan sturen naar de klant en de klant enthousiast is."

Anne Marie en Anne Flore zitten aan een tafel met een opengeklapte Macbook en een opengeslagen catalogus voor zich.

ANNE FLORE (TEGEN ANNE MARIE): "Ik dacht dus, omdat je tegenwoordig overal zelf je eigen beker moet meenemen: hoe tof is het om gewoon zo'n beker voor te stellen?"

ANNE MARIE (TEGEN ANNE FLORE): "Ja, dat is inderdaad een goeie."

Anne Flore zit aan een houten ronde eettafel in een tussenruimte met glazen wanden en dozen op de grond. Ze filmt zichzelf en praat tegen de camera.

ANNE FLORE (IN VLOG): "Ik ga even een leverancier bellen, want ze hebben echt een supertof nieuw product en ik ben echt heel erg benieuwd hoeveel de voorraad nog is, dus hopelijk genoeg!"

Anne Marie staat in dezelfde ruimte met de twee open stellingkasten met veel hangplanten. Daarnaast is Anne Flore werkend achter een pc te zien.

ANNE MARIE (TEGEN CAMERA): "Als je bij Schmuhl werkt en ik denk dat dat voor elk bureau wel geldt, moet je wel stressbestendig zijn. Dus je moet wel tegen een stootje kunnen in dit vak."

(VROLIJKE MUZIEK)

Beeldtekst:

Vakfacts marketing en communication specialist

- treedt op als aanspreekpunt voor klanten

- verzorgt zakelijke communicatie

- levert managementinformatie

- verzorgt marketing- en communicatieactiviteiten

- voert marktonderzoeken uit

Skills marketing en communication specialist

- flexibel

- dienstverlenend

- representatief

- klantgericht

- organisatietalent

- communicatief

Het logo van Samenwerkingsorganisatie Beroepsonderwijs Bedrijfsleven verschijnt, met als bijschrift: ‘maakt werk van praktijkleren’.

Beroep

Je brengt je producten onder de aandacht. Je zet ze in de markt. Je bedenkt leuke activiteiten online en offline. Je ontwikkelt en beheert pr-materiaal en je kijkt teksten na. Het bijhouden van de website kan ook tot jouw taken behoren. Je assisteert bij het uitvoeren van marktonderzoek.

Studie in cijfers

Leerweg:
Baankans (op dit moment) 10 Na je opleiding
Landelijk in jouw vakgebied, na je opleiding
Startsalaris €13
Landelijk gemiddeld bruto uurloon Lees meer over studie in cijfers
Afgestudeerden met werk 82%
Landelijk percentage studenten dat 1,5 jaar na behalen van het diploma werk heeft Lees meer over studie in cijfers
Baankans (op dit moment) 10 Na je opleiding
Landelijk in jouw vakgebied, na je opleiding

Check de toekomst van deze sector

  1. 1

    Wat speelt er in de sector?

    Met marketingcommunicatie probeer je de klant over te halen om een aankoop te doen of een dienst af te nemen. Met behulp van data kunnen bedrijven steeds beter inspelen op de (koop)behoeften van klanten. En die data zijn volop beschikbaar. Bijvoorbeeld doordat mensen zelf flink wat data leveren via hun online-activiteiten. Maar met het verzamelen van data ben je er nog niet. Je moet ook kunnen snappen wat die data betekenen. Dat doe je door data-analyse. Daarmee zet je data om in nuttige informatie waarmee je de klant een goed en persoonlijk aanbod kunt doen. In de marketing- en communicatiebranche draait het dus meer en meer om data(analyse), een persoonlijke benadering en gegevensbeheer.

  2. 2

    Hoe ontwikkelt dit beroep zich?

    Er wordt in de toekomst nog meer geautomatiseerd. Daarvoor zetten bedrijven steeds vaker kunstmatige intelligentie in. Bedrijven hebben vaak niet alleen een fysieke winkel, maar bieden hun producten en diensten ook online aan. Of ze verkopen alleen nog maar via e-commerce. Bijvoorbeeld via hun website, een webwinkel, een e-mailnieuwsbrief of via social media.

  3. 3

    Wat betekent dat voor jou?

    Voor een marketing & communication specialist wordt het steeds belangrijker om ICT-kennis te hebben. Je moet vooral goed met de systemen om kunnen gaan. Je stelt de klant centraal en maakt analyses van zijn of haar gedrag. Zo kun je je producten en diensten op maat aanbieden en kiezen klanten sneller voor jouw bedrijf. Om goed in te spelen op de wensen en het gedrag van je klant heb je kennis nodig van de klantreis (de customer journey). Dat is de manier waarop je je klant stap voor stap door het proces van aanschaf van een product of dienst leidt. Dat kan door persoonlijk contact, maar ook geautomatiseerd. Het systeem stuurt je potentiële klant dan bijvoorbeeld automatisch een e-mail als diegene iets van je website heeft gedownload.