Fashion retailer

Jij weet wat de laatste modetrends zijn en kent wensen en behoeften van de klant.

Opleiding niveau
Niveau 3
Opleiding duur
2-3 jaar
Leerweg
bol

Opleiding

Modetrends volgen is je dagelijkse werk. Je weet wie de concurrenten zijn, die je in de gaten moet houden. Je leert hoe kleding gemaakt wordt. Je kan de maten van een klant inschatten, bepalen welke kleuren en stijlen bij een bepaald type klant pasen.Je geeft adviezen hoe een kledingstuk kan worden aangepast aan de klant, bijvoorbeeld korter maken en / of innemen. Je leert om de winkel zo aantrekkelijk mogelijk te maken. Omgaan met klanten is de kern van je werkzaamheden. 

Studie in cijfers

Leerweg:
Studenten­tevredenheid 6,9
Landelijk rapportcijfer
Geslaagde studenten 48%
Landelijk percentage in het afgelopen schooljaar
Geslaagde studenten 58%
Landelijk percentage in het afgelopen schooljaar

Studie in cijfers

Leerweg:
Kans op leerbaan Voldoende
Landelijk in dit vakgebied

Descriptief transcript

"Praktijkleren_ Fashion retailer"

Beschrijver: De video gaat over het beroep "Fashion retailer". Een student fashion retailer spreekt samen met haar praktijkopleider over haar ervaringen en wat er nodig is om als fashion retailer aan de slag te gaan. Gedurende de video worden sfeerimpressies getoond van haar beroep en haar werkomgeving. Aan het eind van de video worden alle kenmerken en de benodigde vaardigheden allemaal op een rijtje gezet.

De video begint met centraal in beeld de titel: "Fashion retailer". Links onderin staat het logo van SBB. Op de achtergrond staat Marlot en de volgende tekst verschijnt: "Student, Marlot van Rossum". De scene gaat over naar Rian met de volgende tekst in beeld: "Praktijkopleider, Rian Bevelander". Ze bevinden zich in een kledingwinkel. In beeld staat het volgende weergeven: "Is op de hoogte van de modetrends en kent de modebehoefte van de klant."

Als eerste neemt Marlot het woord.

Marlot: Mijn naam is Marlot van Rossum. Ik doe de opleiding fashion retailer. En ik loop nu stage bij Konijnendijk Mode.

Beschrijver: Na Marlot gaat het woord over naar Rian. Er worden sfeerimpressies getoond van het pand van Konijnendijk mode.

Rian: Ik ben Rian Bevelander en ik ben al meer dan 30 jaar werkzaam bij Konijnendijk Mode als intern begeleider. Als eerste leer ik ze altijd een verkooptraining zodat ze de juiste vragen kunnen stellen aan klanten. Belangrijk is dat je veel open vragen stelt, zodat je de klant heel goed kan helpen.

Beschrijver: In deze scène stelt een klant een vraag aan Marlot. De klant heeft een kledingstuk in haar hand. Marlot helpt vervolgens de klant. In een volgende scène vertelt Marlot over haar werkzaamheden.

Klant: Kan ik even iets aan je vragen?

Marlot: Ja.

Mijn werkzaamheden bestaan hier vooral uit klanten advies geven. Klanten komen hier heel gericht naar toe. Voor bijvoorbeeld een nieuwe outfit voor een feestje. Ik vind het leuk om ze dan te adviseren. Mocht de kleding niet goed of niet fijn zitten dan kunnen we het altijd nog op maat laten maken.

Beschrijver: De scène gaat terug naar de klant en Marlot. Marlot geeft advies aan de klant. Daarna vervolgt ze haar verhaal over haar werkzaamheden.

Marlot: Ja, er zit aan de binnenkant een label. Daarin kunnen we zien dat die van viscose is gemaakt. Dat betekent dat hij van houtvezel is gemaakt. En u kunt hem op 30 graden voor een fijnwas wassen.

Ik heb ook meegeholpen met het marketingteam. Daarvoor hebben wij voor social media kledingsetjes mogen uitzoeken. En ik ben met die kledingsetjes ook zelf op de foto geweest.

Beschrijver: Rian neemt het woord over en geeft feedback over Marlot. Ondertussen hangt Marlot op de beelden nieuwe kleding in de rekken.

Rian: Ik vind Marlot echt een supergoede student. Ze is heel vriendelijk naar de klanten. Ze kan heel goed met alle collega’s overweg en is altijd lekker bezig om de nieuwe collectie in te hangen. Ik vind dat ze het heel erg goed doet.

Beschrijver: Marlot neemt een selfie-video op. Op de achtergrond staat een kledingrek met kleding. We horen haar nu. Ze laat tevens de etalagefiguren met de nieuwe outfits zien. Daarna vertelt ze over haar werk voor de camera van SBB. De video gaat vervolgens naar een afsluiting toe.

Marlot: Hoi, ik ben Marlot. Zoals jullie kunnen zien heb ik hier superleuke nieuwe kleding achter mij hangen. Ik ben vanmiddag bezig geweest om de etalagefiguren een nieuwe outfit te geven. Om klanten te inspireren om deze outfit te kunnen kopen.

Ik ben al een keer eerder mee geweest op inkoop met wat andere collega’s van mij. En daar hebben wij de nieuwste modetrends kunnen bekijken.

Beschrijver: In beeld staat "Vakfacts" met daaronder "Fashion retailer". De vakfacts staan opgesomd in beeld: "Verzamelt en verwerkt mode informatie", "voert eenvoudige patroon- en naaitechnieken uit", "werkt een eenvoudig modeconcept uit", "geeft kledingadvies", "presenteert mode", "houdt zich bezig met social media". De volgende scene geeft weer: "Skills", "Fashion retailer" met daaronder de benodigde skills: "creatief", "representatief", "modebewust", "klantgericht". Ter afsluiting staat in beeld: "Dit is een productie van beroepsonderwijs (het logo van SBB) bedrijfsleven". "De opnamen voor deze film zijn gemaakt bij één of meer erkende leerbedrijven". Onder de tekst staat het logo van SBB.

Beroep

Je hebt contact met de klanten. Rechtstreeks in de winkel, bijvoorbeeld een modespeciaalzaak of vintagewinkel, maar ook op afstand als je voor een webwinkel werkt. Je geeft advies en bent klantvriendelijk. Je hebt verstand van kleding, zonder het zelf te hoeven maken. Je kan goed kleuren en stijlen combineren. De klanten vinden het fijn om speciaal door jou te worden geholpen. Je zorgt dat de winkel en de winkelinrichting er netjes uitziet. Je maakt presentaties in de winkel of op de website, waarbij je aantrekkelijke combinaties van kleuren, stijlen en accessoires maakt. Je bent resultaatgericht, het verkoopresultaat is belangrijk voor het voortbestaan van de winkel.

Studie in cijfers

Leerweg:
Baankans (op dit moment) 10 Na je opleiding
Landelijk in jouw vakgebied, na je opleiding
Baankans (op dit moment) 10 Na je opleiding
Landelijk in jouw vakgebied, na je opleiding

Check de toekomst van deze sector

  1. 1

    Wat speelt er in de sector?

    De modebranche bereikt klanten op verschillende manieren. Er zijn winkels waar je naartoe kunt gaan maar er is ook veel online verkoop via webshops, apps voor je telefoon en sociale media. Door informatie te verzamelen en te bekijken, begrijpen fashion retailers steeds beter wat elke klant wil. Ook beginnen mensen in de modesector meer te begrijpen dat het maken van kleren slecht kan zijn voor de aarde en voor de mensen die kleren maken. Dit zorgt ervoor dat ze proberen op een betere manier kleren te maken, met spullen die de aarde niet zoveel schade toebrengen. En door oude materialen opnieuw te gebruiken.

  2. 2

    Hoe ontwikkelt dit beroep zich?

    Omdat moderetailers steeds vaker, behalve vanuit een winkel in de straat, online verkopen, worden digitale vaardigheden belangrijker. Vandaar dat de presentaties van een fashion retailer er niet alleen in de fysieke winkel, maar ook in de webshop en op de socials, gelikt uit moeten zien. Met aantrekkelijke combinaties van kleuren, stijlen en accessoires. En ook digitaal lukt het de fashion retailer om goede contacten te onderhouden met klanten.

  3. 3

    Wat betekent dat voor jou?

    Werk je voor een mode-onderneming dan staan klantgerichtheid en kledingverkoop centraal. Je geeft kledingadvies en vakspecifieke adviezen. Bijvoorbeeld over pasvormen, maten en stijlen. Maar ook over kleuren, designs, stoffen en soms over het vermaken van kleding. Je bent goed op de hoogte van de laatste modetrends en van de mogelijkheden van het assortiment. De omgang met mensen is een van je sterke punten. Je gaat het gesprek aan en kunt je goed inleven in de wensen en behoeften van klanten.