Fashion designer

Opleiding

Je helpt bij het opzetten van een collectie en begeleidt het ontwerpproces. Ben jij creatief en heb je een oog voor fashion en trends?

Opleiding niveau
Niveau 4
Opleiding duur
3-4 jaar
Leerweg
bol
Profiel
Economie en ondernemen
Richting
Mode
Opleidingscode
25687

Opleiding

Je leert hoe je ontwikkelingen in de mode kunt herkennen en volgen. Je leert werken met stoffen en materialen en leert de confectietechnieken. Je ontdekt hoe ontwerpprocessen lopen en hoe jij die kunt begeleiden. Je leert hoe je stylesheets maakt en wat er nog meer komt kijken bij de productvoorbereiding. 

De vakken Nederlands, Engels, rekenen en burgerschap horen standaard bij deze opleiding en je kunt vaak nog extra keuzedelen kiezen om je verder te specialiseren.

Studie in cijfers

Leerweg: bol
Studenten­tevredenheid 6,8
Landelijk rapportcijfer
Geslaagde studenten 59%
Landelijk percentage in het afgelopen schooljaar
Doorstroom naar hbo 39%
Landelijk percentage na het behalen van een mbo-diploma in het afgelopen schooljaar

Studie in cijfers

Leerweg:
Kans op leerbaan Voldoende
Voor deze opleiding, in dit jaar

Tekst van de video

"Praktijkleren_ Fashion designer"

Beschrijver: De video gaat over het beroep "Fashion designer". Een student fashion designer spreekt samen met haar praktijkopleider over haar ervaringen en wat er nodig is om als fashion designer aan de slag te gaan. Gedurende de video worden sfeerimpressies getoond van haar beroep en haar werkomgeving. Aan het eind van de video worden alle kenmerken en de benodigde vaardigheden allemaal op een rijtje gezet.

De video begint met centraal in beeld de titel: "Fashion designer". Links onderin staat het logo van SBB. Op de achtergrond staat Amber en de volgende tekst verschijnt: "Student, Amber Rijpsma". De scene gaat over naar Elise met de volgende tekst in beeld: "Praktijkopleider, Elise van der Endt". Amber zit achter de computer en werkt ontwerpsoftware voor kleding. In beeld staat het volgende weergeven: "Is trend- en kwaliteitsbewust en volgt actief de ontwikkelingen op modegebied."

Als eerste komt Amber aan het woord.

Amber: Ik doe de opleiding junior stylist in Den Haag.

Beschrijver: Het woord gaat nu naar Elise. Ondertussen worden er beelden getoond van Elise die kleuren van een stof vergelijkt.

Elise: Onze werkzaamheden voor styling zijn voornamelijk stoffen sourcen, nieuwe vormen. We kijken wat de trends zijn momenteel. We vertalen dat naar een collectie die geschikt is voor onze klanten.

Beschrijver: Het woord gaat terug naar Amber. Daarna vertelt ze over haar samenwerking met Elise.

Amber: Ik maak artworks. Ik teken veel in Illustrator en maak ik kledingstukken. Ik ben begonnen met prints. Ik schiet foto's, maak presentaties. Alles wat ik op mijn opleiding doe, heb ik hier ontwikkeld. En het gaat steeds beter.

Ik vind het fijn om met Elise samen te werken. Ze leert me heel veel. Ze kan goed uitleggen. Het is gezellig samen. Het is gewoon heel erg leuk.

Beschrijver: Elise vult Amber aan.

Elise: We kunnen ook goed samen lachen. Dat is ook belangrijk.

Beschrijver: Amber neemt een selfie-video op. Ze laat haar computerscherm en een jurk zien. We horen haar. Daarna vertelt ze over haar werkzaamheden voor de camera van SBB.

Amber: Ik ben overviews aan maken, zoals je ziet, van dit jurkje met streepjes.

De ene keer werk je met babykleding. Dan weer met herenkleding, dames, kindjes. Alles eigenlijk. Binnen mijn stage is het leuk om al die afwisseling te hebben.

Beschrijver: Het woord gaat naar Elise. De video gaat vervolgens naar een afsluiting.

Elise: Wat ik belangrijk vind dat de student meekrijgt, is dat ze zien wat voor werkzaamheden er binnen zo'n bedrijf vallen. Meestal proberen we de student erbij te betrekken. Het is leuk om met Amber samen te werken. Ze is enorm leergierig. Ze wil van alles wat afweten. Ze is heel goed in wat ze doet. Ik denk dat we een topper met Amber in huis hebben.

Beschrijver: In beeld staat "Vakfacts" met daaronder "Fashion designer". De vakfacts staan opgesomd in beeld: "onderbouwt de nieuwe collectie", "werkt de nieuwe collectie uit", "onderzoekt en analyseert", "maakt ontwerpschetsen", "ontwikkelt de samples". De volgende scene geeft weer: "Skills", "Fashion designer" met daaronder de benodigde skills: "beheerst de Engelse taal", "modebewust", "volgt de trends", "zelfstandig", "leergierig", "creatief". Ter afsluiting staat in beeld: "Dit is een productie van beroepsonderwijs (het logo van SBB) bedrijfsleven". "De opnamen voor deze film zijn gemaakt bij één of meer erkende leerbedrijven". Onder de tekst staat het logo van SBB.

Beroep

Als fashion designer werk je samen met de stylist en werk je de nieuwe collectie uit. Je hebt als belangrijke taak om het modebeeld van jouw bedrijf te bepalen. Samen met de stylist werk je de nieuwe collectie uit. Je assisteert bij het zoeken naar inspiratiemateriaal, stoffen en fournituren zoals linten, ritsen en knopen. Daarna leg je vast welke kleuren, stoffen en fournituren zijn uitgekozen om de nieuwe collectie mee te maken. Je werkt elke ontwerpschets uit in een technische tekening. Het is belangrijk dat je op tijd al deze informatie geeft aan de medewerkers van de productieafdeling. Zij kunnen een eerste voorbeeld van het gemaakte kledingstuk (sample) maken. Dit sample beoordeel je samen met de stylist en pas je eventueel aan.

Studie in cijfers

Baankans (op dit moment) 6 Na je opleiding
Landelijk in jouw vakgebied, na je opleiding
Startsalaris €13
Landelijk gemiddeld bruto uurloon Lees meer over studie in cijfers
Afgestudeerden met werk 81%
Landelijk percentage studenten dat 1,5 jaar na behalen van het diploma werk heeft Lees meer over studie in cijfers

Check de toekomst van deze sector

  1. 1

    Wat speelt er in de sector?

    De aandacht voor duurzame modeproductie neemt toe. Mensen beginnen meer te begrijpen dat het maken van kleren slecht kan zijn voor de aarde en voor de mensen die kleren maken. Dit zorgt ervoor dat ze proberen op een betere manier kleren te maken, met grondstoffen en productiemethoden die de aarde niet zoveel schade toebrengen. En door oude materialen opnieuw te gebruiken. Verder wordt er steeds meer online gekocht, dus online verkoopkanalen worden belangrijker. En er komen steeds meer nieuwe productietechnologieën en materialen.

  2. 2

    Hoe ontwikkelt dit beroep zich?

    Digitale tools en technologieën spelen een steeds grotere rol in het ontwerpen van kleding. Denk bijvoorbeeld aan 3D-printen en virtual reality. Fashion designers maken bijvoorbeeld gebruik van computerondersteund ontwerpen (CAD). Ook moeten zij goed op de hoogte zijn van trends en ontwikkelingen in binnen- en buitenland. Je doet trend- en concurrentieonderzoek voor de doelgroep van het bedrijf waar je voor werkt.

  3. 3

    Wat betekent dat voor jou?

    Als fashion designer (stylist) leer je om met behulp van computerprogramma’s digitale collages, dessins, werktekeningen, patronen en maatschema’s te maken. Je leert alles over kleur, materiaal, vorm, afwerking en accessoires. Je werkt ontwerpschetsen uit tot technische tekeningen. Om inspiratie op te doen, bij te blijven of om de productie te checken, reis je regelmatig naar andere landen. Als fashion designer werk je bijvoorbeeld op een styling-afdeling bij een confectie-, productie-, of modebedrijf. Ook kun je natuurlijk je eigen bedrijf opstartten. Goed om te weten: Bijna een derde van de afgestudeerden fashion tailors stroomt door naar het hbo-opleidingen zoals: AMFI (HvA) – Fashion & Business and Development / Fashion & Branding; TMO Doorn – Fashion Business School; Saxion Enschede – Fashion & Textile Technologies of kunstacademies zoals ArtEZ, HKU en Willem de Kooning.