Coördinator internationale havenlogistiek

Havenlogistiek regelt dat goederen in een haven zo snel en efficiënt mogelijk worden verwerkt. Dus dat ze vanaf het schip op de kade worden gezet. En dat ze vanaf de kade doorgaan naar de opslag of naar vervolgtransport. Of andersom: dat goederen op een schip worden geladen.

Opleiding niveau
Niveau 3
Opleiding duur
2-3 jaar
Leerweg
bol, bbl

Opleiding

Je krijgt les in havenlogistiek, hoe de douane werkt en welke documenten nodig zijn bij transport door de haven. Gevaarlijke stoffen worden ook getransporteerd, daar gelden speciale regels voor. Die leer je kennen. In dit beroep heb je veel contact met internationale klanten, de talen Engels en Duits komen dan ook voorbij.

 

De vakken Nederlands, rekenen en burgerschap horen standaard bij deze opleiding en je kunt vaak nog extra keuzedelen kiezen om je verder te specialiseren.

Studie in cijfers

Leerweg:
Geslaagde studenten 76%
Landelijk percentage in het afgelopen schooljaar
Doorstroom naar andere mbo opleiding 35%
Landelijk percentage na het behalen van een mbo-diploma in het afgelopen schooljaar
Studenten­tevredenheid 6,0
Landelijk rapportcijfer
Geslaagde studenten 56%
Landelijk percentage in het afgelopen schooljaar
Doorstroom naar andere mbo opleiding 0%
Landelijk percentage na het behalen van een mbo-diploma in het afgelopen schooljaar

Studie in cijfers

Leerweg:
Kans op leerbaan Ruim voldoende
Landelijk in dit vakgebied

Descriptief transcript

"Praktijkleren_ Coördinator Internationale Havenlogistiek"

Beschrijver: De video gaat over het beroep "Coördinator Internationale Havenlogistiek". Een student coördinator internationale havenlogistiek spreekt samen met haar praktijkopleider over haar ervaringen en wat er nodig is om als coördinator internationale havenlogistiek aan de slag te gaan. Gedurende de video worden sfeerimpressies getoond van haar beroep en haar werkomgeving. Aan het eind van de video worden alle kenmerken en de benodigde vaardigheden allemaal op een rijtje gezet.

De video begint met centraal in beeld de titel: "Coördinator Internationale Havenlogistiek". Links onderin staat het logo van SBB. Op de achtergrond staat Marjolein en de volgende tekst verschijnt: "Student, Marjolein Nijmeijer". De scene gaat over naar René met de volgende tekst in beeld: "Praktijkopleider, René Hoofdman". In beeld staat het volgende weergeven: "Organiseert het transport van goederen en de aankomst en het vertrek van schepen en onderhoudt contact met klanten." Marjolein is aan het werk achter de computer.

Als eerste komt Marjolein aan het woord. Er worden ondertussen beelden getoond van de haven en zeecontainers. In de volgende scene telefoneert ze.

Marjolein: Wij zorgen voor een goede informatiestroom naar de klanten toe. Wij voeren ook documenten in. Dat doen we dan in ons terminalsysteem. Ook krijgen wij dagelijks volle containers, die moeten we laden en lossen op de schepen.

Goedendag, ik heb eventjes een vraagje. Er zijn deze ochtend containers gelost uit Netship en ze zijn gelost onder een T1-document met de verkeerde borgstelling.

Beschrijver: Na Marjolein komt René aan het woord.

René: De werkzaamheden die houden in: het bijwerken van ons terminal operating systeem. De medewerkers beoordelen de status van de containers aan de hand van manifesten die ze krijgen en de douanedocumenten die ze binnenkrijgen.

Beschrijver: Het woord gaat terug naar Marjolein. Er worden beelden getoond van de zeecontainers, vrachtwagens en het computerscherm van Marjolein met daarop de groene bolletjes in het proces. Ondertussen komt het bordje van SBB in beeld met daarop "Wij leiden vakmensen op", het logo van SBB en "Erkend leerbedrijf". In de volgende scene neemt ze een selfie-video op. Op de achtergrond staan haar collega's.

Marjolein: Wij werken met Portbay samen. Daar melden wij containers in voor die we overrijden naar terminals. Als wij een bevestiging krijgen dan zijn alle ballen in principe groen. Het gebeurt ook weleens dat we een rode bol krijgen. Dan kan het zijn de boeking niet klopt, het douanedocument mist of eventueel andere zaken.

Dit zijn mijn lieftallige collega's.

Beschrijver: Het woord gaat naar René.

René: Wat wij van belang vinden binnen de opleiding die zij doen en vooral de stage die ze lopen bij het bedrijf, is dat ze zoveel mogelijk praktijkervaring krijgen over de werkwijze binnen het douanegebied.

Beschrijver: We gaan terug naar Marjolein. Er worden ondertussen beelden getoond van René en Marjolein die een kaart bestuderen van de vaarwegen. In een volgende scene staan ze in de haven met veiligheidskleding en veiligheidshelmen. De video gaat daarna naar een afsluiting.

Marjolein: Ik heb het hier ontzettend naar mijn zin bij Kramer. Ik ben eerst begonnen als baliemedewerkster in 2016. En ik ben sinds 2018 doorgestroomd naar douanemedewerker. En dat vind ik ook mooi aan Kramer. Dat je ook de doorgroeimogelijkheden krijgt. Om jezelf te ontplooien daarin.

Beschrijver: In beeld staat "Vakfacts" met daaronder "Coördinator Internationale Havenlogistiek". De vakfacts staan opgesomd in beeld: "organiseert de aankomst, het verblijf in en vertrek van het schip uit de haven", "organiseert het transport van goederen", "stelt de documenten op", "verwerkt de administratie", "inventariseert klantwensen, informeert en adviseert de klant", "legt contact en onderhoudt netwerk". De volgende scene geeft weer: "Skills", "Coördinator Internationale Havenlogistiek" met daaronder de benodigde skills: "meertalig", "commercieel", "verantwoordelijk", "zelfstandig", "flexibel", "oplossingsgericht", "stressbestendig". Ter afsluiting staat in beeld: "Dit is een productie van beroepsonderwijs (het logo van SBB) bedrijfsleven". "De opnamen voor deze film zijn gemaakt bij één of meer erkende leerbedrijven". Onder de tekst staat het logo van SBB.

Beroep

Werken in de haven betekent: werken in een internationale en dynamische omgeving! Als coördinator internationale havenlogistiek organiseer je het laden en lossen van schepen en vrachtauto’s in de haven. Je houdt contact met allerlei organisaties die daarmee te maken hebben. Je stuurt de medewerkers havenlogistiek aan en je bent contactpersoon voor de klant. Je vraagt de klant naar zijn wensen en adviseert hem. Als er problemen zijn in het transportproces, los je die op.

Studie in cijfers

Leerweg:
Baankans (op dit moment) 10 Na je opleiding
Landelijk in jouw vakgebied, na je opleiding
Afgestudeerden met werk 89%
Landelijk percentage studenten dat 1,5 jaar na behalen van het diploma werk heeft Lees meer over studie in cijfers
Baankans (op dit moment) 10 Na je opleiding
Landelijk in jouw vakgebied, na je opleiding
Afgestudeerden met werk 95%
Landelijk percentage studenten dat 1,5 jaar na behalen van het diploma werk heeft Lees meer over studie in cijfers

Check de toekomst van deze sector