Beschrijver: De video gaat over het beroep "Timmerman". Een student timmerman spreekt samen met zijn praktijkopleider over zijn ervaringen en wat er nodig is om als timmerman aan de slag te gaan. Gedurende de video worden sfeerimpressies getoond van zijn beroep en zijn werkomgeving. Aan het eind van de video worden alle kenmerken en de benodigde vaardigheden allemaal op een rijtje gezet.
De video begint met centraal in beeld de titel: "Timmerman". Links onderin staat het logo van SBB. Op de achtergrond staat Richard en de volgende tekst verschijnt: "Student, Richard Wentzel". De scene gaat over naar Siem met de volgende tekst in beeld: "Praktijkopleider, Siem Koster". Richard en Siem staan beiden in de werkplaats. In beeld staat het volgende weergeven: "De timmerman voert binnen en buiten zelfstandig timmerwerkzaamheden uit bij nieuwbouw, restauratie en onderhoud."
Als eerste komt Richard aan het woord. Er worden ondertussen sfeerimpressie getoond waarop Richard aan het zagen en het aan het timmeren is.
Richard: Ik hou er gewoon van om met mijn handen bezig te zijn. Ik heb toen meegedaan aan de testweek. En het lag me wel met het hout, het timmeren.
Beschrijver: Na Richard komt Siem aan het woord. Ondertussen worden er sfeerimpressie getoond van de werkplaats. Er zijn verschillende collega's te zien die aan het werk zijn aan de werktafels. Richard is hout aan het opmeten. Er komen tevens houtklemmen in beeld. Één collega is hout aan het schaven. Bovendien komt het bordje van SBB in beeld met daarop "Wij leiden vakmensen op", het logo van SBB en "Erkend leerbedrijf". In de volgende scene geeft Siem uitleg aan Richard.
Siem: We leren de jongens alles in het klein wat in de bouw in het groot gebeurt. Dus we leren ze hier de aspecten van: dat kun je verwachten. En het echte timmeren leren ze op het bouwwerk. Dus je moet wel een beetje stevig in je schoenen staan. Niet mekkeren als het een keer regent of als het koud is. Dat is gewoon zo. De bouw is buiten dus 's winters is het even afzien.
Dat is de bedoeling. We gaan dit stellen. We gaan een haakse hoek maken.
Beschrijver: Richard staat naast Siem en geeft feedback over Siem. Ondertussen worden er beelden getoond van hoe ze een tekeningen bestuderen.
Richard: Siem is gewoon een toffe peer om mee te werken. Hij wil je gerust dingen uitleggen. Op werk is het anders want dan zit er meer druk achter. En hier is het van: jongens, doe het rustig aan. Doe het goed.
Beschrijver: Siem neemt het woord over van Richard. In de volgende scene kijkt Siem naar een waterpas en geeft Richard advies.
Siem: Er gaan dingen fout en dat vind ik helemaal niet erg want van de fouten gaan ze leren. Hoe grover de fout, hoe beter ze ervan leren.
Een haartje harder, Richard. Een tikkie nog. Ho. Vast.
Beschrijver: Na Siem gaan we over naar Richard. Op de beelden is Richard aan het timmeren. Hij kijkt vervolgens naar de waterpas. Daarna vervolgt hij zijn verhaal. In de laatste scene neemt Richard een selfie-video op. Hij laat het eindresultaat zien. De video gaat daarna naar een einde.
Richard: Je leert om met meerdere mensen om te gaan, hoe ik dakwerk moet doen, aftimmeren, kozijnen stellen, machinaal.
Hij is perfect.
Uitdagend aan dit werk is dat je nooit weet waar je terecht komt. Het is nooit hetzelfde. De locaties zijn verschillend. Het werk is verschillend. En de problemen die je tegenkomt die je zelf mag oplossen. Het is soms net een soort puzzel. Ik hou van puzzelen. Nu doe je het ook weleens in het groot.
Het ligt er allemaal mooi in. Vakwerk. Prachtig.
Beschrijver: In beeld staat "Vakfacts" met daaronder "Timmerman". De vakfacts staan opgesomd in beeld: "monteert en timmert af", "kent materialen en machines", "leest en begrijpt bouwtekeningen", "overleg goed met zijn baas", "werkt veilig en netjes", "volgt instructies op". De volgende scene geeft weer: "Skills", "Timmerman" met daaronder de benodigde skills: "handig en vakkundig", "samenwerkend", "netjes en veilig", "sterk en fit". Ter afsluiting staat in beeld: "Dit is een productie van beroepsonderwijs (het logo van SBB) bedrijfsleven". "De opnamen voor deze film zijn gemaakt bij één of meer erkende leerbedrijven". Onder de tekst staat het logo van SBB.