Assistant business services

In dit beroep ben jij het visitekaartje van je bedrijf. Je bent sociaal, zakelijk en precies.

Opleiding niveau
Niveau 2
Opleiding duur
2-3 jaar
Leerweg
bol, bbl
Profiel
Economie en ondernemen
Richting
Office
Code
25724

Opleiding

Je leert hoe je bezoekers ontvangt en (telefoon)gesprekken afhandelt. Hoe je de post verzorgt en goederen in ontvangst moet nemen. Ook leer je hoe je een agenda en een reserveringssysteem beheert. En hoe je administratieve gegevens in een geautomatiseerd systeem invoert.

 

De vakken Nederlands, rekenen en burgerschap horen standaard bij deze opleiding en je kunt vaak nog extra keuzedelen kiezen om je verder te specialiseren.

Studie in cijfers

Leerweg:
Geslaagde studenten 70%
Landelijk percentage in het afgelopen schooljaar
Geslaagde studenten 73%
Landelijk percentage in het afgelopen schooljaar

Studie in cijfers

Leerweg:
Kans op leerbaan Matig
Landelijk in dit vakgebied

Descriptief transcript

"Praktijkleren_ Assistant Business Services"

Beschrijver: De video gaat over het beroep "Assistant business services". Een student assistant business services spreekt samen met haar praktijkopleider over haar ervaringen en wat er nodig is om als assistant business services aan de slag te gaan. Gedurende de video worden sfeerimpressies getoond van haar beroep en haar werkomgeving. Aan het eind van de video worden alle kenmerken en de benodigde vaardigheden allemaal op een rijtje gezet.

De video begint met centraal in beeld de titel: "Assistant business services". Links onderin staat het logo van SBB. Op de achtergrond staat Aicha en de volgende tekst verschijnt: "Student, Aicha Mendes de Brito". De scene gaat over naar Jannella met de volgende tekst in beeld: "Praktijkopleider, Jannella Kouwen". Ze bevinden zich in het pand van het Carré College in Rotterdam. In beeld staat het volgende weergeven: "Verricht zelfstandig ondersteunende administratieve werkzaamheden."

Als eerste neemt Aicha het woord die een selfie-video opneemt. Ze staat achter de balie. Op de achtergrond zit Jannella achter de balie. In de volgende scene stelt Aicha zich voor aan de camera van SBB. Ondertussen zit ze met een headset achter de computer en maakt ze notities.

Aicha: Hallo, ik ben Aicha. Dit is mijn lieve collega, Jannella. Het is vrijdag en we zijn hartstikke blij want het is weekend. En we zijn keihard aan het werk.

Mijn naam is Aicha Mendes de Brito. Ik loop stage op het Carré College in Rotterdam bij de Beukelsdijk. De werkzaamheden die ik hier doe is telefoontjes opnemen, brieven sorteren en in postvakjes zetten. Opdrachten van de directeur uitvoeren. Printen en kopiëren meestal. En alle andere administratieve taken.

Beschrijver: In deze scene staat een persoon aan de balie. Aicha stelt hem een vraag waarop de persoon antwoordt. Aicha helpt vervolgens de persoon verder.

Aicha: Hoe laat heeft u uw sollicitatiegesprek?

Persoon: Half drie.

Aicha: Ga ik even kijken. Dan krijgt u van mij een bezoekerspas. Wanneer u vertrekt dan moet u het weer inleveren.

Beschrijver: Na Aicha komt Jannella aan het woord. Ondertussen loopt Aicha in de video mee met de persoon naar waar hij moet zijn. In een volgende scene zitten Aicha en Jannella achter een computer en geeft Jannella uitleg aan Aicha.

Jannella: Het Carré College is een vmbo. Dus daar komen de kinderen vanaf de basisschool terecht. Als kinderen bij mij gezet worden op de receptie voor een stage, dan kijk ik eerst even aan hoe hun communicatie is. Ze krijgen een stappenplan voor de telefooncentrale, hoe je mensen te woord staat.

Kijk, nu zie je dat mijn telefoonnummer bovenin het scherm verschijnt en meneer Arach eronder. Dan kun je het icoontje van mij verbinden met het telefoontje van de directeur.

Beschrijver: Na Jannella gaan we weer terug naar Aicha.

Aicha: Ik heb niet echt iets dat ik niet leuk vind want ik zit hier gewoon op mijn plek. Ik ga altijd blij van huis en ik ga ook weer blij naar huis.

Beschrijver: Jannella en Aicha staan naast elkaar. Jannella geeft feedback over Aisha. De video gaat daarna naar een afsluiting.

Jannella: Jij bent een hele lekkere expressieve meid en eigenlijk hebben we je wat rustiger moeten temperen in plaats van aanmoedigen want het gaat supergoed.

Beschrijver: In beeld staat "Vakfacts" met daaronder "Assistant business services". De vakfacts staan opgesomd in beeld: "ontvangt bezoekers", "houdt voorraden bij", "handelt telefoongesprekken af", "verzorgt inkomende en uitgaande post", "verwerkt administratieve gegevens in een systeem". De volgende scene geeft weer: "Skills", "Assistant business services" met daaronder de benodigde skills: "zelfstandig", "collegiaal", "communicatief", "verantwoordelijk", "kan hoofd- van bijzaken onderscheiden". Ter afsluiting staat in beeld: "Dit is een productie van beroepsonderwijs (het logo van SBB) bedrijfsleven". "De opnamen voor deze film zijn gemaakt bij één of meer erkende leerbedrijven". Onder de tekst staat het logo van SBB.

Beroep

Als assistent business services hoor je alles, zie je alles, weet én regel je alles. Je hebt veel verschillende taken. Je houdt netjes de mail bij en neemt de telefoon aan, haalt de post op en onderhoudt contacten met medewerkers en klanten. Je hebt veel afwisselende taken. Je bent  sociaal en klantgericht en je vindt het leuk om dingen te regelen. 

Studie in cijfers

Leerweg:
Baankans (op dit moment) 9 Na je opleiding
Landelijk in jouw vakgebied, na je opleiding
Startsalaris €11
Landelijk gemiddeld bruto uurloon Lees meer over studie in cijfers
Afgestudeerden met werk 66%
Landelijk percentage studenten dat 1,5 jaar na behalen van het diploma werk heeft Lees meer over studie in cijfers
Baankans (op dit moment) 9 Na je opleiding
Landelijk in jouw vakgebied, na je opleiding
Startsalaris €15
Landelijk gemiddeld bruto uurloon Lees meer over studie in cijfers

Check de toekomst van deze sector

  1. 1

    Wat speelt er in de sector?

    Assistant Business Services is een beroep dat je in alle bedrijfstakken, sectoren en branches tegenkomt. In alle sectoren is er steeds meer automatisering en werken de mensen met verschillende computersystemen. Dat varieert van telefoniesystemen tot toegangspassen en van online agendabeheer tot scannen van documenten. Maar niet alles kan geautomatiseerd worden.

  2. 2

    Hoe ontwikkelt dit beroep zich?

    Natuurlijk kunnen heel veel taken door de computer worden gedaan. Maar wat de computer niet kan, dat moet de Assistant Business Services kunnen. Taken als een vriendelijke ontvangst van bezoekers, een goed en nuttig telefoongesprek voeren en weten naar wie je moet doorverbinden zijn voorbeelden van zulke werkzaamheden. Net als iemand helpen als hij of zij er zelf even niet uitkomt met een bepaald systeem.

  3. 3

    Wat betekent dat voor jou?

    Je houdt ervan om met mensen te werken en hen zo goed mogelijk te helpen. Ook leer je te werken met systemen voor digitale telefonie en een juiste behandeling van de inkomende en uitgaande post. Je moet zorgvuldig kunnen werken en klanten en collega’s netjes en vriendelijk kunnen helpen.