Allround assistant business services

Ben jij precies en hou je van overzicht? Dan is dit beroep vast leuk voor jou. Je verzorgt de administratie op het gebied van marketing, personeelszaken, financiën en/of juridische diensten.

Opleiding niveau
Niveau 3
Opleiding duur
2-3 jaar
Leerweg
bol, bbl
Profiel
Economie en ondernemen
Richting
Office
Opleidingscode
25723

Opleiding

Tijdens de opleiding leer je hoe je collega's kunt ontzorgen. Bijvoorbeeld bij financiële processen of het maken van van planningen. Agendabeheer, archiveren en omgaan met klanten komen ook voorbij tijdens de opleiding. Maar ook hoe je de voorraad op peil houdt of hoe je nieuwsbrieven maakt. Een heel veelzijdige opleiding dus.

 

De vakken Nederlands, rekenen en burgerschap horen standaard bij deze opleiding en je kunt vaak nog extra keuzedelen kiezen om je verder te specialiseren.

Studie in cijfers

Leerweg:
Geslaagde studenten 65%
Landelijk percentage in het afgelopen schooljaar
Geslaagde studenten 60%
Landelijk percentage in het afgelopen schooljaar

Studie in cijfers

Leerweg:
Kans op leerbaan Voldoende
Voor deze opleiding, in dit jaar

Tekst van de video

"Praktijkleren Allround Assistant Business Services"

Beschrijver: De video gaat over het beroep "Allround assistant business services". Een student allround assistant business services spreekt samen met zijn praktijkopleider over zijn ervaringen en wat er nodig is om als allround assistant business services aan de slag te gaan. Gedurende de video worden sfeerimpressies getoond van zijn beroep en zijn werkomgeving. Aan het eind van de video worden alle kenmerken en de benodigde vaardigheden allemaal op een rijtje gezet.

De video begint met centraal in beeld de titel: "Allround assistant business services". Links onderin staat het logo van SBB. Op de achtergrond staat Sabrine en de volgende tekst verschijnt: "Student, Sabrine de Waal". De scene gaat over naar Marcella met de volgende tekst in beeld: "Praktijkopleider, Marcella Niehoff". Ze zitten beiden achter een computer op kantoor. In beeld staat het volgende weergeven: "Inzetbaar bij klantenservice, marketing, HR, administratie, facilitair, financiën of juridische diensten."

Als eerste komt Sabrine aan het woord. Ondertussen wordt in de video ingezoomd op de ruit van hun werkplek waarop staat "Secretariaat O&B". Tevens komt het bordje van SBB in beeld waarop staat "Wij leiden vakmensen op", het logo van SBB en "Erkend leerbedrijf". Er worden bovendien sfeerimpressies getoond van Sabrine die telefoneert en een overleg heeft met mede secretaresses.

Sabrine: Ik ben Sabrine de Waal. Ik ben 26 jaar. Ik werk bij het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. Mijn dagelijkse werkzaamheden zijn het beheren van agenda's van managers. Ik neem de telefoon aan en ik beantwoord e-mails. Ik meld bezoekers aan en ik haal bezoekers op. Ik boek vergaderzalen en ik bestel lunch. Er zijn heel veel dingen die ik leuk vind aan het vak. Je hebt veel contact met andere mensen. Vooral het contact met de managers hebben. Het samenwerken vooral ook met het team, met de secretaresses samen. Het samenwerken met mijn begeleidster. En de werkzaamheden vind ik ook heel leuk om te doen.

Beschrijver: Na Sabrine komt Marcella aan het woord. Ondertussen zijn Marcella, Sabrine en nog een collega te zien in een overleg. Er wordt ingezoomd op de ruit van de werkplek waarop staat "Samenwerkplek".

Marcella: Ik ben Marcella Niehoff. Ik ben werkzaam bij het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. Het ministerie wat zich vooral bezighoudt met zorgen dat je goed onderwijs krijgt. Wat van de cultuur meekrijgt en wetenschap. Ik ben zelf managementassistent. Dat houdt in dat ik managers ondersteun.

Beschrijver: Na Marcella gaan we terug naar Sabrine. In de volgende scene horen we Sabrine een vraag stellen aan de collega in het overleg. Ze zit tegenover de collega met voor haar een laptop.

Sabrine: We hebben samen eerst de agenda van een collega van ons gedaan. Daarbij heeft Marcella mij begeleid. Ze liet mij alles zien hoe alles moet. En ook samen mijn agenda-overleg met de collega gedaan.

Had je ook rekening gehouden dat je met vakantie gaat met de kerst?

Beschrijver: Marcella neemt het woord over van Sabrine.

Marcella: Als ze vragen heeft kan ze bij mij terecht. Ik vind het vooral belangrijk dat ze vragen stelt. Ik heb liever dat ze mij vijf keer te veel vraagt dan een keer te weinig.

Beschrijver: We horen nu Sabrine weer.

Sabrine: Een werkproces die ik moet maken voor mijn opleiding vind ik lastig qua opbouw want ik heb moeite met hoe ik moet beginnen. Dat vind ik wel lastig.

Beschrijver: Marcella en Sabrine zitten naast elkaar achter de computer. Marcella geeft uitleg aan Sabrine. Sabrine geeft vervolgens reactie. Daarna vervolgt Sabrine haar verhaal over haar beroep.

Marcella: Dus via Meetingselect en dan kun je een locatie boeken. Weet je nog hoe dat moet?

Sabrine: Ja, ik heb het ook opschreven in mijn boekje. Dus ik neem aan dat het wel moet lukken.

Ik hoop in de toekomst bij deze organisatie te kunnen blijven. En dan ook verder te leren en mijn niveau 4 hier te behalen.

Beschrijver: Sabrine heeft een klapper vast en bergt deze op in een kast. Marcella loopt langs haar en komt aan het woord. Sabrine reageert daar vervolgens op.

Marcella: Dat kun je ook weer van je lijstje afstrepen.

Sabrine: Ja, mooi, ik ben blij.

Beschrijver: Marcella staat naast Sabrine en geeft feedback over haar.

Marcella: Dat ze gewoon heel erg leergierig is, ze pakt het snel op en ik zie dat ze hard werkt.

Beschrijver: Na Marcella horen we Sabrine.

Sabrine: Dat is heel leuk om te horen. Ik leer heel veel van Marcella. Ze weet alles goed uit te leggen en de klik is er zeker.

Beschrijver: Marcella beaamt wat Sabrine vertelde.

Marcella: Zeker waar. Daar ben ik het mee eens.

Beschrijver: Ze geven elkaar een high five en we horen Sabrine. De video gaat daarna naar een einde.

Sabrine: Het is een wrap!

Beschrijver: In beeld staat "Vakfacts" met daaronder "Allround assistant business services". De vakfacts staan opgesomd in beeld: "spreekt klanten en relaties aan", "beheert agenda's", "reserveert locaties", "verwerkt zakelijke communicatie", "voert marketing en communicatie-werkzaamheden uit", "controleert betalingen en ontvangsten". De volgende scene geeft weer: "Skills", "Allround assistant business services" met daaronder de benodigde skills: "stressbestendig", "gestructureerd", "flexibel", "servicegericht", "zorgvuldig", "proactief". Ter afsluiting staat in beeld: "Dit is een productie van beroepsonderwijs (het logo van SBB) bedrijfsleven". "De opnamen voor deze film zijn gemaakt bij één of meer erkende leerbedrijven". Onder de tekst staat het logo van SBB.

Beroep

Als assistent business services hoor je alles, zie je alles, weet én regel je alles. Je hebt veel verschillende taken. Je houdt netjes de mail bij en neemt de telefoon aan, haalt de post op en onderhoudt contacten met medewerkers en klanten. Je hebt veel afwisselende taken. Je bent  sociaal en klantgericht en je vindt het leuk om dingen te regelen. 

Studie in cijfers

Leerweg:
Baankans (op dit moment) 10 Na je opleiding
Landelijk in jouw vakgebied, na je opleiding
Startsalaris €13
Landelijk gemiddeld bruto uurloon Lees meer over studie in cijfers
Afgestudeerden met werk 84%
Landelijk percentage studenten dat 1,5 jaar na behalen van het diploma werk heeft Lees meer over studie in cijfers
Baankans (op dit moment) 10 Na je opleiding
Landelijk in jouw vakgebied, na je opleiding
Startsalaris €14
Landelijk gemiddeld bruto uurloon Lees meer over studie in cijfers
Afgestudeerden met werk 94%
Landelijk percentage studenten dat 1,5 jaar na behalen van het diploma werk heeft Lees meer over studie in cijfers

Check de toekomst van deze sector

  1. 1

    Wat speelt er in de sector?

    Allround Assistant Business Services is een beroep dat je in alle bedrijfstakken, sectoren en branches tegenkomt. Je komt meestal te werken in een kleinere organisatie. Die hebben namelijk wel werk op het gebied van HR, financieel/marketing en communicatie. Maar vaak is er te weinig werk om voor elke taak een apart persoon aan te nemen. Daarom combineren zij deze taken voor één “allround” medewerker. Ook maken deze organisaties steeds meer gebruik van software en computersystemen.

  2. 2

    Hoe ontwikkelt dit beroep zich?

    Doordat er veel taken geautomatiseerd worden, is er minder administratief werk te doen. Dat doet namelijk de slimme software voor jou. Ook het invoeren van gegevens gebeurt meestal automatisch of wordt zelfs door de klanten zelf gedaan. Zij werken dan bijvoorbeeld rechtstreeks in het systeem of de app van de organisatie. Zo kunnen klanten steeds meer zelf doen, terwijl ze daar vroeger de hulp van een medewerker bij nodig hadden.

  3. 3

    Wat betekent dat voor jou?

    Juist omdat klanten steeds meer zelf kunnen regelen stellen ze hogere eisen aan een bedrijf. Je wilt immers niet dat je van alles zelf moet doen en vervolgens niet goed geholpen wordt. En daarin speelt de Allround Assistant Business Services een belangrijke rol. Je moet zorgvuldig kunnen werken en klanten en collega’s netjes en vriendelijk kunnen helpen. Ook leer je tijdens de opleiding “soft skills”, bijvoorbeeld goed kunnen luisteren, weten wat je kunt beloven én dat ook waarmaken, omgaan met conflicten en je verantwoordelijkheid nemen. Ook goede taalbeheersing is belangrijk, en dat kun je leren tijdens deze opleiding.