Beschrijver: De video gaat over het beroep "Uitvoerend bakker". Een student uitvoerend bakker spreekt samen met haar praktijkopleider over haar ervaringen en wat er nodig is om als uitvoerend bakker aan de slag te gaan. Gedurende de video worden sfeerimpressies getoond van haar beroep en haar werkomgeving. Aan het eind van de video worden alle kenmerken en de benodigde vaardigheden allemaal op een rijtje gezet.
De video begint met centraal in beeld de titel: "Uitvoerend bakker". Links onderin staat het logo van SBB. Op de achtergrond staat Dewi en de volgende tekst verschijnt: "Student, Dewi Goemans". De scene gaat over naar Gaby met de volgende tekst in beeld: "Praktijkopleider, Gaby Akkrum". Ze staan beiden in een bakkerij. Op de achtergrond bevinden zich cupcakes. In beeld staat het volgende weergeven: "Maakt brood en/of banketproducten bij een (ambachtelijke) bakkerij."
Als eerste komt Gaby aan woord. Ze geeft uitleg aan Dewi. Ze hebben een cake voor zich op een draaiend plateau. Dewi brengt een laag aan op de cake.
Gaby: Dus deze wat meer ronddraaien terwijl je beweegt. Dan kun je het met je andere hand op deze manier makkelijker uitsmeren.
Beschrijver: Na Gaby horen we Dewi.
Dewi: Mijn werkzaamheden hier zijn paté sablees maken, beslag maken, taarten in de oven zetten en cupcakes doe ik ook soms.
Beschrijver: We gaan weer terug naar Gaby.
Gaby: We hebben zojuist een webshopbestelling binnengekregen voor 48 cupcakes.
Beschrijver: We horen nu Dewi.
Dewi: En wat voor cupcakes?
Beschrijver: Gaby beantwoordt de vraag van Dewi. Daarna vervolgt Gaby haar verhaal over haar werk. Er worden beelden getoond van de zaak, cupcakes en taarten. In de video voegt Dewi sojamelk toe aan het beslag. Ze mixt vervolgens het beslag met een mixer.
Gaby: Je mag beginnen met de red velvet.
Dit is een Amerikaanse bakkerij of eigenlijk een boetiek-bakkerij. We maken hier voornamelijk Amerikaanse taarten. Dus red velvet, cheesecake, carrot cake en cupcakes. De opleiding is best wel divers en je kunt echt alle kanten op. Van traditionele brood- en banketbakker, waarbij je je meer richt op het brood tot het werken in een fabrieksbakkerij. Het is wat je er zelf van wilt maken.
Beschrijver: Dewi komt aan het woord. Op de beelden doet Dewi het beslag in een spuitzak en spuit ze het beslag in een cupcakevorm.
Dewi: Op school leerde ik koekjes maken, brood en hartige dingen. En nu begin ik meer te leren over taarten. Wat ik het leukste vind, is het beslag maken. Omdat je dan de ingrediënten bij elkaar kunt halen en er één ding van maakt. En dan de uitkomst ervan zien.
Beschrijver: Het woord gaat naar Gaby.
Gaby: Een traditionele banketbakker of broodbakker start om vijf uur of eerder. We hebben het geluk dat we hier niet voor zeven uur in de ochtend beginnen.
Beschrijver: Dewi heeft de spuitzak met beslag vast. Ze stelt een vraag aan Gaby waarop Gaby antwoordt.
Dewi: Ik heb nog over. Wat moet ik hiermee?
Gaby: Dat mag je verdelen over deze en deze.
Beschrijver: Dewi vervolgt haar verhaal. In de volgende scene neemt ze een selfie-video op. Ze heeft twee dozen met gebak vast.
Dewi: Waar ik het meest trots op ben, is dat ik meer open ben, dat ik meer dingen durf te doen. En dat ik niet meer zo verlegen ben.
Ik ga even de klanten blij maken.
Beschrijver: Het woord gaat terug naar Gaby. Ondertussen plaatst Dewi in de video de cupcakes in de oven. Na het verhaal van Gaby gaat de video naar een afsluiting.
Gaby: Een eigen, goede smaak om in te brengen is wel heel belangrijk. Enthousiasme natuurlijk. Doorzettingsvermogen. Want er zijn weleens recepten die moeilijk uit te voeren zijn zoals macarons. En heel veel passie.
Beschrijver: In beeld staat "Vakfacts" met daaronder "Uitvoerend bakker". De vakfacts staan opgesomd in beeld: "maakt brood en/of banketproducten", "bereidt werk voor", "kent verschillende technieken", "werkt volgens de hygiëneregels", "weet veel over grondstoffen". De volgende scene geeft weer: "Skills", "Uitvoerend bakker" met daaronder de benodigde skills: "vakmanschap", "gedisciplineerd en samenwerkend", "schoon en hygiënisch", "fit en uitgerust", "veilig", "creatief en oog voor detail". Ter afsluiting staat in beeld: "Dit is een productie van beroepsonderwijs (het logo van SBB) bedrijfsleven". "De opnamen voor deze film zijn gemaakt bij één of meer erkende leerbedrijven". Onder de tekst staat het logo van SBB.