Allround medewerker facilitaire dienstverlening

Jij weet echt alles van het gebouw waar je in werkt! De catering, beveiliging, schoonmaak en het beheer van het gebouw kennen geen geheimen voor jou. Heel afwisselend werk, is dat iets voor jou?

Opleiding niveau
Niveau 3
Opleiding duur
2-3 jaar
Leerweg
bol, bbl

Opleiding

Je leert hoe je werkzaamheden op de werkvloer kunt coördineren. Je doet basiskennis op over voedsel, dranken en ingrediënten. Voorraadbeheer, inkoop, hygiëne en kwaliteitswetgeving komen natuurlijk ook langs bij deze opleiding. Samenwerken met verschillende collega's is zeker ook een vaardigheid die je op gaat doen. 

 

De vakken Nederlands, Engels, rekenen en burgerschap horen standaard bij deze opleiding en je kunt vaak nog extra keuzedelen kiezen om je verder te specialiseren.

Studie in cijfers

Leerweg:
Studenten­tevredenheid 6,6
Landelijk rapportcijfer
Geslaagde studenten 69%
Landelijk percentage in het afgelopen schooljaar
Doorstroom naar andere mbo opleiding 42%
Landelijk percentage na het behalen van een mbo-diploma in het afgelopen schooljaar
Geslaagde studenten 76%
Landelijk percentage in het afgelopen schooljaar

Studie in cijfers

Leerweg:
Kans op leerbaan Ruim voldoende
Landelijk in dit vakgebied

Descriptief transcript

"Praktijkleren_ Allround medewerker facilitaire dienstverlening"

Beschrijver: De video gaat over het beroep "Allround medewerker facilitaire dienstverlening". Een student allround medewerker facilitaire dienstverlening spreekt samen met zijn praktijkopleider over zijn ervaringen en wat er nodig is om als allround medewerker facilitaire dienstverlening aan de slag te gaan. Gedurende de video worden sfeerimpressies getoond van zijn beroep en zijn werkomgeving. Aan het eind van de video worden alle kenmerken en de benodigde vaardigheden allemaal op een rijtje gezet.

De video begint met centraal in beeld de titel: "Allround medewerker facilitaire dienstverlening". Links onderin staat het logo van SBB. Op de achtergrond staat Mart en de volgende tekst verschijnt: "Student, Mart van der Zwan". De scene gaat over naar Benny met de volgende tekst in beeld: "Praktijkopleider, Benny Laduk". In beeld staat het volgende weergeven: "Faciliteert bijeenkomsten, onderhoudt ruimten en apparatuur."

Mart neemt een selfie-video op. We horen hem nu. In de volgende scène stelt hij zichzelf voor voor de camera van SBB.

Mart: Ik ga nu naar mijn stagebedrijf. Druk dagje vandaag dus het wordt top.

Ik ben Mart. Ik ben 19 jaar. Ik doe allround medewerker facilitaire dienst en ik loop stage bij Vuurrood Veiligheid.

Beschrijver: In deze scène voeren ze een oefening uit. Bennie neemt het woord. Mart draagt samen met een collega een brancard met daarop een oefenpop als slachtoffer. Daarna horen we Benny voor de camera van SBB. In de video nemen ze een plattegrond door van een pand en bekijken ze diverse veiligheidsaanduidingen zoals een indicatiebordje van een brandslang en nooduitgang.

Benny: Leg het slachtoffer maar neer. We hebben rook in de vluchtroute. Dus we moeten ervoor zorgen dat we op een veilige manier de deur kunnen openen. Mart, pak jij alvast de dichtstbijzijnde brandblusser erbij.

Mijn naam is Benny Laduk. Ik ben van Vuurrood Veiligheid. Ons bedrijf is gericht op veiligheid op de werkvloer. Hiermee doen we dat extern door het hele land heen en faciliteren wij veiligheidsopleidingen.

Beschrijver: Na Benny gaat het woord terug naar Mart.

Mart: Ik denk dat ik de werkzaamheden hier leuk vind omdat het een kleiner bedrijf is. Het is altijd leuk als je mensen met een lach ziet weggaan als je ze koffie hebt aangeboden. Voor mij maakt dat het leuk.

Beschrijver: Benny vervolgt zijn verhaal over het bedrijf. Ondertussen worden er beelden getoond van Mart en nog een collega die een reanimatie-oefening uitvoeren. In de daaropvolgende scène volgen ze een informatieve presentatie.

Benny: Wij hebben geleiders actief, met name praktijkgericht. Dus wij gooien ze hier in het diepe op een basis van Veiligheidscentrum Haaglanden, de facilitaire aspecten. Wij leren ze in de bron natuurlijk omgaan met mensen dus communicatief met name. Het verwelkomen tot inschatten waar iemand voor komt of op de werkvloer is.

Beschrijver: Mart vertelt waarom hij het werk leuk vindt. De video komt vervolgens aan een einde.

Mart: Omdat je best wel veel werkzaamheden kunt doen. Met de cursussen is het ook buiten. Het leukste vind ik dat je het dan klaarzet met brandoefeningen. En leuke collega’s. Gelukkig.

Beschrijver: In beeld staat "Vakfacts" met daaronder "Allround medewerker facilitaire dienstverlening". De vakfacts staan opgesomd in beeld: "faciliteert bijeenkomsten", "onderhoudt contact met klanten en leveranciers", "bevordert de veiligheid", "onderhoudt ruimten en apparatuur", "voert logistieke werkzaamheden uit". De volgende scene geeft weer: "Skills", "Allround medewerker facilitaire dienstverlening" met daaronder de benodigde skills: "sociaal", "handig", "zelfstandig", "dienstverlenend", "proactief", "kan snel schakelen". Ter afsluiting staat in beeld: "Dit is een productie van beroepsonderwijs (het logo van SBB) bedrijfsleven". "De opnamen voor deze film zijn gemaakt bij één of meer erkende leerbedrijven". Onder de tekst staat het logo van SBB.

Beroep

Als allround medewerker facilitaire dienstverlening draag je bij aan gastvrijheid en aan het gebouwbeheer. Je bent overal te vinden in en om het gebouw waar je werkt. De klant staat centraal. Werkzaamheden bestaan uit het verzorgen van bijeenkomsten, verhelpen van (ver)storingen en catering.

Studie in cijfers

Leerweg:
Baankans (op dit moment) 10 Na je opleiding
Landelijk in jouw vakgebied, na je opleiding
Baankans (op dit moment) 10 Na je opleiding
Landelijk in jouw vakgebied, na je opleiding

Check de toekomst van deze sector