Muzikant

Eigenwijs, fantasierijk en uniek in combinatie met muzikaal talent. Maak van jouw passie je beroep!

Opleiding niveau
Niveau 4
Opleiding duur
3-4 jaar
Leerweg
bol

Opleiding

Je krijgt veel les in het instrument dat je al bespeelt (gitaar, drums, zang, etc.). Je leert in bands samen spelen. Je leert verschillende muziekstijlen en je leert je eigen muziek te schrijven. Daarnaast leer je muzikaal ondernemerschap, zodat je je eigen zaken kunt regelen.

 

De vakken Nederlands, Engels, rekenen en burgerschap horen standaard bij deze opleiding en je kunt vaak nog extra keuzedelen kiezen om je verder te specialiseren.

Studie in cijfers

Studenten­tevredenheid 7,7
Landelijk rapportcijfer
Geslaagde studenten 72%
Landelijk percentage in het afgelopen schooljaar
Doorstroom naar hbo 25%
Landelijk percentage na het behalen van een mbo-diploma in het afgelopen schooljaar

Studie in cijfers

Kans op leerbaan Niet bekend
Landelijk in dit vakgebied

Descriptief transcript

"Praktijkleren Muzikant"

Beschrijver: De video gaat over het beroep "Muzikant". Een student muzikant spreekt samen met zijn praktijkopleider over zijn ervaringen en wat er nodig is om als muzikant aan de slag te gaan. Gedurende de video worden sfeerimpressies getoond van zijn beroep en zijn werkomgeving. Aan het eind van de video worden alle kenmerken en de benodigde vaardigheden allemaal op een rijtje gezet.

De video begint met centraal in beeld de titel: "Muzikant". Links onderin staat het logo van SBB. Op de achtergrond staat Lorenzo Gabriel en de volgende tekst verschijnt: "Student, Lorenzo Gabriel van Brenkelen". De scene gaat over naar Manu met de volgende tekst in beeld: "Praktijkopleider, Manu van kersberg". In beeld staat het volgende weergeven: "Maakt muziek voor een professionele muziekproductie." Op de beelden zit Lorenzo met een laptop en een koptelefoon op.

Als eerste neemt Manu het woord.

Manu: We zijn bij de Nederlandse Pop Academie, een kunstvakopleiding, mbo niveau 4.

Beschrijver: Na Manu neemt Lorenzo het woord. In de volgende scene neemt hij een selfie-video op. Op de achtergrond is een zaal met mensen te zien. In de daaropvolgende scene horen we Lorenzo tegen Manu. Daarna vertelt hij verder over zijn werk. Tevens worden er beelden getoond van Lorenzo die zingt door een microfoon.

Lorenzo: Het is een opleiding die me opleidt tot artiest, muzikant. Ik heb een breed aspect. Ik leer ook piano spelen, daar krijg ik les in.

Deze mensen gaan vanavond van mijn show genieten. Ik ben benieuwd hoe dat gaat. Ik heb er zin in. Let's go.

Ik heb hier lang naar uitgekeken. Maar ik vind het tof dat ik de kans krijg om nu hier zelf te staan.

Naarmate denk je in je hoofd van: het is vooral plezier, feesten, muziek maken en genieten. Maar er komt veel meer bij kijken. En het is jezelf openstellen vooral. Als persoon kom ik mezelf vaak tegen en dan besef ik: ik ben toch wel gesloten rond dit onderwerp. Maar je moet er gewoon omheen werken bij veel dingen. Je moet jezelf tegemoet komen. En jezelf heel erg openstellen voor heel veel dingen.

Beschrijver: Manu neemt het woord over van Lorenzo.

Manu: Als zelfstandig muzikant is het zo dat je veel op jezelf bent aangewezen. Dus dat je veel verantwoordelijkheden zelf moet dragen. Zeker als je nog een onafhankelijke artiest bent die heel veel zelf doet. Die nog geen team om zich heen heeft gebouwd, dan komt er veel bij kijken.

Beschrijver: Er worden weer beelden getoond van Lorenzo die zingt. We horen Manu feedback geven over Lorenzo. De video gaat daarna naar een afsluiting.

Manu: De samenwerking met Leo is leuk. Leo is een enthousiaste student. Hij is leergierig en als je leergierig bent, neem je snel dingen op. En dan ontwikkel je je snel en dat is altijd prettig.

Beschrijver: In beeld staat "Vakfacts" met daaronder "Muzikant". De vakfacts staan opgesomd in beeld: "onderhoudt professioneel netwerk", "profileert zich in de markt", "sluit zakelijke overeenkomsten af", "geeft soms muzieklessen", "bereidt muziekproducties voor en voert deze uit". De volgende scene geeft weer: "Skills", "Muzikant" met daaronder de benodigde skills: "zelfstandig", "creatief", "muzikaal", "stressbestendig", "gestructureerd". Ter afsluiting staat in beeld: "Dit is een productie van beroepsonderwijs (het logo van SBB) bedrijfsleven". "De opnamen voor deze film zijn gemaakt bij één of meer erkende leerbedrijven". Onder de tekst staat het logo van SBB.

Beroep

Als muzikant kun je werken op verschillende podia, van poppodium en theater tot jongerencentrum en buurthuis. Of je maakt muziek op straat, bij feesten en andere gelegenheden. Een heel andere richting waar je voor kunt kiezen, is die van producerend muzikant, waarbij je in de studio als producer, sounddesigner of maker van muziek in opdracht aan de slag gaat. Soms schrijf je muziek en produceer je het ook. Naast deze muzikale activiteiten zorg je voor de techniek, je promotiemateriaal en het verkrijgen van voldoende opdrachten. Veelal ben je werkzaam als zelfstandige en verzorg je de eigen administratie.

Studie in cijfers

Baankans (op dit moment) 3 Na je opleiding
Landelijk in jouw vakgebied, na je opleiding
Startsalaris €13
Landelijk gemiddeld bruto uurloon Lees meer over studie in cijfers
Afgestudeerden met werk 73%
Landelijk percentage studenten dat 1,5 jaar na behalen van het diploma werk heeft Lees meer over studie in cijfers

Check de toekomst van deze sector

  1. 1

    Wat speelt er in de sector?

    Streaming is voor veel muzikanten een steeds belangrijkere inkomstenbron. Doordat het zo eenvoudig is om je muziek online aan te bieden, is de concurrentie moordend. Muzikanten moeten leren op te vallen in die hele grote vijver van muziekmakers. Naast muzikaliteit en artiest-zijn, worden commerciële vaardigheden daarom steeds belangrijker.

  2. 2

    Hoe ontwikkelt dit beroep zich?

    Muzikanten volgen hun hart in de keuze voor dit vak. Doordat het een creatief vak is, blijft het zich inhoudelijk steeds weer ontwikkelen. De opkomst van online kanalen en streamingsdiensten veranderen het vak zeker. Succes hangt af van talent en ervaring. En of muzikanten zich aan kunnen passen aan nieuwe technologieën en trends.

  3. 3

    Wat betekent dat voor jou?

    Je moet, naast je muzikale ontwikkeling, heel goed leren begrijpen hoe streamingsdiensten werken en hoe het luistergedrag van mensen zich ontwikkelt. Ook leer je hoe je contentcreatie inzet om een fanbase op te bouwen. Vaak ga je als zelfstandig ondernemer aan de slag als ‘recording artist’; iemand die zijn eigen muziek verkoopt middels streaming of lp’s/cd’s. Je kunt ook optreden op podia. Of werken in een (thuis)studio als producer, songwriter of sessiemuzikant. Een derde van de studenten stroomt na deze opleiding door naar het hbo. Steeds vaker gaan studenten ook in de educatieve sector werken.