Beschrijver: De video gaat over het beroep "Leefstijlcoach". Een student leefstijlcoach spreekt samen met zijn praktijkopleider over zijn ervaringen en wat er nodig is om als leefstijlcoach aan de slag te gaan. Gedurende de video worden sfeerimpressies getoond van zijn beroep en zijn werkomgeving. Aan het eind van de video worden alle kenmerken en de benodigde vaardigheden allemaal op een rijtje gezet.
De video begint met centraal in beeld de titel: "Leefstijlcoach". Links onderin staat het logo van SBB. Op de achtergrond staat Sam en de volgende tekst verschijnt: "Student, Sam van der Steen". De scene gaat over naar Erik met de volgende tekst in beeld: "Praktijkopleider, Erik Brokking". In beeld staat het volgende weergeven: "Helpt mensen door sporten en bewegen naar een gezonde levensstijl." Ondertussen worden er sfeerbeelden getoond van Erik die een fitnessapparaat gebruikt. Sam helpt met het aanbrengen van de gewichten.
Als eerste komt Erik aan het woord. Hij staat naast Sam in de sportschool.
Erik: We zijn hier momenteel bij fitnesscentrum Palestra Sports in Amsterdam.
Beschrijver: Sam vult Erik vervolgens aan.
Sam: De klanten kennen hier elkaar en iedereen is vriendelijk met elkaar. Dat merk ik wel echt.
Beschrijver: In deze scene maakt Sam gebruik van een fitnessapparaat. Erik geeft hem advies.
Erik: De armen moeten in een U-profiel zitten. Zitten die nu in een U-profiel?
Beschrijver: Sam beantwoordt de vraag van Erik en Erik geeft daarop advies.
Sam: Volgens mij wel maar iets te puntig.
Erik: Ellebogen zitten nog lager. Dus dan gaan we de zitting veranderen.
Beschrijver: In de video stelt Sam de zitting bij. Hij neemt vervolgens het woord. Ondertussen worden er sfeerimpressies getoond van Sam die een fitnessapparaat gebruikt en Erik die hem adviseert.
Sam: Ik leer van Erik juist nu op het moment heel veel van de apparaten hier. Hoe je moet gaan zitten qua houding. Welke spieren je moet aanspannen. Hoe je het moet gaan doen, twee tellen naar voren, twee tellen naar achter.
Beschrijver: We horen het advies van Erik gericht aan Sam. In de video voert Sam vervolgens de oefening uit.
Erik: De buikspieren span je aan en maak maar twaalf herhalingen alsjeblieft. Heel goed.
Beschrijver: Na Erik gaan we terug naar Sam.
Sam: Alles in het Latijns qua spiergroepen. Dat ben ik nu vooral ook veel van het leren. Het moeilijkste vind ik denk ik toch wel nog steeds de Latijnse woorden. Ik vind dat lastig om te onthouden.
Beschrijver: Sam voert een oefening uit en Erik geeft hem advies. In de volgende scene geeft Erik feedback over Sam.
Erik: Houd er rekening mee dat je tegen iedereen vermeldt dat de armen nooit uitgestrekt mogen worden. Dus dat de elleboog niet in het slot wordt geslagen.
Sam is een leergierige jongen. Hij werkt heel hard. Hij wil heel veel, soms teveel.
Beschrijver: Sam neemt het woord over van Erik.
Sam: Als ik iets niet weet vind ik het jammer van mezelf. Ik denk, dat had ik moeten weten. Dat heb ik wel.
Beschrijver: Erik vult Sam aan. Sam is het daar vervolgens mee eens.
Erik: Fouten mag je maken, hè?
Sam: Ja, zeker.
Beschrijver: Sam maakt een selfie-video. Hij staat op een loopband. Naast hem staat Erik op een loopband. Erik maakt een opmerking naar Sam.
Erik: Je kunt best wel sneller. Je gaat nu wel langzaam.
Beschrijver: Ondertussen komt het bordje van SBB in beeld met daarop "Wij leiden vakmensen op", het logo van SBB en "Erkend leerbedrijf". De sfeerimpressies tonen een klant op een loopband met Sam en Erik aan haar zijde die advies geven. We horen ondertussen Sam. In een volgende scene legt Sam uit hoe de loopband werkt.
Sam: De speciale vakken zijn BAVA, de basisvaardigheden. Dan leer je over testen en meten. Over de vetpercentages van de mensen. Communicatie hebben wij ook. Vooral met sommige mensen met problemen. Als personal trainer weet je niet altijd wat er achter iemand schuilt. Dus dat leer je nu ook allemaal.
Beschrijver: We horen nu Sam die een vraag stelt aan de klant op de loopband waarop de klant vervolgens reageert. Sam adviseert haar vervolgens. Daarna vervolgt Sam zijn verhaal over zijn ambities.
Sam: Hoe vindt u de snelheid?
Klant: Voor mij is het te langzaam.
Sam: Zullen we hem even sneller zetten dan?
Ik zou het heel leuk vinden om inderdaad personal trainer te gaan worden. Ik heb zelf ook een tijdje de koksopleiding gedaan. Wie weet dat ik dat samen kan gaan voegen.
Beschrijver: Erik geeft zijn mening over Sam. Daarna gaat de video naar een einde.
Erik: Dat gaat goed komen. Echt wel. Het lukt wel.
Beschrijver: In beeld staat "Vakfacts" met daaronder "Leefstijlcoach". De vakfacts staan opgesomd in beeld: "helpt mensen om verantwoord te bewegen", "biedt bewegingsprogramma's aan", "organiseert sportprojecten", "begeleidt, adviseert, en stimuleert deelnemers", "verwerkt gegevens", "verricht EHBSO als dat moet". De volgende scene geeft weer: "Skills", "Leefstijlcoach" met daaronder de benodigde skills: "vakkundig en deskundig", "sportief en enthousiast", "verantwoordelijk en professioneel", "sociaal en collegiaal", "gedreven en stimulerend". Ter afsluiting staat in beeld: "Dit is een productie van beroepsonderwijs (het logo van SBB) bedrijfsleven". "De opnamen voor deze film zijn gemaakt bij één of meer erkende leerbedrijven". Onder de tekst staat het logo van SBB.