In deze videoserie van Samenwerkingsorganisatie Beroepsonderwijs Bedrijfsleven (SBB) vertellen studenten van beroepsopleidingen over hun aankomend vakgebied en over hun stage. Ze doen werkervaring op bij een erkend leerbedrijf. Ook de praktijkopleiders van de studenten komen aan het woord. In deze video vertellen student Naomi en praktijkopleider Ilvia over het vak van bewegingsagoog.
(ENERGIEKE MUZIEK)
Beeldtekst:
De bewegingsagoog helpt doelgroepen met één of meer hulpvragen op het gebied van lichamelijke, sociale, psychische en/of cognitieve vaardigheden.
Student Naomi loopt richting een sportzaal.
NAOMI (IN EEN VLOG): "Hoi, ik ben Naomi, ik doe het CIOS in Goes, bewegingsagoog. Vandaag gaan we lesgeven aan jongvolwassenen met een verstandelijke beperking. Kijk je mee?"
Naomi is in de sportzaal waar de sportles bezig is, en richt zich tot de camera.
NAOMI: "De werkzaamheden die wij op een dag doen, dat verschilt heel erg. We geven vooral veel sportlessen."
NAOMI (TEGEN EEN SPORTER): "Ja, super hoor!"
NAOMI: "De sportlessen zijn voor de doelgroepen. Bijvoorbeeld Parkinson, kinderen met een verstandelijke beperking en volwassenen met een verstandelijke beperking."
Ilvia, praktijkopleider Sport4All GO, staat bij een sportles voor kinderen en richt zich tot de camera.
ILVIA: "Mensen komen bij ons sporten van jong tot oud. Het gemeenschappelijke is bewegingsbeperking.
In het begin gaat het met kleine stapjes. Ze beginnen met meekijken, observeren, kleine stukjes les geven en uiteindelijk geven ze helemaal zelfstandig een sportles.
Hoe begeleid ik ze? Door middel van toch steeds tips te geven en ze steeds meer verantwoordelijkheid te geven in het lesgeven."
Naomi loopt naar een andere sportzaal.
NAOMI (IN EEN VLOG): "Vandaag ga ik lesgeven bij de oncologiesport, ook wel oncosport. Het project wat ik zelf heb opgezet."
Naomi is in de sportzaal, waar de sportles bezig is, en richt zich tot de camera.
NAOMI: "Dat is namelijk een sportgroep voor mensen die kanker hebben gehad. Dit helpt de mensen de samenleving weer in te gaan, fitter te worden nadat ze uit hun behandeling zijn gekomen.
De uitdaging die ik vooral tegen ben gekomen is dat elke les anders is. Veel doelgroepen, dus je moet veel verschillende lessen maken. Dit is soms best lastig omdat je niet altijd evenveel inspiratie hebt. Maar mijn stagebegeleider heeft mij daar goed bij geholpen en heeft mij veel voorbeelden laten zien vanuit haar ervaring."
Naomi is bij de sportles voor kinderen, waar ook Ilvia aanwezig is.
NAOMI (TEGEN EEN KIND): "En springen."
ILVIA: "In het werk als bewegingsagoog is het belangrijk dat je kennis hebt van de doelgroepen en inlevingsvermogen."
Naomi en Ilvia staan bij een meisje dat de sportles heeft gedaan.
NAOMI (TEGEN HET MEISJE): "Knap hoor! Dat vind ik wel knap."
ILVIA: "Het vak bewegingsagoog is ontzettend leuk en ik kan het iedereen echt aanraden."
Beeldtekst:
Vakfacts bewegingsagoog:
- Organiseert een les, training, toernooi of evenement en voert deze uit
- Stelt een bewegingsagogisch-programma op om cliënt te begeleiden
- Student voert het programma uit met cliënt
- Bewaakt de voortgang van de cliënt
- Evalueert de voortgang van de cliënt
Skills:
- hulpvaardig
- empatisch
- oplettend
- geduldig
- flexibel & respectvol
Het logo van Samenwerkingsorganisatie Beroepsonderwijs Bedrijfsleven verschijnt in beeld.
Beeldtekst:
Maakt werk van praktijkleren