Beschrijver: De video gaat over het beroep "Gezel schilder". Een student gezel schilder spreekt samen met zijn praktijkopleider over zijn ervaringen en wat er nodig is om als gezel schilder aan de slag te gaan. Gedurende de video worden sfeerimpressies getoond van zijn beroep en zijn werkomgeving. Aan het eind van de video worden alle kenmerken en de benodigde vaardigheden allemaal op een rijtje gezet.
De video begint met centraal in beeld de titel: "Gezel schilder". Links onderin staat het logo van SBB. Op de achtergrond staat Jordy en de volgende tekst verschijnt: "Student, Jordy van Leeuwen". De scene gaat over naar Richard met de volgende tekst in beeld: "Praktijkopleider, Richard van der Kroft". In beeld staat het volgende weergeven: "Voert routinematig nieuwbouw- en onderhoudswerkzaamheden uit."
Als eerst komt Jordy aan het woord. Hij neemt een selfie-video op. Hij zit achter in de werkbus. Daarna spreekt hij voor de camera van SBB. In de video zet Jordy alle materialen klaar voor het kozijn waar hij aan gaat werken.
Jordy: Hoi, ik ben Jordy. Vandaag gaan we beginnen met de klus. Ik ga de verf uitzoeken.
Ik volg de opleiding gezel schilder op het ROC Mondriaan. Ik loop stage bij Den Haan schilders. We beginnen meestal met schoonmaken, schuren, schrappen. Daarbij repareren we houtrot, kitten, plamuren, gronden, lakken. Zowel binnen als buiten. Bedrijf Den Haan is heel erg bezig met ecologische en biologische producten voor een schoner milieu.
Beschrijver: Richard zit naast Jordy. Hij geeft Jordy uitleg. Jordy brengt een mengsel aan op het kozijn. In de volgende scene vertelt Richard over zijn werk. Daarna stelt hij Jordy een vraag waarop Jordy antwoordt. Het woord gaat vervolgens over en weer.
Richard: Goed drukken. Goed zo, nog een keer.
Ik neem een leerling mee naar het werk. Het ligt eraan wat we moeten doen. Eerst leg ik uit wat hij gaat doen: schrappen, schuren, plamuren, uitkitten, gronden. Dan laat ik hem zijn ding doen.
Welke kleur gebruik je?
Jordy: Groen.
Richard: Goed zo. Waarvoor?
Jordy: Zodat die niet gaat blazen en dekt.
Richard: Pak je ding. Grondverf, kwastje, schuurpapiertje.
Beschrijver: Na Richard komt Jordy weer aan het woord. In de video schildert Jordy ondertussen een kozijn.
Jordy: Ik denk dat ik alles even leuk vind, maar het gaat mij meer om het zicht. Dat ik iets zie opknappen, dat je het vanaf de bodem opbouwt. Dat het weer nieuw lijkt zeg maar.
Beschrijver: Het woord gaat naar Richard. De video gaat vervolgens naar een afsluiting.
Richard: Ik hou van vragen. Laat ze maar vragen want als je het niet weet dan moet je vragen. Jordy is een hartstikke lieve en leuke jongen. Zeer enthousiast. Leergierig, wil graag. Bedankt.
Beschrijver: In beeld staat "Vakfacts" met daaronder "Gezel schilder". De vakfacts staan opgesomd in beeld: "bereidt ondergronden voor", "schildert de ondergronden", "brengt wandbekleding aan", "voert houtrot reparaties uit", "geeft kleuradviezen", "stuurt medewerkers aan". De volgende scene geeft weer: "Skills", "Gezel schilder" met daaronder de benodigde skills: "zelfstandig", "gestructureerd", "verantwoordelijk", "overtuigend", "sociaal", "handig". Ter afsluiting staat in beeld: "Dit is een productie van beroepsonderwijs (het logo van SBB) bedrijfsleven". "De opnamen voor deze film zijn gemaakt bij één of meer erkende leerbedrijven". Onder de tekst staat het logo van SBB.